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서울무용제의 관계마케팅 도입에 관한 연구

Title
서울무용제의 관계마케팅 도입에 관한 연구
Other Titles
(A) study of introduction relationship marketing to Seoul dance festival
Authors
박명하
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 체육학부  무용전공
Keywords
서울무용제관계마케팅브랜드화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Dance festivals as the media of dance performances help the artistic circle grow in diversity, and gain a wider view, making it possible to expand the popularity of dances from an important point. The Seoul Dance Festival, which achieved both new creations of dances and turning the stage into art itself, is the representing dance festival of Korea which is also the only festival that gets support from the government. Nevertheless, there are many problems and side effects in running the Seoul Dance Festival, and the fame of the past is now more and more fading. In this work, It thus want to state that launching a kind of Relationship Marketing will help to gain a more planned and developed running of the Seoul Dance Festival. The Seoul Dance Festival is a product that holds the special features of an 'aethetic experience', and the abstract, subjective, unpractical, representative, generalized features. Therefore, it is insufficient to mend the problems of the Seoul Dance Festival with the traditional marketing devices, and the launching of along-term relationship marketing that focuses on the relationship with the audience and the performer is suggested. Relationsip marketing stands for drawing new customers, maintaining the current ones and the trial to maximize the customers profits, which means sorting out the true clients, answering their needs, and building up lasting and inclusive relationships. Leaving the old deal-oriented selling idea behind, the relationship marketing fortifies the economical, social and technical ties with the client(customer) on the long basis, ralses the reliance of him on me, the subject, and through the marketing idea of 'maximizing the customers' satisfaction' it is a marketing activity that maximizes the reciprocal relationship with the client. This kind of relationship marketing in regard of the Seoul Dance Festival, will make benefits for the long run and establish a friendly relationship with the customer, which makes it the fittest marketing strategy. With this theoretical background information, the next three stages of launching the relationship marketing are done. First, the marketing strategy to draw audiences and maintain them beforehand is to analyze the clients preferences and the market exactly. In addition, the marketing management for the Seoul Dance Festival has to be set, the exact meaning of relationship Marketing has to be understood, to make it professional and detailed. The second strategy is to offer more opportunities to acknowledge the Seoul Dance Festival and build up a continuing relationship, elevating the quality of it through sufficient exchange of information between the festival's staff and the performer and the audience. Through this exchange of information and the attendance of the festival should pass on the partial worth of the festival. In addition, the Seoul Dance Festival should be divided into its particular characteristics, launching inner and outer relationship marketing strategies to raise the unique and creative image of the Seoul Dance Festival, that means turnig the festival into a brand. Last, to offer long-term profits and to offer long-lasting contentness and trust to the clients, the right audience has to be sorted out. To maximize the contentness of the clients a membership system should be established, strategies to fortify relationships be set up, and through recirculation the audience should be maintained. Thus, to realize the long-term professional relationship marketing at the Seoul Dance Festival affords realistic and needed recognition of the survival strategy, and through the relationship marketing that fits the dance festivals situation, an elevating management system should be established.;무용제는 무용공연의 기폭제 역할자로서 무용의 다양화와 예술계의 시야를 넓혀주고 무용의 저변 확대를 가능하게 하는 장이 되고 있다. 특히 서울무용제는 무용의 창작작업과 극장 예술화라는 두 가지 과업을 이루어 낸 우리 나라의 대표적 무용제로서 국가의 지원을 받아 이루어지는 유일한 기획행사이다. 그러나 서울무용제치 운영에 있어 많은 문제점과 부작용을 드러내며 과거의 명성이 퇴색되어가고 있는 실정이다. 이에 본 논문에서는 서울무용제 운영에 있어 관계마케팅을 도입함으로써 더욱 발전적인 무용제 방향을 모색하는데 그 의의를 둔다. 서울무용제는 '미학적 경험' 이라는 특수성과 추상적, 주관적, 비실용적, 대표적, 총체적 특성을 가진 상품이다. 따라서 전통적이 마케팅 기법으로는 서울무용제의 문제점을 보완하고 목적을 달성하기는 부족하여 관객과의 관계를 중시하는 장기적 입장의 관계마케팅 도입이 요청된다. 관계마케팅이란 신규고객 획득, 기존 고객의 유지 및 고객의 수익성을 증대시키기 위하여, 진정한 고객을 선별하고 그들의 욕구를 만족시키는 지속적이고 포괄적인 관계를 형성하는 것이다. 기존의 판매 위주의 거래지향적 개념에서 탈피하여 장기적으로 고객과 경제·사회·기술적 유대관계를 강화함으로써, 나에 대한 고객의 의존도를 제고시키고, 고객만족의 극대화라는 경영이념을 통해서 고객과의 호혜관계를 극대화하는 마케팅 활동이다. 이러한 관계마케팅은 서울무용제 운영에 있어 장기적인 이익 제공은 물론, 관객과의 높은 우호관계를 형성할 수 있어 서울무용제에 가장 적합한 마케팅 기법이다. 이러한 이론적 배경과 시장연구를 통하여 서울무용제에 관계마케팅을 도입하는데 있어 다음과 같은 세 단계를 통하여 진행시켰다. 첫 번째 관객 확보와 유지를 위한 선행적 전략으로 관객의 흐름을 파악하고 세분화된 시장조사가 이루어져야 한다. 그리고 서울무용제에 마케팅 담당 부서를 설치하여 관계마케팅의 전문적이고 세분화된 적극적 의미의 수용이 이루어 져야 한다. 두 번째 전략으로 무용제 관계자와 공연자 그리고 관객과의 충분한 정보교환을 통해 서울무용제를 인지할 수 있는 기회를 제공하고 지속적인 관계를 형성, 관계의 질을 향상시켜야 한다. 이때 사이버 커뮤니케이션 등을 이용한 적극적이고 효율적인 정보교환이 이루어져야 하며, 이러한 정보전달과 무용제 관람을 통해 서울무용제만의 차별적인 가치를 전달해야 한다. 또한 서울무용제라는 상품을 유형에 따라 분류하여 무용제 내·외의 통합적인 관계마케팅이 도입되어야 하겠으며 서울무용제만의 차별적이고 창조적인 이미지를 구축, 서울무용제의 브랜드화를 실행시켜야 겠다. 마지막으로 장기적인 이익을 제공하고 관객에게는 지속적인 만족과 신뢰를 쌓아갈 수 있는 올바른 관객을 선별하고 관객의 만족을 극대화시키고 회원제도, 관계강화 전략, 재유통이라는 방법을 통해 관객을 유지해야 한다. 그러므로 서울무용제에 전문적이고 장기적인 시각의 관계마케팅 도입에 있어 서울무용제의 관계자는 현실적이고 필수적인 생존 전략으로서 인식이 요구되어지며 무용제 실정에 맞는 관계마케팅 전략이 수행되어 서울무용제의 발전적 운영체계가 확립되어야겠다.
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