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중학교 한문과 교육과정의 운영 실태 연구

Title
중학교 한문과 교육과정의 운영 실태 연구
Other Titles
(the) study of middle school chinese letters curriculum management situation
Authors
권상이
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
중학교한문교육과정운영
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1995년부터 실시되고 있는 중학교 한문과 교육과정의 운영실태를 연구분석하고 반드시 선택교과로 실시되어야 한다면 보완·개선책과 활성화 방안은 무엇인지 모색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 한문 교육과정의 일반적인 문제점은 무엇인가? 2) 학교 교육과정의 인식 및 재구성 실태는 어떠한가? 3) 한문 수업 운영 실태는 어떠한가? 4) 학습자들의 학업 성취도 실태는 어떠한가? 5) 학습 내용 및 자료의 적절성 문제는 어떠한가? 이러한 문제의식을 갖고 서울시내 200명의 한문교사들에게 설문지를 배부하였고 116부를 회수하여 분석하였다. 분석하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현장교사들에게 한문교과가 선택교과로 들어가게 된 정확한 근거와 그에 따른 동의 및 이해 없이 한문교과는 선택교과로 선정되어 시행되고 있으며, 설명회나 연수 등이 이루어지지 않고 있는 상태이므로 교사의 불안과 교수활동의욕을 저해시키고 있었다. 그 외 수업시수 부족, 비전공자의 지도, 교과 내용의 부적절, 부적당한 한자교육출발시기, 국가적 관심과 지원이 전혀 없는 연수활동 등이 매우 심각한 문제점으로 나타났다. 둘째, 한문교사들의 학교 교육과정 편성·운영에 관한 관심과 이해수준 및 참여정도는 높지 않은 것으로 나타났으며, 한문교과내용의 재구성을 위한 교과협의회는 별로 이루어지지 않은 것으로 나타났다. 재구성시 학생들의 흥미·관심·요구와 학생들의 학습능력 및 이해정도를 가장 많이 고려하였고 교과내용 중 중요하다고 생각되는 부분은 기본개념 및 핵심사항을 반복강조하여 재구성하였고, 덜 중요하거나 불필요하다고 생각되는 부분은 생략하지는 않으나 간단히 가르치고 넘어가는 것으로 나타났다. 셋째, 유사 및 타전공자들의 자신 없는 교수활동과 전공자들의 흥미 없는 상태에서의 교수활동은 한문 수업 운영에 심각한 문제로 나타났다. 교재연구 시간은 1일 1시간이하가 95.2%로 대부분을 차지하였으며, 교재연구시 수업내용의 핵심개념정리에 중점을 두는 것으로 나타났다. 수업 중 모든 영역을 재구성하고 있으나 내용의 영역 및 단원 순서에는 전혀 재조정하지 않는 것으로 나타났다. 전공자는 文·史·哲을 담고 있는 기초학문으로써 가르치려고 하는 경향이 있는 반면 유사 및 타전공자들은 단순히 도구적·수단적 교과로 가르치려는 경향이 강하게 나타났다. 이는 선인들의 사상 및 감정의 이해라는 중학교 한문목표에서 벗어난 교수활동을 하고 있음을 알 수 있다. 넷째, 학습자들의 학업성취도는 모든 영역에서 낮은 것으로 나타났다. 학습자들은 한문과목에 대한 재미와 흥미를 느끼는 것으로 나타났다. 학생들은 한문교과를 어렵게 생각하였고 교사들은 보통으로 생각하여 학생과 교사간에 큰 차이점을 나타냈다. 부수 및 간이한 문장의 이해는 약 절반이 이해하지 못하였고 자전활용도 절반이 활용하지 못하였으며, 필순에 대한 학습은 완전히 방치되어 있는 것으로 나타났다. 한자의 음과 뜻은 대체로 이해하는 것으로 나타났으나 실생활에 거의 활용하지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 본문의 평이하고 한정된 내용으로 인해 학습자들의 흥미유발이 어려우며, 한문교과문법체제의 통일성과 체계적 접근이 미흡하여 교과서를 통한 교수활동이 매우 어려운 것으로 나타났다. 한편, 교수학습자료의 효율성을 높이기 위해서는 국가적 지원과 교수학습자료 개발을 위한 전문적인 기관이 매우 시급한 것으로 나타났다. 이상과 같은 연구분석을 토대로 볼 때, 무엇보다도 한문교과 현장교사에게 선택교과 선정된 것에 대한 정확한 근거와 동의 및 이해를 구하는 설명회나 연수 등이 계속해서 이루어져야 하며, 선택교과로서라도 수업시수가 증가되어야 하며, 비전공자들에 의한 수업담당을 억제하고 제제 및 연수활동이 활발히 이루어져야 한다. 한문교사들의 수업의 질 향상을 위해 지구별교과협의회을 정기적으로 가져 활성화 시켜야하며, 교수학습자료와 교과내용 및 제반 분야에 관해 전문적인 기관과 국가적 관심·지원이 매우 시급하다. 이와 함께 수업의 질 향상을 위해 교사 스스로의 적극적인 활동과 국가적 지원을 받은 교과연구모임 및 교수학습자료개발기관이 제도적으로 장치가 되어야 한다.;The purpose of this study is to study and analyze the management situation of Chinese letters subject's curriculum since 1995 and to search ways for supplement, improvement, and activation if it should be educated as a optional subject. This study set following questions for the purpose. 1) What's the general problems of Chinese letters curriculum? 2) How's the situation of school curriculum recognition and interpretation? 3) How's the situation of Chinese letters class management? 4) How's the state of learner's accomplish degree? 5) How's the properity of learning contents and materials? With these question I had attributed questionares to 200 Chinese letters teachers of Seoul area and analyzed 116 papers First, Chinese Letters is selected and educated as optional subject without agreement, understanding of teachers in field, and explanation or training, so it brings teacher's uneasiness and interference of teaching motivation. there are many serious problems ; lack of teaching hours, teachers of other major, disproperity of contents, wrong time of start. study activities without nation s concern and support, etc. Second, Chinese letters teacher's concern, understanding and participation of organization and management for school curriculum was not high and conference for reorganization of contents wasn't very well accomplished. In reorganization, interest, concern, demand, learning ability, and understanding of students was most considered, important content was reorganized by repeting and emphasizing the basic thoughts and core facts and less important or unnecessary things were not omitted but taught simply and passed. Third, teaching activities of teachers who major in similar or other subjects and who teach without interest appear as a very serious problem in managing Chinese letters class. Study hour for class materials is usually one hour a day(95.2%) and in studying materials core idea arrangement of teaching contents was emphasized. In class, all fields are reorganized but contents and order of chapter are never re-controled. Majors intend to teach Chinese letters as a basic study including writing, history, and philosophy and others who major in similar or other subjects intend to teach it as a instrumental subject. From these facts we can know that it is wrong teaching activities departed from the goal of middle school Chinese letter education which is for understanding of ancestors thoughts and emotions. Fourth, accomplishment of learners was low in every field. Learners appear the interest and enjoyment about Chinese letters. But students thought that it is difficult and teachers thought it as the average level, so it appears great difference between students and teachers. Understanding of puswu(부수) and simple sentence was half-accomplished and so does dictionary uses. Study of writing order was let alone. Students Understand sounds and meaning of Chinese letters mostly but can't use in their real life. Fifth, because of easy and finite contents of text, it is difficult to arouse the interest of learners and to teach through text because of lack of Chinese grammar system s unity and approach. It is very urgent to establish the professional institutions for national support and development of teaching materials to raise the efficiency of materials. As the result of research analysis, the explanation course and workshop which give us both exact based theory and agreement of understanding concerned with selected curriculum must be held consistantly to Chinese subject teachers as korean. The member of class teaching must be increased and workshop activities must go on very fluently and vividly. At the same time, The classes which teachers who major other subjects must be restrained. In order to lift the level of Chinese teachers we should have regular subject association through the area. For teaching material, educational curriculum and the whole belonged to it the country must support them by educational interested and application. More over all teachers must try to develop their own study taking part in kinds of workshop. Teaching curriculum research association and counsels for teaching aids and material should be deviced systematically.
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