View : 20 Download: 0

애착유형이 자존감 및 대인관계에 미치는 영향

Title
애착유형이 자존감 및 대인관계에 미치는 영향
Other Titles
Effects of attachment styles on self-esteem and interpersonl relationship : with undergraduate students
Authors
박은경
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
교육심리애착유형대인관계대학생 집단
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study was conducted to examine effects of adult attachment styles on self-esteem and interpersonal relationship as working models of self and others. In addition, the distribution and the quality of three attachment styles were examined. Undergraduate female students of 217 and male students of 150 completed five questionnaires. Using the discriminant function analysis, the subjects were classified as either secure attachment style, avoidant attachment style, anxious/ambivalent attachment style. And then. ONEWAY was used to evaluate the differences of self-esteem according to three attachment groups. Each of the two scale was tested by MANOVA to evaluate the effects of attachment styles on interpersonal relationships. Analysis results are as following. 1. 45.5% of the total sample classified as secure attachment, and person with secure attachment style was comfortable with closeness, able to depend on others, and not worried about relationship. 27.5% classified as avoidant attachment style, and avoidant attachment style revealed low scores on close and depend about others, and moderate on anxiety, Anxious/ambivalent attachment was 27% of total samples and had high scores on anxiety about relationships, depend, and close about others. 2. Differences in self-esteem were significant. That is, self-esteem was higher in the secure attachment group than the avoidant, and anxious/ambivalent attachment group. 3. Differences in interpersonal relationships based on attachment groups were significant. Secure attachment group was apt to cognize more affection of parents and prefer were affectionate friends. Avoidant attachment group was apt to cognize hostility of parents and prefered more submissive friends and has more selfeffacing-masochistic, rebellious-distrustful, aggressive-sadistic, and competitive-narcissistic interpersonal styles. Anxious/ambivalent attachment group made friends with hostile person and has more responsible-hypernormal and cooperative-overconventional interpersonal styles. The results showed that securely attached person have more self-confidence, evaluate self more high, and have more positive view in the interpersonal relationships.;본 연구는 성인 애착유형이 자신과 타인에 대한 작동 모델들로서 자존감과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보려고 하였다. 부가해서 우리 나라에서 애착유형의 분포와 세 애착유형의 분포와 세 애착유형의 특성이 조사되었다. 이 연구는 대학생 집단을 중심으로 애착과 외적으로 관련되었다고 예언된 것과의 관계를 조사함으로써 성인의 한 특성으로서 애착유형의 특성을 설명하고, 애착이 성인에서도 계속됨을 증명하고, 애착이론을 구체화하고, 보다 나은 개인적 적응을 돕는데 그 목적이 있다. Rosenberg의 자존감 척도 두 가지의 성인애착척도 부모 및 친구의 대인관계 유형척도 그리고 대인관계 진단척도를 포함하는 5개의 질문지가 150명의 남자 대학생과 217명의 여자 대학생에게 실시되었다. 피험자들은 판별분석으로 안정애착형, 회피애착형 그리고 불안/양가애착유형으로 분류되었고, 세 집단에 있어서의 자존감의 차이를 알아보기 위하여 일원변량분석이 사용되었다. 애착유형에 따른 대인관계에서의 차이를 알아보기 위해서 두 개의 척도가 각각 MANOVA로 처리되었다. 분석 결과는 다음과 같다. 1. 애착유형을 분류한 결과 안정애착유형은 45.5%를 차지하고 있는데 이들은 친밀함에 편안함을 느끼고, 타인에게 의존할 수 있으며 관계에 대해 불안해 하지않는 특성을 갖는 피험자들로 구성되어 있었다. 회피애착유형은 27.5%를 차지하며 타인에 대한 의존과 친밀감이 낮았고, 관계에 대해 약간의 불안감을 갖고 있었다. 불안/양가애착유형은 27%로 의존과 친밀감이 높으면서 관계에 대한 높은 불안을 갖는 것으로 나타났다. 2. 애착유형에 따라 자존감에 유의미한 차이가 있었는데 안정애착유형이 회피와 불안/양가애착유형보다 자존감이 높았다. 3. 애착유형에 따라 대인관계유형이 다른 것으로 나타났다. 안정애착집단은 자녀에 대한 부모의 애정을 더 많이 지각하고, 애정적인 친구를 사귀는 경향이 있었으며 다른 집단에 비해 더 협동적-과도인습적이었다. 회피애착 집단은 자녀에 대한 부모의 적의를 많이 지각하고 있으며 복종적인 성향의 친구를 사귀고, 다른 집단에 비해 자기말살적-피학대적, 반항적-불신적, 공격적-가학대적, 그리고 경쟁적-자기도취적인 대인관계유형을 갖는다. 불안/양가애착 집단은 적대적인 성향의 친구를 갖고, 대인관계에서는 책임감-초정상적이고, 협동적-과도인습적이다. 본 연구의 기각에 의하면 안정되게 애착된 사람일수록 자신을 높이 평가하고, 대인관계에서도 보다 긍정적인 관점을 갖는다. 이러한 연구 결과는 영·유아기에서의 부모-자녀 상호작용이 어떻게 생애 전반에 영향을 미치는지를 이해함으로써 성인에서의 개인적 적응에 또다른 접근 방법을 제시하여 준다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE