View : 653 Download: 0

정상집단과 부적응집단의 자아개념검사 및 문장 완성 검사 반응 비교연구

Title
정상집단과 부적응집단의 자아개념검사 및 문장 완성 검사 반응 비교연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ON THE RESULTS OF SELF-CONCEPT TEST AND SENTENCE COMPLETION TEST BETWEEN NORMAL GROUP AND ABNORMAL GROUP
Authors
金明美
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
정상집단부적응집단자아개념검사문장 완성 검사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 자아개념 검사와 투사적 기법의 하나인 문장완성 검사를 고등학교 학생 정상 집단과 부적응 집단에 실시하여 두 집단간의 자아개념과 자아발달 수준에는 어떤 차이가 있으며, 집단의 성격 특성을 밝히려는 데 목적이 있다. 따라서, 본 연구에서 밝히고자 하는 문제들은 다음과 같다. 1. 고등학생의 정상집단과 부적응 집단의 자아 개념에는 어떠한 차이가 있겠는가? 2. 고등학생의 자아개념은 성별에 따라 어떠한 차이가 있겠는가? 3. 정상 집단과 부적응 집단의 총 자아수준에는 어떠한 차이가 있겠는가? 4. 고등학생의 총 자아수준은 성별에 따라 어떠한 차이가 있겠는가? 5. 자아개념검사의 척도 점수들과 총 자아수준간에는 어떠한 관계가 있겠는가? 이러한 문제를 해결하기 위해 서울 Y고등학교 학생중 남학생 185 명과 여학생 181 명등 총 366 명을 대상으로 선정하였다. 측정도구는 적응 학생 및 부적응 학생을 변별하고자 「간편 MMPⅠ성격검사」를 실시하고, 이렇게 해서 변별된 학생 158 명에게 「자아개념 검사」와 Loevinger 의 「문장완성 검사」를 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 정상집단의 학생이 부적응 학생 보다 총 자아긍정, 자아 동일성, 자아 수용, 자아 행동, 신체적 자아, 가정적 자아, 사회적 자아, 도덕적 자아, 성격적 자아 척도에서 유의한 차로 높게 나타났다( P <. 01 -P < . 001 ). 2. 성별에 따른 자아 개념의 비교에서는 의의있는 차를 보이지 않았다. 3. 정상 집단과 부적응 집단의 총 자아수준을 비교한 결과, 정상집단이 유의한 차로 높게 나타났다( P < .001). 4. 성별에 따른 총 자아수준을 비교한 결과에서는 의의있는 차를 보이지 않았다. 5. 자아개념검사의 14개 척도점수들과 총 자아수준과의 관계에서 변산성 점수 척도를 제외한 척도에서 매우 의의있는 상관을 보이고 있다( P < .01).;The purpose of this study is to compare results of self-concept test and sentence completion test between normal group and abnormal group. The problems of this study are as follows: 1. What are significant differences between self-concept of the normal group and that of the abnormal group? 2. What are significant differences between self-concept of the boys and that of the girls? 3. What are significant differences between total ego level of the normal group and that of the abnormal group? 4. What are significant differences between total ego level of the boys and that of the girls? 5. In comparision with self-concept test score, What are any relationship between self-concept score and total ego level? To explore the answers of above questions, I selected that the subjects were 185 boys and 181 girls in Y high school students. The short-form MMPI was conducted on 366 high school students to distinguish the abnormal group from the normal group. After that conduct, I selected 158 students as comparative group. The self-concept test and sentence completion test were conducted on that subjects. The obtained results are: 1. The normal group students are higher than the abnormal group student in the point of "Total Self Affirmation", "Self-Identify", "Self-Acceptance", "Self Behavior", "Physical Self", "Family Self", "Social Self", "Moral Self", "Personality Self". (P<01 - P<.001) 2. It doesn't show any significant differences between self-concept of the boys and that of the girls. 3. In comparing the differences of the Total Ego Lovel between two groups: The normal group is higher than the abnormal group in the Total Ego Level. (P<.001) 4. It doesn't show any significant differences between Total Ego Level of the boys and that of the girls. 5. The correlation between 11 self-Concept scores and TPR was very significant except variable scores (P<.01).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE