View : 667 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이복래-
dc.creator이복래-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:50Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:50Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000026193-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199061-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026193-
dc.description.abstract본 연구는 중학교 여학생을 대상으로 잠재력개발 집단상담이 자아실현과 욕구에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 잠재력개발 집단상담을 받은 실험집단은 통제집단 보다 자아실현 수준이 의미있게 향상될 것이다. 둘째, 잠재력개발 집단상담을 받은 실험집단은 통제집단 보다 욕구수준이 긍정적인 방향으로 변화할 것이다. 본 연구에서는 잠재력개발 집단상담의 효과를 알아보기 위해 중학교 2학년 여학생 38명을 대상으로 실험과 통제집단 각각 두 집단씩 총 네 집단으로 구성하였다. 그리고 잠재력개발 집단상담을 4주 동안 1주에 2회 2시간씩 총 14시간 실험집단에게 실시하였다. 잠재력개발 집단상담 프로그램은 James McHolland에 의해 발전된 것으로 이를 우리나라 실정에 맞게 개발한 10주간의 프로그램중 7회를 발췌하여 실시하였다. 잠재력개발 집단상담의 효과를 알아보기 위해 사용된 도구는 김재은. 이광자 저, 자아실현검사(서울: 중앙적성출판사)와 황정규 저,욕구진단검사(서울:코리안테스팅)를 사용하였다. 본 연구의 자료 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 잠재력개발 집단상담을 받은 실험집단은 통제집단 보다 자아실현 수준이 의미있게 향상되었다. 둘째, 잠재력개발 집단상담을 받은 실험집단은 통제집단 보다 욕구수준이 긍정적인 방향으로 의미있게 변화되었다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 중학생을 대상으로 실시한 잠재력 개발 집단상담이 자아실현 수준을 향상시키고 욕구를 긍정적인 방향으로 변화시키는데 영향을 미친다고 할 수 있겠다.;The present study is to examine the effectiveness of HPS (Human Potential Seminar) training program on salf-actualization and need of need of girl' middle school students. The issu in the study are as follows: First, comparing with the control group, the treatment group of HPS training will be shown a significant improvement on self-actualization. Second, comparing with the control group, the treatment group of HPS trainig will change into affirmative need. Thity eight subjects were enrolled in this study, they volunteerly wantedto participate group counseling process. Each subject was assigned into one of the two training groups:treatment group and control group. Treatment group was trained seven of HPS program for four weeks. In contrast, those in control group were not given any training during the same period. The effectiveness was measured by P.0.I. (presonal oriented Inventory. Analysis of the results was run using the SPSS package. The outcome of the study I can be summarized asd follows: First, HPS training group has shown a markable improvement in posttest scores on P.O.I. (SAV, FR and SR) Second, need of the treatment group was positively effective aft or the HPS training (ACH, AFF, AGG and AUT). To sum up, HPS trains program is effective to increase the degree of tendancy of self-actualization and positive need of middle school students.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구 문제 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 잠재력개발 집단상담 = 3 B. 자아실현 이론 = 5 C. 욕구이론 = 7 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 10 A. 실험대상 = 10 B. 실험절차 = 10 C. 실험도구 = 11 D. 집단상담 프로그램 = 12 E. 자료처리 = 14 Ⅳ. 결과 및 해석 = 15 Ⅴ. 요약 및 논의 = 25 참고문헌 = 27 부록 = 30 ABSTRACT = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1076661 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교육심리-
dc.title잠재력개발 집단상담이 자아실현 및 욕구에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 38 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE