View : 1044 Download: 0

학습장애아동의 인지적, 정서적, 행동적 특성

Title
학습장애아동의 인지적, 정서적, 행동적 특성
Authors
허묘연
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
학습장애아동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find cognitive, emotional, and behavioral characteristics of Learning Disabled children and to understand their interactions and dynamic processes in the overall viewpoint. This study used KEDI-WISC that offers information related to the cognitive aspect and Rorschach test that offers cognitive effectiveness, perceptual accuracy, copying style, affect, self-image and interpersonal perception data and CBCL related to social competence and behavior problems. The subjects are Learning disabled group that consists of children who diagnosed as Learning Disabled and are receiving treatment in a specific clinic. And the normal group consists of children who don't have distinct disorders and have rank of 10-30. All the children are in 2-3 grades of primary school. Both of the groups received KEDI-WISC and Rorschach test and their parents checked CBCL. The results are as follows: 1. Cognitive Characteristics 1) In KEDI-WISC, The IQ of the LD (Learning disabled) group was nor- mal, but the LD group demonstrated great Verbal-Performance IQ discrepancy and Bannetyne's hierarchy : but the hierarchy was the same in both groups. And the LD group had significantly lower ACID cluster means than nornal group. From the subtest score, the LD group is viewed as having deficiency in attention, short-term memory, construct, thinking, verbal ability. and visual-motor coordination. 2) In Rorschach Test, the LD group had insufficient ability in analysis and synthesis of a complex situation, and had distortion and failure in accurate perception. 2. Emotional, Behavioral Characteristics 1) In Rorschach Test, the LD group's coping style was ambitent. Stress control and emotional control were defective. Consequently they made impulsive emotional reactions. On the contrary, they have great rigidity, emotional withdrawal. avoidance of affective stimuli and defensive attitudes. And they also have negative self-images and insufficient interpersonal interests, so they have limited interpersonal relationships. 2) In CBCL. the LD group demonstrated a lower ability in activities, social and school competence. and higher behavior problems than the normal group. They had more externalizing behavior problems than internalizing problems, and the most emotional, behavior problems of the LD group was aggressive, hyperactive, depressed, social withdrawal and schizoid or anxious problems.;본 연구는 좀 더 포괄적이고 다각적인 시각에서 학습장애아동이 갖고있는 인지적 결함과 정서적, 행동적 특성을 알아보고 이들의 상호영향 내지는 역동적 관계를 이해하기 위한 것이다. 따라서 인지영역에 관련된 정보를 제공하는 KEDI-WISC 뿐 아니라. 인지적 융통성이나 효율성, 지각정확성, 적응양식, 정서적 측면, 자기지각, 타인과의 관계 등에 대한 정보를 제공할 수 있는 Rorschach 검사, 그리고 아동의 사회적 수행능력과 내재적, 외현적 문제행동을 알아볼 수 있는 아동 행동목록 (CBCL)의 사용을 통해, 인지, 정서, 행동에 대한 전반적인 이해와 더불어 이들 간의 복잡한 관계에 대한 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 그러므로 본 연구에서는 학습장애라는 진단을 받고 학습장애 특수 크리닉에서 치료를 받고 있는 2학년에서 6학년 사이의 아동으로 구성된 학습 장애집단과 이에 대한 비교집단으로서 어떤 뚜렷한 장애를 보이지 않는, 전체 학급성적이 10 - 30등 사이에 포함되는 아동으로 구성된 집단을 선정하여 이들에게 KEDI-WISC 와 Rorschach 검사를 실시하고 아동행동목록을 부모에 의해 작성하도록 하였다. 이를 통해 밝혀진 학습장애의 특성은 다음과 같다. 1. 인지적 특성 1) KEDI-WISC 에 나타난 학습장애집단의 지능은 정상범위에 내에 있으나 비교집단에 비해 전반적으로 낮은 지능을 보이며 언어성지수와 동작성지수간의 불일치가 큰 것으로 나타났다. 또한 학습장애아동이 갖는 특유의 형태라고 알려진 Bannatyne의 순서를 보였으나 개인별로 이를 따르는 빈도는 1/3 이하로서 순차정보처리능력의 결함이 이들의 고유한 특성이라는 것에 의문을 제기한다. 그러나 ACID cluster 에서 비교집단에 비해 낮은 점수를 보였고 소검사 점수들을 볼 때 이들의 주요 결함이 주의력과 단기기억능력, 구성능력, 사고력, 언어능력, 시각-운동협응능력에 있음을 알 수 있다. 2) Rorschach 검사에 나타난 학습장애 집단의 인지적 특성은 복잡한 자극상황을 의미있게 분석 종합하려는 의지와 효율성에서는 차이가 없었으나, 매우 단순한 수준에서 자극을 해석하고 반응하는 경향이 있으며, 정확한 지각의 실패와 왜곡의 경향이 뚜렷이 나타나고 있다. 2. 정서적, 행동적 특성 1) Rorschach에서 학습장애집단은 상황에 따른 일관성 없는 대응방식을 사용하는 경향이 있으며, 따라서 전반적으로는 매우 위축되고 경직되어 있고 정서자극을 회피하며 방어적 태도를 나타내는 반면에 스트레스 통제 및 정서의 통제가 잘 이루어지지 못하여 충동적 정서반응을 하는 경향이 있다. 또한 부정적 자기지각과 인간에 대한 흥미와 이해가 부족함으로써 대인관계가 제한되어 있을 가능성이 있다. 2) 아동행동목록에서 학습장애집단은 사회적 활동, 인간관계, 학교에서의 수행에 있어서 비교집단보다 전반적으로 낮은 능력을 나타냈고 행동문제를 훨씬 많이 보였다. 이들은 내재화하는 행동문제보다 외현화하는 행동문제를 많이 보였으며, 가장 많이 보인 정서 및 행동문제는 공격성, 과잉행동, 우울, 사회적 위축, 불안 등이었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE