View : 643 Download: 0

初期讀書 敎材의 分析

Title
初期讀書 敎材의 分析
Other Titles
(The) analysis of beginning reading texts
Authors
朴恭美
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
초기독서 교재해방후제6차 교육과정교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 글을 처음으로 배우는 초기독서 단계의 아동들이 부담을 덜 느끼면서 효과적으로 읽기를 할 수 있는 지도 방법을 모색해 보고자 하는데서 출발하였다. 그리고 해방 후부터 제6차 교육과정까지 초등학교 국어 교과서에 나타나는 초기독서 지도 방법과 그 흐름의 양상을 살펴보았다. 초기독서 지도 방법에는 문자에 초점을 두는 발음중심 지도 방법과 의미에 초점을 두는 의미중심 지도 방법, 그리고 이 두 방법을 절충한 절충식 지도 방법이 있다. 이러한 초기독서 지도 방법은 각기 나름대로의 합리적 근거를 갖고 있다. 발음중심 지도 방법은 언어 이해 모형 중 상향식 모형에, 의미중심 지도 방법은 하향식 모형에, 절충적 지도 방법은 상호작용 모형에 이론적 근거를 두고 있다. 발음중심 지도 방법과 의미중심 지도 방법은 각각 대비되는 장점과 단점을 지니고 있다. 발음중심 지도 방법은 문자와 소리의 대응관계를 직접적이고 체계적으로 가르치므로 학습의 전이효과가 높으나 아동의 발달 수준에 맞지 않고 학습에의 흥미 유발도 어렵다. 의미중심 지도 방법은 실생활에서 익숙한 소재를 중심으로 그림과 곁들여 반복적으로 지도하므로 학습이 쉽고 흥미를 느낄 수 있으나 학습의 전이효과가 낮고 비체계적이고 산만한 학습지도가 되기 쉽다. 대체로 발음중심 지도 방법의 장점은 의미 중심지도 방법의 단점으로 지적되고, 의미중심 지도 방법의 장점은 발음중심 지도 방법의 단점으로 지적되고 있다. 따라서 초기독서 지도 방법으로 어느 한 방법만을 택한다면 이는 결코 바람직하다고 볼 수 없다. 바람직한 초기독서 지도 방법으로 발음중심 지도방법과 의미중심 지도 방법의 장점을 고려한 절충적 지도 방법을 생각해 볼 수 있다. 절충을 시도할 때에는 문자언어 각 단위의 특성과 아동의 발달 특성을 함께 고려해야 한다. 지도의 첫 단계에서는 의미중심 지도 방법을 택하고, 그런 후 발음중심 지도 방법을 도입하는 것이 좋겠다. 해방 후부터 제6차 교육과정 시기까지의 초기독서 단계 교과서의 분석 결과는 다음과 같다. ①「한글 첫 걸음」은 발음중심 지도 방법으로 편찬된 대표적 교재이고, 「바둑이와 철수」는 의미중심 지도 방법으로 편찬된 대표적 교재로 양자는 극명한 대조를 보인다. ②「초등 국어 교본 상」은 발음중심 지도 방법을 택하고 있다. ③ 제1차에서 제3차 교육과정기까지의 교재는 의미중심 지도 방법에 의해 편찬되었다. ④ 제4차 교육과정기의 바른생활 교과서는 절충적 지도 방법을 택하고 있다. ⑤ 제5·6차 교육과정기의 읽기 교과서는 절충적 지도 방법에 의해 편찬되었다. 역사적으로 볼 때, 초기독서 지도 방법은 발음중심 지도 방법과 의미중심 지도 방법의 양극단의 모습에서 점차 양자를 병행하는 절충적 지도 방법으로의 흐름을 보이고 있다. 끝으로 기본음절표의 도입시기에 대해 아동을 대상으로 한 여러 실험 연구결과를 토대로 좀더 합리적으로 결정되어야 함을 제안한다. 그리고 앞으로의 교과서에는 다양한 초기독서 지도 방법이 상세하게 소개되어야 하겠다.;This paper examines the teaching methods for the beginning reading level and developing modes that are revealed in Koean texts of elementary schools until the sixth educational curriculum since the Dependence of Korea to search for teaching methods which make children read effectively without imposing any burden on children. In the beginning reading level are two teaching methods : one is the code-emphasis teaching method focusing on a code, the other is the meaning -emphasis teaching method focusing on meaning. These teaching methods for beginning reading have their reasonable basis. The code-emphasis teaching method is theoretically based on a bottom-up model in language-understanding models, the meaning -emphasis teaching method are based on a top-down model, and the mixed method are based on a interactive model. Both the code-emphasis teaching method and the meaning-emphasis teaching method have their compared merits and defects. In the code-emphasis teaching method, in which teachers teach the correspondence of letters and sound directly and systematically, transition effects of learning is high, but this method does not fit into children's development levels, and it is difficult to encourage children's interest in learning. In the meaning-emphasis teaching method, in which teachers teach repeatedly, using materials available in every day life with their pictures, it is easy to learn and to encourage children's interest, but transition effects of learning is low and it is likely not to teach systematically. Generally, merits of the code-emphasis teaching method are defects of the meaning-emphasis teaching method, and merits of the meaning-emphasis teaching method are defects of the code-emphasis teaching method. Therefore, it is not desirable that only one of them is taken as a teaching method in the beginning reading level. This paper suggests a teaching method to take the merits of both the code-emphasis teaching method and the meaning-emphasis teaching method. Trying to take the merits of both, teachers should consider both the characteristics of each level of letter languages and the characteristics of children's developments. This paper suggests that the beginning level of teaching should take the meaning-emphasis teaching method, and following levels should take code-emphasis teaching method. Here are the results of the analysis of the texts for the beginning reading level until sixth educational curriculum since the Independence of Korea: 1.「Han-gul, the First Step」 is a typical text that takes the code-emphasis method. 'Dogs and chul-su」 is a text that takes meaning-emphasis method. Two texts are contrastive. 2.「The elementary Korean text」 is a typical text that takes the code-emphasis method. 3. The texts from the first educational curriculum to the third are edited with the meaning-emphasis method. 4. The moral text of the fourth educational curriculum is edited with the mixed method. 5. The reading texts of the fifth and the sixth educational curriculum are edited with the mixed method. Historically, two teaching methods for the beginning reading- code-emphasis and meaning-emphasis methods -- tend to move to the mixed method. Finally, this paper suggests that on the basis of many experiments for children, we should decide more reasonably when the basic syllable-table is introduced.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE