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映像化面端末裝置(VDT)의 使用實態와 그에 따른 自覺症狀에 관한 調査硏究

Title
映像化面端末裝置(VDT)의 使用實態와 그에 따른 自覺症狀에 관한 調査硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE CONDITIONS OF VISUAL DISPLAY REMINAL USE AND ITS SUBJECTIVE SYMPTIONS
Authors
金倫廷
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 건강교육과
Keywords
영화화면시용실태서울시내국민학생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 산업정보화시대로 발전하는 과정에서 학교와 가정에서의 영상화면단말장치(Visual Display Terminal : VDT)의 사용이 급격히 증가하는 추세에 있어, 이러한 VDT의 사용이 한창 발육발달하는 시기에 있는 어린이들의 건강상태와 어떤 관련성을 가지고 있는지에 대하여 알아볼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 서울시내에 소재하는 국민학교의 6학년 학생 621명을 대상으로 하여 국민학생의 VDT의 사용 실태를 파악하고, VDT의 사용에 따라 어떠한 자각증상을 호소하고 있는지 알아보며, VDT의 사용과 자각증상의 관련성을 알아보고자 시도되었다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 평균 수면시간은 8시간 25분이고, 학습시간은 3시간 23분, 여가 및 운동 시간은 2시간 38분이었으며, 여학생의 경우 학습시간이, 남학생은 여가 및 운동시간이 더 많은 것으로 나타났다. 2. 조사대상의 평일 하루 중의 텔레비젼 시청시간의 분포는 안본다 6.4%, 1시간 정도 20.2%, 2시간 정도 38.5%, 3시간 이상 34.9%로 93.6%의 대상자가 텔레비젼을 시청하고 있는 것으로 나타났다. 3. 컴퓨터 학습경험의 분포는 학교 및 학원에서 가끔 한다 77.7%, 자주 한다 18.6%이고, 가정에서는 가끔 한다 20.3%, 자주 한다 19.9%로, 1회 학습시간은 학교 및 학원에서는 54분, 가정에서는 1시간 2분으로 나타났다. 4. 전자오락 경험의 분포는 컴퓨터를 사용하는 경우 가끔 한다 43.6%, 자주 한다 22.2%이었고, 가정용 비디오 게임기를 사용하는 경우 가끔 한다 27.5%, 자주 한다 19.1%이었으며, 전자오락실의 이용시에는 가끔 한다 21.5%, 자주 한다 18.2%로 남학생의 이용경험이 훨씬 많았고, 1회 오락시간은 53분, 1시간 14분, 54분으로, 3가지 VDT 모두에서 성별에 따라 큰 차이를 보였다(P<0.01). 5. 생활시간 중 학습시간과 여가 및 운동시간은 텔레비젼 시청시간, 컴퓨터 학습시간, 전자오락시간과 모두 유의한 관련성을 가지고 있는 것으로 나타났다. 6. VDT를 사용함에 따라 가장 많이 호소한 자각증상은 '눈이 피곤하다'(80.5%)이고, 그 다음은 '졸린다', '하품이 난다', '어지럽다', '머리가 아프다'의 순이었다. 7. VDT 사용시간과 자각증상은 유의한 관련을 가지고 있었고(P<0.01), 특히 텔레비젼 시청시간·전자오락시간과 정신적 자각증상의 관련성이 높았다. 8. 대상자의 81.5%가 VDT가 자신의 건강에 미치는 악영향을 인식하고 있는 것으로 나타났으며, 그 중 64.0%만이 VDT의 악영향을 줄이려고 노력한 경험이 있다고 응답하였다.;Recently on the progress of the information industry, the use of VDT(Visual Display Terminal) in school and home, is highly increasing. So it is necessary to find out the relationship between the use of VDT and the health status of children, who are in physical growth and development. Therefore, the purposes of this study were to observe the condition of the use of VDT by elementary students and the subjective symptoms they showed on their use of VDT, and to check the relationship between the use of VDT and the subjective symptoms. This investigation was made by performing a research on 621 students in the sixth grade of several elementary schools in Seoul. The results of this study were as follows: 1. The children's time of sleeping was 8 hour 25 minutes, their time of studying was 3 hour 23 minutes, and their time of recreation and exercise was 2 hour 38 minutes. The female students' time of studying was longer than that of male students and the male students' time of recreation and exercise was longer than that of female students. 2. The distribution of time of watching TV per weekday was as follows : no-watching 6.4%, about 1 hour 20.2%, about 2 hour 38.5%, and more than 3 hours 34.9%. From these results, it can be concluded that most of children watch TV. 3. The distribution of learning computer was as follows : someimes doing in school and educational institutes 77.7%, often doing in school and educational institutes 18.6%, sometimes doing at home 20.3%, and often doing at home 19.9%. The average time per one time of studying was 54 minutes in school and educational institutes, 1 hour 2 minutes at home. 4. The distribution of playing video game was as follows : in case of using computer, sometimes doing 43.6%, often doing 22.2%, in case of using home video game machine, sometimes doing 27.5%, often doing 19.1%, and in case of using the electric game machine rooms, sometimes doing 21.5%, often doing 18.2%. The male students' time of playing was longer than that of female students and the average time per one time use of 3 VDT were 53 minutes, 1 hour 54 minutes and 54 minutes respetively, where female and male students showed a great differences(P< 0.01). 5. Time of studying and time of recreation and exercise were closely related to the watching time of TV, learning time of computer, time of playing video games all. 6. By using the VDT, the most appealed subjective symptom was 'eye exhaustion(80.5%)', and then in the following order : 'becoming sleepy', 'yawning', 'feeling dizzy' and 'having a headache'. 7. The time of using VDT and the subjective symptoms had a significant relation(P< 0.01), and in particular the relationship between time of watching TV, time of playing video games and the mental subjective symptoms was very close. 8. 81.5% of children knew the bad influences of VDT to their health, and only 64.0% of them had the experiences of trying to reducing the influences of VDT.
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일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
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