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學校保健敎育의 改善方案에 관한 硏究

Title
學校保健敎育의 改善方案에 관한 硏究
Other Titles
(The) Study of Improvement of School Health Education
Authors
朴南秀
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 보건교육학과
Keywords
학교보건교육개선방안보건교육School Health Education
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
보건교육은 각기 나라마다 다른 상황과 조건속에서 존재한다. 우리나라의 경우 과거와는 달리 건강에 관한 관심이나 사회적 요구도는 날로 높아져 가고 있는데 비해 학교보건사업은 아직도 상대적으로 너무나 미비한 점이 많다. 그러나 건강한 청소년의 육성과 건강에 바람직한 생활습관을 조기에 형성하고 잘못된 생활습관을 바로잡기 위해서는 보건교육이 성장기에 실시되어야만 하며 이를 해결할 수 있는 방안은 바로 정규 학교교육과정에 있어서의 보건교육의 강화라고 사료된다. 이에 본 연구에서는 현재 우리나라 고등학교의 보건교육실시현황을 서울 시내 고등학교 교감을 대상으로 파악, 분석하고 이를 바탕으로 학교보건교육의 재선을 위한 방안을 모색하고자 시도하였다. 조사대상은 서울시내 고등학교에서 학사행정 책임자의 입장에 있는 교사 266명이었으며 이를 대상으로 1995변 4월 10일부터 1995년 4월 29일사이에 설문조사를 실시 한 결과는 다음과 같다. 1. 보건교육이 학생에게 필요한가에 대해서는 전체 응답자중 98.8%가 필요하다고 답하였다. 보건교육의 단독과목화의 필요성에 대해서는 전체 응답자중 39.1%가 필요 하다고 응답하였다. 2, 현재 학교에서 보건교육을 실시하고 있는가의 질문에는 95.1%가 실시한다고 응답하였고 실시 형태로는 '정기적으로 실시한다'가 17,5%, '비정기적으로 실시한다'가 63.6%로 나타났으며 '두가지 형태를 모두 이용하여 실시한다'가 18,8%로 나타났다. 3, 현재 실시하고 있는 보건교육의 내용은 약물남용이 98.5%로 가장 많이 실시하고 있었으며 주로 흡연, 음주, 성교육, 질병예방등의 내용을 중심으로 실시하고 있었다. 4. 보건교육 담당교사로는 정기적으로 보건교육을 실시하는 학교에서는 66.7%, 비정기적으로는 54.2%, 정기적, 비정기적의 두가지 형태로 보건교육을 실시한다고 응답한 학교에서는 각각 46.4%, 44.8%가 양호교사에 의해 실시되는 것으로 나타났다. 5. 보건교육 실시시간으로는 기타를 제외하고 정기적으로 실시할 때는 특강시간(14.8%), 비정기적으로 실시할 때는 체육시간(18.8%)에 가장 많이 실시하고 있었다. 6, 보건교육 수업시간수(단위수)으로는 학기별 1시간이 정기적 55.6%, 비정기적 56.3%,두가지 형태로 실시할 해는 정기적, 비정기적 각각 39,3%, 57.1%로 가장 많았다. 7. 보건교육방법으로는 전체적으로 시청각교육방법과 강의식이 가장 많이 사용되고있는 것으로 나타났다. 8. 응답교사의 76%가 현재의 학교보건교육이 개선 또는 강화될 필요가 있다고 하였다. 개선이나 강화의 필요성이 있다고 응답한 교사들만을 대상으로 하여 필요한 부분에 대한 우선순위로는 체계적이지 못한 교육내용를 1순위로 가장 많이 지적하였고 교과과정상 시간이 없음, 학생·학부모의 관심부족, 시청각자료 부족의 순으로 지적하였다. 9. 효율적인 학교보건교육을 위해서는 조직된 보건교육과정, 보건교육담당교사의 자질 향상, 보건교과목의 독립과목화, 학습교재와 교수방법의 개발, 학교 및 관계기관의 정책적 뒷받침이 요구된다.;The purpose of this study was to consider in the current status of School Health Education in Seoul through the questionnaire analysis and identify problems of School Health Education and suggest to devices for activation of School Health Education. For this purpose, The data were collected from head teachers who have been working high school in seoul. This was carried out from 10 April, 1994 to 29 April, 1994. Samples of 163 were analyzed by percent distribution. So, the results of this research were as follows: 1. 98.8% of the respondents acknowledged the necessity of health education ; 39.1% of them percepted the necessity of establishing health education as an independent and regular course. 2. 95.1% of the respondents carried out health education : Of the performance patterns, 17.5% of them were in regular type ; 63.6% of them were irregular type ; 18.8% of them were both of types. 3. Of the Health education contents, 98.5% of them performed drug abuse as the highest proportion ; Generally, education was carried out with priority given to smoking, drinking, sex education, prevention of disease etc. 4. Health education was mostly carried out by school nurse ; 66.7% of there in regular type, 54.2% of them in irregular type, 46.4%(regular) and 44.8%(irregular) of them in both type. 5. In regular type, 14.8% of them carried out in special lesson time; In irregular type, 18.8% of them carried out in gymnagium class ; In both type, 27.6% of them carried out in each subject class in regulary, 31.0% of them carried out in gymnagium class. 6. The hours of health education were mainely 1 or 2 hour per semester; 55.6% of them in regular type; 56.3% of them in irregular type; In both type, 39.3% of them in regular type, 57.1% of them irregular type. 7. Health education methods were mostly used lecture type and audio-visual education materials. 8. 76% of them recognized the reimforcement of health education. the parts that the reinforcement is needed were 'educational contents of nonsystematic', 'in curriculum, no time', 'necessity of establishment of independent health education' in the order named. 9. On the basis of above mentioned , so as for regular 'health education of school to be activated more throughly, regular calss must. be introduced in the form of establishment of independent health subject, enhencement of quality on the part of health educator, development of teaching materials and methods, systematic health education curriculum and enhencement perception to the regular health education on the part of school participant are to be carried out. And this should be preceeded by the amendment of relevant and administrative systems and political support.
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