View : 939 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author임옥희-
dc.creator임옥희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:05Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025938-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198994-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025938-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to identify the measures for revitalizing re-employment training for married women whose social roles have been steadily reinforced in rapidly changing modern society. To attain goals of this research the writer analysed the responses to questionnaires and the conclusions are as follows: First, there was statistically significant difference in terms of the need for personal relations and attitude on employment depending on taking employment training or not taking it. Second, in terms of the purpose of being employed and need for education for employment the respondents who received the education showed more positive response and in terms of method for attaining information the above mentioned respondents used more positive method and there was statistically significant significant difference between both groups in terms of their response on advantages of employment education, reasons for no need for such education, duration of education, education time, tuition for instruction, methodology of education and number of trainees etc. As to favorite conditions for employment education facility most important one is short distance to such facility and next is convenient education time . Regarding points to be enabling improving quality of women and developing their abilities. Respondents said they want the benefits of transportation and free education. Third, depending on the types of children the respondents showed different responses on purpose of employment, its need, method and time for obtaining information however there was on such difference in terms of advantages of education and duration of education. Respondents who have children of 6 years old or younger said such educational facility should have nursery facility and wanted to have benefit of nursery facility. Depending on ages there was difference in terms of purpose of employment, method of obtaining information, education time, tuition fee and methodology of education etc. however there was no such difference in terms of duration or number of trainees. Depending on level of education the only difference in response was regarding method of obtaining information. Regarding methodology of education they appeared to be desiring on the job training and most favorite number of trainees was 30 or less. Their most favorite time for education was between 9 a.m. and 1 p.m. and there was no difference in response depending on educational level. Proposals out of the conclusion of this research are as follows: First, unlike single girls married women are housewives for this reason it should be kept in mind that they are not free for their activities. It is revealed that housewives are unable to participate to education when the time for education not convenient for them. Second, in consideration of difference in the desires level of education depending on personal difference of housewives curricula for education should be organized reflecting such difference.;본 연구는 변화하고 있는 현대사회에서 사회적 기능이 강화되어가고 있는 기혼여성들의 사회적 지위 향상과 더불어 자아실현의 계기를 마련할 수 있는 재취업을 위한 교육의 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 질문지를 이용한 사회조사 방법을 사용하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 취업교육여부에 따른 취업의 필요성에대한 인식에서는 취업교육을 받고 있는 기혼여성들이 사회적 측면에서의 필요성, 개인적 측면에서의 필요성, 취업에 관한 태도 모두에서 취업교육을 받고 있지 않은 여성들에 비하여 더 높은 점수를 나타내면서 통계적인 의견의 차이를 나타내었다. 둘째, 취업을 위한 목적에서는 교육생의 경우 능력활용이라는 의견이 가장 많았고, 비교육생은 경제적 이유라는 비율이 높게 나타났다. 취업교육의 필요성에서도 교육생이 더 긍정적인 반응을 나타내었고, 취업교육에 대한 정보획득방법 또한 더 적극적인 방법을 사용하는 것으로 나타났으며 두 집단 간 통계적인 의견의 차이를 나타내었다. 그러나 취업교육의 잇점, 취업교육이 필요하지 않은 이유, 교육기간, 시간대, 수강료, 교육방법, 교육생의 인원 등에 관한 의견에서는 통계적인 의견의 차이가 나타나지 않았다. 취업교육기관의 조건으로는 가까운 거리와 편리한 시간대의 순으로 나타났으며, 교육의 중점사항에 대해서는 여성자질 향상 및 능력개발이 가능하도록 하는 것이었으며, 받고 싶은 혜택은 교통편의와 교육비 무료의 순으로 나타났다. 셋째, 자녀형태에 따라서는 취업의 목적, 필요성, 정보획득방법, 시간 등에 대해서는 의견의 차이를 나타내었고, 교육의 잇점, 교육기간에 따라서는 의견의 차이가 나타나지 않았다. 교육기관의 조건으로는 6세미만의 자녀를 둔 경우는 보육시설을 갖추고 있어야 한다고 응답하였고, 받고 싶은 혜택 또한 보육시설 인 것으로 나타났다. 그러나 다른 집단들은 거리가 가까운 곳을 선호하고 있었다. 연령에 따라서는 취업의 목적, 취업교육을 위한 정보획득방법, 시간대, 수강료, 교육방법 등에서는 차이를 나타내었고, 기간이나 교육인원에 따라서는 집단 간 통계적인 의견의 차이는 나타나지 않았다. 학력에 따른 차이에서는 정보획득방법에서만 차이를 나타내었다. 교육 방법에서는 일반적으로 현장실습을 원하는 것으로 나타났으며, 교육인원은 30명 이내를 가장 선호하고 있었다. 교육시간대는 9 - 1시 사이를 선호하고 있었으며, 학력에 따른 의견의 차이는 나타나지 않았다. 본 연구의 결과를 토대로 기혼여성의 재취업교육을 위하여 다음과 같이 논의한다. 첫째, 기혼여성들은 미혼여성과는 달리 가정의 주인이기 때문에 활동이 자유롭지 못하다는 사실을 염두해 두어야 한다. 주부들은 자녀들의 양육문제 때문에 시간대가 맞지 않을 경우, 교육에 참여할 수 없음을 나타내어 준다. 둘째, 기혼여성들을 재취업교육의 현장으로 유인하기 위한 유인책은 보육시설의 마련이 우선되어야 하며, 다음으로는 교통의 편의를 제공하여야 한다는 것이다. 셋째, 주부들은 개개인이 가지는 배경 특성에 따라 원하는 수업의 질이 다른 것을 고려하여 수업 구성이 이루어져야 할 필요가 있다. 또한 재취업 교육을 통해 취업을 한 주부들을 대상으로 취업교육의 효과성을 분석하여, 취업교육을 개선시킬 수 있는 연구가 계속되어져야 할 필요성이 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 및 연구문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 여성의 취업과 취업교육 = 5 B. 기혼여성의 재취업 관련 요인 = 21 Ⅲ. 연구 방법 = 33 A. 연구 대상 = 33 B. 연구 도구 = 34 C. 연구 절차 = 36 Ⅳ. 연구 결과 = 38 A. 연구 대상자의 배경변인 = 38 B. 취업교육 여부에 따른 취업에 대한 태도 = 40 C. 취업과 취업 교육에 대한 의견 = 41 D. 자녀형태에 따른 취업과 취업 교육에 대한 의견 = 52 E. 연령에 따른 취업과 취업 교육에 대한 의견 = 60 F. 학력에 따른 취업과 취업 교육에 대한 의견 = 68 Ⅴ. 결론 및 논의 = 73 A. 요약 및 결론 = 73 B. 논의 = 75 참고문헌 = 77 주부들의 재취업 교육에 관한 질문지 = 81 ABSTRACT = 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2754094 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject재취업 교육-
dc.subject기혼여성-
dc.subject의식조사-
dc.subject사회교육-
dc.title재취업 교육에 대한 기혼여성들의 의식조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagexi, 91p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회교육학과-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE