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청소년의 생활체육 참여와 참여동기 및 참여만족도의 관계

Title
청소년의 생활체육 참여와 참여동기 및 참여만족도의 관계
Authors
김나미
Issue Date
1997
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
청소년생활체육참여동기참여만족도
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
후기 산업사회 단계의 종식, 정보화 시대에 이어 오늘날의 사회는 예측할 수 없고 또한 걷잡을 수 없는 변혁의 물결로 넘쳐나고 있다. 그러한 변혁은 사회의 전 부문에 걸쳐 확산되는 추세이며, 그러한 급속한 사회의 변화에 대해 사회구성원들이 어떠한 방식으로 대응해 나가는가 하는 문제는 별개의 것이라 할 수 있다. 그러한 추세 속에서 사회구성원들은 생활수준의 전반적 향상이라는 열매를 향유하게 되었는데, 사회구성원들이 그를 기반으로 하여 보다 다채로운 여가의 선용에 눈을 돌리게 되기보다는 오히려 획일적이고 소비 지향적이며, 한편으로는 여가선용의 틀 속에 갇히게 되는 추세이다. 특히 성인에 비해 변화에의 적응속도가 빠른 청소년들은 과거와의 단절 속에서 집단적 놀이문화를 접할 기회를 박탈당했으며, 컴퓨터 게임이나 통신 등과 같은 지극히 폐쇄적이고 개인적인 문명의 이기에 몰입함으로써 각종 스포츠의 참여를 통한 자연이나 환경과의 친화와는 단절되는 추세 속에 있다고 할 것이다. 본 연구는 그러한 환경에 노출되어 있는 청소년들로 하여금 스노보드와 같은 대자연을 영위할 수 있는 새로운 스포츠 활동에 참여하게 함으로써, 미시적으로 진정한 의미에서의 전인교육을 시행함과 동시에 생활체육의 적극적 활성화 방안을 모색하고, 거시적으로는 미래지향적인 생활체육 및 스포츠활동의 풍토를 정립하는데 보탬이 되기 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 1997년 현재 서울 지역에 거주하며, 스노보드 참여에 최소 1회 이상 참여경험이 있는 청소년 총 381명을 대상으로 하여, 설문지를 통한 자기평가 기입법 (self-administration method)에 근거하여 연구자료를 수집하였다. 스노보드 참여자의 생활체육 참여정도 및 동기 와 참여만족도의 관계를 규명하기 위하여 본 연구에서는 김경태(1996), 박수정(1995), 박수정(1996) 등의 연구에서 사용된 설문항목과 Ragheb와 Beard(1980)가 개발한 설문항목중 참여동기, 참여만족도에 관련된 설문문항을 기초로 설문지를 작성하여 조사도구로 활용하였다. 청소년의 생활체육 참여도와 동기 및 만족도에 관한 연구의 자료분석을 위하여 본 연구가 채택한 주요 통계분석 기법은 다음과 같다. 첫째, 조사대상의 일반적인 특성을 파악할 목적으로 빈도분석을 통하여 항목별 단순빈도 분포와 백분율을 계산하였고, 둘째, 청소년 생활체육 참여정도가 만족도에 미치는 영향을 규명하기 위해 공변량분석을 실시하였다. 마지막으로, 청소년 생활체육 참여동기가 만족도에 미치는 영향을 규명하기 위해 상관분석과 중다회기분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 청소년의 생활체육 참여정도와 참여만족도의 관계에 있어서 참여기간은 심리적, 신체적, 환경적 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 참여빈도는 신체적, 휴식적 만족 도에 그리고 참여강도는 심리적, 신체적, 환경적, 휴식적 만족 도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년 생활체육 참여동기는 지적 요인의 경우 심리적, 신체적, 환경적, 사회적, 교육적, 휴식적 만족 도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인지적 효능요인의 경우 심리적, 신체적, 교육적 만족 도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 요인의 경우 신체적, 환경적, 사회적 만족 도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 휴식적 요인의 경우 교육적, 휴식적 만족 도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.;Today, the world is transforming into information society at rapid speed, which induces the age of unpredictable changes. Based on this trend, there has been raised one question around these days; which is how to cope with this rapid social change? Meanwhile, people could get their life improved in terns of their lifestyle (especially, at income level) in accordance with the revolutionary social trend mentioned before. However, despite it, people came to be more reluctant to pay attention to various kind of proactive outdoor sports for their leisure time. Unfortunately, the youth who can adjust themselves to the rapid social change so much better than the adult have been more and more focusing on PC game, internet, which made themselves isolated from the traditional outdoor games or sports that can help them to be more friendly to the nature. The purpose of this study was firstly, to prove that playing snowboard can be a useful and productive way to help young people to be more friendly to the nature on the short term basis. Secondly, on the long term basis, to provide with the basic idea to establish a prototype model for the future oriented life sports and sound, sports activities as well. Accordingly, to achieve these goals, this study was to investigate the relationship between participation motivation and participation satisfaction of the young people who have ever experienced the snowboarding, and they are as follows. 1. Is there any relationship between snowboard participation extent(tenn, frequency, intensity) and satisfaction(psychological, physical, environmental, social, educational, rest)? 2. Is there any relationship between snowboard participation motivation(intellectual, social, educational, rest)? The collect data through a questionnaire designed for this study are based on self-administration method, and the inventory was administered to 381 young people who live within Seoul area, and have ever experienced the snow board playing before. The questionnaire was designed based on some precedent questionnaire developed by Ragheb and Beard(19801, and adopted by Kyoung tae KIm(1996) Soo jung Park(19951, and Soo jung Park(1996). The statistic employed for data analysis are as follows, 1. Frequency analysis. 2. Covariance analysis. 3. Correlation analysis, and multiple regression analysis. Based upon the results of analysis, the following conclusions are induced. 1. Participation terms influence psychological, physical, and environmental satisfaction. Participation frequency influenced physical, environmental, and rest satisfaction. Participation intensity influences psychological, physical, environmental, and rest satisfaction. 2. Among the participation motivations, intellectual motivation influenced psychological, physical, environmental, social, educational, and rest satisfaction Social motivation influences physical, environmental, and social satisfaction. Rest motivation influences educational, and rest satisfaction.
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