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동양적 세계관을 통한 有機的 공간표현

Title
동양적 세계관을 통한 有機的 공간표현
Other Titles
Expression of Organic Spaces Through The Eastern View of the World
Authors
안윤주
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
동양세계관공간Organic Spaces
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
세계는 변화와 순환을 거듭해 나간다. 20세기초에 이르러 세계는 논리와 이성 중심의 서구적 합리주의에 회의를 느끼고 동양의 사상으로 관심을 돌리고 있다. 본 연구는 동양철학의 근간을 이루는 기(氣) 사상을 통해 바라보는 우주 공간에 대한 관심으로 시작되었다. 기는 우주적 에너지이며 생명의 근원적 힘이다. 우주에 가득 차 있는 기가 응집과 확산을 거듭하며 끊임없이 움직임으로서 만물의 생성, 변화, 소멸이 나타난다. 본 연구는 우주의 생명 에너지인 기의 흐름을 가시화 하여 유기적(有機的) 공간을 표현하는 데에 그 목적이 있으며, 보이지 않고 과학적으로 증명되지 않으나 대기 중에 감도는 기운으로만 느낄 수 있는 비가시적 세계의 표현이 어떻게 가능한가를 모색하는 과정으로 이루어 졌다. 표현 내용으로는 대기 중에 감도는 기운인 생물의 호흡 과정이나 구름, 바람 등의 자연현상에서 느껴지는 끊임없이 움직이는 에너지의 흐름으로 그 이미지를 설정하였다. 공기와 같은 이미지의 표현을 위한 조각적 표현의 한계에 따른 기법상의 문제는 동양화에 나타나는 기운생동(氣運生動)과 골법용필(骨法用筆), 여백(餘白)의 역할을 통하여 조형적 문제 해결을 모색하였다. 본 연구를 통하여 제작된 작품을 분석한 결과는 다음과 같다. 기의 개념으로 파악된 몇 가지의 존재 방식 중에 대기 중에서 끊임없이 움직인다는 점에 초점을 맞추어 부드럽게 움직이는 선과 면의 다양한 방향전환으로 운동의 표현이 가능한 금속선과 섬유를 접합하는 방법을 선택하였다. 금속판을 자르고 휘고 두들기는 과정을 통해 나타난 금속선은 탄력 상태와 경질(硬質)의 물리적 속성을 함께 유지하면서 자연스러운 운동감과 시각적인 가벼움을 동반하고, 서로에게 얽히고 의지하여 기본 운동의 골격을 유지하며 운동의 방향 설정을 가능하게 한다. 이 선들은 동양화의 골법용필에서 붓의 움직임과 속도와 힘의 조절로 나타나는 생동감을 지닌다. 연성(軟性)의 재료인 섬유는 펼쳐진 상태와 금속선 위에서 당겨지면서 나타나는 긴장된 표면, 구겨지고 접혀지면서 나타나는 주름 등의 불안정한 현상 위에 아교(阿膠)를 바름으로 안정되고 견고한 상태를 유지하게 된다. 아교의 접착력으로 가벼운 느낌의 금속을 감싸듯 고정시킨 섬유의 느낌은 상반되는 두 재료의 성질을 서로 수렴하며 결속된다. 각 방향으로 연장되는 선들은 무한의 공간으로 그 끝없는 진행을 암시하며 작품의 점유 공간을 확장시켜 동양화에서 보여지는 힘있는 필치의 선과 무한 공간의 여백의 역할과 그 맥을 같이한다. 실제 작품을 둘러싸고 있는 물리적 공간에도 단순한 배경의 차원이 아닌 심리적 공간의 의미를 더해 주며 빛의 방향에 따라 생기는 그림자의 중첩은 수묵화의 농담의 표현과 같이 심도 있는 공간을 연출하는 역할을 한다. 본 연구에서 부드럽게 흐르는 금속의 선은 섬유가 가진 탄력, 통기성과 함께 시각적 가벼움으로 나타나 자연 현상에서 느껴지는 끊임없이 움직이는 에너지의 흐름과도 같은 이미지로 유기적 공간 표현을 가능하게 하고 비가시적 세계의 표현 가능성을 모색하는 과정이 된다.;The world changes and circulates on and on. By the early stage of the 20th C., the World already had doubts about the Western rationalism centered only on logic and reason and turned its attention to the ideas of the East. This study started from the author's interest in the concept of cosmic space in the idea of energy which is the root of the Eastern philosophy. Energy is a cosmic vitality and fundamental power of life. Everywhere in the universe, by its incessant movements of cohesion and diffusion, everything experiences birth, changes, and extinction. This study aims at expressing some organic spaces by visualizing the streams of energy, life energy of the universe, and it consists of an exploring process how it is possible to represent invisible world which we can not see, not even scientifically proved but felt as a touch in the air. In expressing, certain natural phenomena coming from the movements of the air like gossamer, breathings of all living things, cloud, and wind were set as a subject matter that represent well the images of incessantly moving streams of energy. Technical problems from the limit of sculptural representation of ethereal images were put to a test with such elements of the Eastern painting as dynamic vigour, powerful brush-work, and space to solve the formative problems. And the result of analyzing works made on the basis of this study can be summarized as follows; Focusing on the fact that energy moves continuously besides several traits, the author chose to connect metal lines with fiber to represent smoothly moving lines and planes in all directions and their various conversion of direction. A metal line through cutting, bending, and beating the plate possesses both elasticity and hardness, natural flexibility of movement, and visual lightness, and when twined together or depend on each other, creates certain direction of movement while maintaining the frame of the basic movements. These lines contain the vitality resulted from the movement, speed, and control of power in the powerful brush-work of the Eastern painting. Fiber as a material of smoothness, as having tense planes when spread or stretched over metal lines and as its instable rumples, folds or wrinkles being glued, not only carries out its role of maintaining stable, firm state as a connector but also, when fixed to metal as if embrassing it, collects the properties of two materials together and combines them to create some sculptural spaces. Lines elongation to each directions remind us of their endless progression toward the infinite space and through expansion of the given spaces of work plays the same role as those powerful brush touches and room of infinite space demonstrated in the Eastern painting do. Even in the physical space around the actual work, there is a psychological space not a mere background that grants much significance on the work and overlapping of shadows by the direction of light takes a part in creating profound spaces as seen in the Indian ink painting. The smooth line of metal accompanying visual lightness together with the elasticity and ventilativeness of fiber creates certain images of incessantly moving, flowing energy, thus making the work of expressing organic spaces possible. This study is a process of trying to find the possibility of the representation of invisible world.
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