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기하학적 형태의 변형을 통한 현대자수 표현연구

Title
기하학적 형태의 변형을 통한 현대자수 표현연구
Other Titles
(A) Study of Expression in Modern Embroidery Through The Deformation of The Geometric Form
Authors
이지선
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
기하학형태변형현대자수
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
기하학적 형태는 예로부터 회화, 조각, 건축, 그리고 공예에 이르기까지 많은 영역에 영향을 미치고 있다. 기하학적 형태는 인간의 이지적 사고체계에 의하여 가장 단순화되고 정제된 형태로, 은유적 형태라고 할 수 있다. 대상을 분석하므로써 얻어지는 기하학적 형태는 논리적이고 합리적인 기본형태이며 시각적으로 명쾌함을 주고 간결성을 지닌다. 기하학적 형태는 대상이 되는 자연 또는 사물의 변형이라 볼 수 있다. 대상은 작가의 주관적인 견해에 따라 단순화되고 의식적인 도식화에 의해 기하학적 형태로 표현된다. 과거 미술에서 매우 중요하게 인식되었던 윈근법조차도 대상을 가장 사실적으로 깊이있게 표현하고자 했던 변형의 한 방법이라고 볼 때, 기하학적 형태 또한 다른 의미에서 변형의 양식이라고 할 수 있다. 이 것은 작가가 어떤 조형의지를 가지고 변형을 추구했는가 하는 문제일 뿐이다. 본 연구의 목적은 현대자수에 있어서, 대상을 관찰하고 분석하여 단순화되고 도식화된 기하학적 형태를 사실적인 형태의 부가, 부분적인 확대 및 축소 등의 방법으로 변형하여 표현하고, 이를 통해 작품을 제작하여 새로운 형태 구성과 표현 방법 및 형식의 범위를 넓히는데 있다. 이론적 배경으로는, 첫째, 일반적 의미의 형태의 개념을 고찰하고, 기하학적 형태의 개념 및 특성을 분석하였다. 둘째, 변형에 대한 개념 및 방법을 분석하고, 입체파와 미래파를 비롯한 현대미술에서 변형된 기하학적 형태를 이용하는 작가 및 작품을 분류 분석하였다. 또한 1960년대 이후 현대 섬유미술에서 보여지는 변형된 기하학적 형태의 표현방법과 형식을 살폈고, 현대자수에 적용된 기하학적 형태의 변형 및 그 표현방법과 형식을 연구하였다. 이에 따라 도시민이 일상생활에 늘 접하는 건물의 실내 및 실외 구조를 관찰하여 대상으로 하였다. 이러한 대상을 기하학적 형태로 단순화하고, 이를 변형한 형태를 구성하여 표현하였다. 작품의 재료로는 실크, 면과 부직포, 벨로와천, 합성노방 등의 합성천을 바탕천으로 하였으며, 견사, 면사, 린넨사, 합성사 등을 이용하여 수를 놓았다. 또한 질감 표현 및 화면의 높이 조절을 위해 거어즈, 수제 실크페이퍼, 우드락 등을 병행하여 사용하였다. 자수기법은 선을 표현하기 위해서 수자수의 징금수, 이음수와 기계자수를 병행하였고, 면을 표현하기 위해서 평수, 변형 삼각수, 난십자수, 입십자수, 벌집수, 쌀알수, 매듭수 등을 이용하였다. 작품 형식은 기하학적 형태를 응용, 변형한 외곽형태를 이용하여 피스작업, 패치워크를 통한 평면, 부조, 설치 등으로 표현하였다. 현대자수로서 기하학적 형태의 변형을 표현하고 이에 따른 작품을 제작 분석하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 관찰대상을 분석하고 도식화하여 얻은 기하학적 형태의 간결함과 이를 변형하여 얻은 형태의 조화는 현대자수에 적용되어 오늘날 현대미술의 특성을 인식케할 수 있었다. 즉, 순수한 기하학적 형태의 표현인 미니멀리즘으로 대표되는 모더니즘의 절제된 표현에서 벗어나 때로는 장식적인 포스트 모더니즘과 같은 현대미술의 경향과 특성을 표현할 수 있었다. 둘째, 실이 가지는 선적인 요소는 자수기법의 기하학적 특성을 이용하여 각각의 선과 면의 특성을 표현할 수 있었다. 점의 형태를 가진 쌀알수, 매듭수, 선을 주로 표현하는 징금수, 이음수, 그리고 선의 중첩, 즉 실의 중첩을 통해 면을 이루는 평수, 삼각수, 입십자수, 난십자수등은 각각의 기하학적 특성을 가지고 있다. 그리고 이러한 기법은 실의 굵기, 꼬임, 길이, 방향 등의 변화에 따라 명암, 양감, 질감 등을 자유롭게 조절할 수 있었다. 이러한 표현은 단조로운 화면에 생명력을 부여하여 입체적인 효과를 얻을 수 있는 장점을 가진다. 셋째, 다양한 바탕천과 실 등의 재료 사용은 광택 및 질감, 투명도에 있어 조화로운 대비 효과를 얻을 수 있었다. 광택이 없는 부직포의 경우 수제 실크페이퍼를 덧대어 광택과 질감의 차이를 이용한 화면구성이 가능하였으며, 광택이 있고 매끄러운 벨로와천과 함께 구성하여 피스들간의 입체감을 표현할 수 있었다. 또한 불투명한 합성천과 투명한 합성노방을 패치워크하여 화면에 공간감을 부여할 수 있었다. 견사와 면사, 린넨사의 광택이나 질감등은 질, 그 자체에서 느껴지는 것 이외에 꼬임과 굵기 등에 의해 자유롭게 조절이 가능했다. 면사나 린넨사보다 견사가 화면에서 더 두드러져 보였으며, 견사의 경우 꼰사가 푼사보다 광택과 질감면에서 더 강한 표현을 할 수 있었다. 넷째, 기하학적 형태를 응용하고 변형한 일종의 단위형태를 이용하여 피스 작업, 패치워크를 통해 평면, 부조, 설치 등의 다양한 형식의 표현으로 현대자수의 표현 방법 및 형식의 범위를 넓힐 수 있었다. 변형된 사각형태는 단위 형태로 사용되거나 전체 작품의 외곽형태로 이용되었다. 올이 풀리지 않으며 늘어나는 성질이 거의 없는 부직포의 재료사용은 피스 작업을 하는데 있어 매우 용이하게 사용되었다. 또한 패치워크의 기법을 통해 변형된 기하학적 형태를 가진 바탕천들을 조각잇기하여 새로운 형태를 만들 수 있었으며, 여러개의 피스를 늘어뜨려 자수 설치작품을 표현할 수 있는 가능성을 제시하였다.;The geometric form has been influencing a number of fields such as painting, sculpture, architecture, and crafts. It has been simplified and carefully manufactured by the organigation of mankind's thinking so that is inevitably it will take a metaphorical form. The geometric form that is obtained from analyzing the objects can be a logical and reasonably basic one. It also offers optical clarity and simplicity. The geometric form can be the deformation of objects like nature and matters. The obgect is simplified by the artist's personal view and is expressed in the geometrical form by conscious diagramming. Even Regarding perspective as just one way which tries to express the object in a realistic and a profound, geometric form can also be another mode of deformation in another sense. What does matter is artist's molding confidence when deformation is pursued. The purpose of this study is to expand the geometric form into some new forms construction, expression method, the mode scope in modem embroidery through expression as being deformed by the method in realistic form, partially enlarging and reducing geometric form which is simplified and diagramed by observing and analyzing the object. The theoritical background to my study is as follows. First of all, I considered the concept of form in a general sense, then I analyzed the concept and the special character of the geometric form. Second of all, I made an analysis of the concept as well as the method of deformation. I also classified and analyzed the artists' and their works who used the deformed geometric form in modem art including Cubism and Futurism. Thirdly, I examined the method of expression and the mode in the deformed geometric form shown in modern fiber arts since 1960's. I had also studied deformation as well as the method of expression and mode in the geometric form applied to the modern embroidery. According to the above I arranged both the interior and exterior of I building for the object and made them simple as being geometric form. expressed this by making up the deformed form from the above. The material used in my work is as follows: silk, cotton, polyester, synthetic felt, synthetic velvet, and synthetic silk were used as basic cloths. For embroider, I used silk, cotton, linen, synthetic thread. Besides, to express texture and to control heigth of the surface, I used gauze, hand-made silk, and woodrock, etc. together. For embroidery I used underside couching, outline stitch in hand stitch, and machine stitch to create lines at the same time. I used the satin stitch, cross stitch, rice stitch, french knot stitch, etc. to represent the surface. For the mode of work, I used plane, relief, and installation through pieces, as well as patchwork by using deformed, and adapted units from the geometric form. From expressing the deformation of the geometric form in modem embroidery and analyzing it's works, I had come to several conclusions as follows : First of all, the simplicity is derived from the analyzing and the diagramming of the observed motif and the harmony of the deformed geometric form shows the special feature of modem art. That is, I could express both the trend and the special feature in modern art such as post modernism which can be decorative and descriptive. Second of all, for the liner element from thread, I could express each special feature of the lines and the surface by using the geometric feature in embroidery. Both the Rice stitch and french knot stitch have the form of the spot. Underside couching and outline stitch mainly express lines. Satin stitch and cross stitch express surface depth through the overlapping thread. They each have a special geometric character, and these sort of technique can control light, darkness, volume, and texture in accordance to the change of thickness, twist, length, and direction of the thread. forementioned techniques creates a 3-dimensional surface illusion. The Thirdly, I used a number of basic cloths and threads so that the effect came out. The resulting contrast and harmony was expressed through shine, texture, and clarity. In the case of polyester without shine, it was possible to compose the surface by using the difference of shine and texture as well as by adding hand-made silk. In the case of synthetic felt with a dull feeling, I was able to express the cubic effect among several pieces by creating shiny and smooth synthetic velvet together. Also I expressed the surface special perception by using patchwork opaque synthetic cloths and transparent synthetic silk. In the case of shine and texture among silk, cotton, linen threads, it was possible to control in virtue of twist and thickness over the feeling of the thread itself. Silk thread is more outstanding than cotton and linen thread on the surface. In comparison, silk twisted thread is relatively less difficult to use to show shine and texture than using non-twisted thread. Fourth of all, I could expand on the method and the scope of the mode in modern embroidery with diverse expression of the mode. The mode includes plane, relief, installation through pieces, and patchwork by using a type of deformed unit. These modes were adapted from the geometric form. The deformed square was used as a unit or the outline of the whole work. Polyester and synthetic felt are very useful to create pieces because they are almost not untied. Moreover, basic cloths which have the deformed geometric form through the method of patchwork can be used as a new form, thus it shows the possibility to express embroidery installation by hanging down many pieces.
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