View : 30 Download: 0

청소년의 자아개념 향상을 위한 참만남집단(Encounter-Group) 경험의 효과에 관한 기초연구

Title
청소년의 자아개념 향상을 위한 참만남집단(Encounter-Group) 경험의 효과에 관한 기초연구
Other Titles
(A) Basic Study on Effects of 'Encounter Group' for Self Concept Growth of the Adolecents : Experimentation on the Middle School Girls in a Small
Authors
권금주
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
청소년자아개념참만남집단Encounter Group
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The adolecents in modern society have few apportunities to grow their self in the surroundings in wont of emotions. By the way to grow the adolecents healthfully for the future matured society, the sound environmental conditions helping their growth shall be provided before everything else. So the purpose of this study is to show the effects of 'Structured Encounter Group' influencing on the adolecents, especially on their growth of the self-concept. For achievement of this purpose the theory & basic ideas of the 'Encounter Group' & self-concept have been studied on research of books and experimentations have been made on some middle school girls in a small area. And the Control Group & the Experimental Group was organzed and pre & post-testing of the self-concept was done. Previously, it was hypothesized that the results of the 'Structured Encounter Group' experiences will heighten the significance score of self-concept. 1. By comparison with control group, it is examined if the meeting with 'Structured Encounter Group' influence on optimistic improvement of middle school girls' self-concept. 2. It is investigated what subsidiary fields of self-concept (Self Identity, Self Satisfaction, Self Behavior, Psysical Self, Moral Ethcal Self, Personal Self, Family Self and Social Self) have got influence from the 'Sturctured Encounter Group. The experimentations was made for 6 weeks total 25 persons of middle school girls were participated in the experiments and they are divided into 2 groups; 12 members subject into the experimental group and other 13 subject into the control group total 13 programs were experimented on them under the lead of one researcher. The instrument of this experimentation is "Self-Concept test" standardized by W.S. Chung, which is divided into total self & 8 subsidiary fields Before meeting with 'Structured Encounter Group' pre-testing of self-concept was made by experimental group & control group and post-testing of self-concept & the of evaluations was made to show the effects of the program after finishing of the meeting with 'Structured Encounter Group'. The group activity evaluations were analyzed by percentage and the self-concept test was analyzed by t-test. The results of experimentations are as follows. 1. The experiences of meeting with 'Structured Encounter Group' help the girls to grow their self-concepts optimistically (P<.05). 2. The experiences of meeting with 'Sturctured Encounter Group' give influences on improvement of Physical Self, Moral Ethcal Self, Family Self, Self Satisfaction & Self Behavior.(P<.05). 3. The experiences of meeting with 'Structured Encounter Group' do not influence on improvement of Personal Self, Social Self & Self Identity. As the results of this experimention, I have got the belief that the meeting with 'Structured Encounter Group' give good influences on settlement of adolecents' self-concept. Therefore I propose that the activities of these 'Structured Encounter Group' shall be applicated on a part of social work especially on the programs for adolecents. And the research on these areas shall be move activated.;현대사회의 청소년은 정서적으로 결핍된 환경에서 자신을 성숙시킬 수 있는 기회가 적어지고 있다. 그러나 청소년의 건전한 성숙은 곧 사회의 필요한 구성원이 되는 것에 귀결됨으로 이들의 정서적 성숙을 도울 수 있는 장(場)이 마련되어야 한다. 본 논문은 이러한 필요성에 의해 집단사회사업 방법론 중의 하나인 참만남집단을 청소년을 대상으로 실시하여 그 효과성을 제시하려 하였다. 효과성 측정 도구로는 청소년의 자아성숙을 적절하게 대표할 수 있는 자아개념의 변화차이를 가지고 보고자 했다. 이러한 목적하에 자아개념에 관한 이론과 참만남집단에 관한 기본 원리를 문헌연구하였고, 여중생을 대상으로 참만남집단 프로그램을 실시하고, 그리고 통제집단을 세워 자아개념 검사를 사전-사후로 실시하였다. 참만남집단 실험은 총 6주간이었고 실험집단과 비슷한 변수를 가진 동질의 통제집단을 세워 자아개념의 변화차이를 비교하였다. 대상자는 여중생 25명으로 실험집단 12명 통제집단 13명으로 구성되었으며, 프로그램은 총 13개의 프로그램을 실시하였고 본 연구자가 직접 개입하여 지도하였다. 조사도구는 정원식이 표준화한 "자아개념검사"인데 총자아 긍정도와 8개의 하위영역 - 신체적 자아, 도덕적 자아, 성격적 자아, 가정적 자아, 사회적 자아, 자아동일성, 자아수용, 자아행동 - 으로 구성되어 있다. 조사방법은 참만남집단 경험 이전에 실험집단과 통제집단에 자아개념 사전검사를 실시했고 프로그램 실시 이후에 다시 자아개념 사후 검사를 했다. 이때 집단활동 평가서도 작성케 하여 프로그램 효과성을 간접적으로 시사하게 했다. 분석방법은 집단활동 평가서의 경우는 단순백분율로 자아개념 검사는 t-test를 사용하였다. 조사결과는 다음과 같다. 1. 참만남집단 경험이 여중생의 자아개념의 긍정적 발달에 효과가 있었다. 2. 자아개념의 하위 영역에서는 신체적 자아, 도덕적 자아, 자아수용에서 유의도가 컸고 가정적 자아와 자아행동은 유의도 수준에 근접하여 도움이 되었다고 할 수 있다. 3. 성격적 자아, 사회적 자아, 자아동일성에서는 참만남집단 경험이 도움이 되지 않았다. 이 결과를 통해 참만남집단이 청소년의 자아개념을 긍정적으로 발달시킨다는 결론을 얻었다. 따라서 참만남집단의 활용이 사회사업 분야에서 적극적으로 되어야 하며 또한 더욱 활발한 연구업적을 기대한다는 제언이 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE