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무용예술이 지니는 기호학적 의미구조

Title
무용예술이 지니는 기호학적 의미구조
Other Titles
(The) structure of semiotic meaning in dance : Centered on Choyongmu
Authors
이지선
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 체육학부  무용전공
Keywords
무용예술기호학처용무의미구조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
모호한 이미지들로 가득 찬 움직임을 매체로 하고 있는 무용텍스트는 사회 현상의 전체 맥락의 관계로 구성된 하나의 도상/상징적 기호라 할 수 있다. 본 연구는 이 같은 711적기호로서의 무용예술에 대한 기호학의 구조주의적 시각을 적용시켜보고자 하였다. 즉 무용예술을 하나의 기호학적 텍스트로 간주하고 그 속에 내재되어 있는 의미구조를 드러내어 주어진 텍스트의 의미를 밝혀내고자 하는데 그 연구의 초점을 두고 있다. 기호학은 기본적으로 개념과 대상간의 관계를 설정하고 주어진 관계 속에서 대상의 의미를 찾고자 한다. 또 기호학은 하나의 텍스트를 개별기호들로 분석해내고 그 개별기호들의 의미와 각 의미들을 통합하여 범주화시키는 과정이 내포되어 있기 때문에 구조주의적인 틀을 지니고 있다. 그러므로 기호학의 이러한 분석적이고 구조주의적인 접근방식은 모호한 무용텍스트를 파악하는데 매우 유용한 방법이라 사료되었다. 여기서 모든 무용예술이 기호학적 연구에 유의한 대상이라 단정짓기에는 그 연구가 미진하므로 기호학적 연구대상들에 상응하는 요소를 지닌 텍스트라 사료되는 처용무라는 특정 텍스트를 중심으로 그 연구를 전개하였다. 먼저 기호학이 채택하고 있는 공시적 관점과 통시적 관점에 따라 텍스트를 구조화하고 음양오행 원리가 제공하는 의미코드 퐁 내재되어있는 몇몇의 코드들을 추출하여 그 의미들을 살펴본 결과 미시차원에서의 이항대립쌍들을 발견해 낼 수 있었다. 또 이 대립쌍들은 서사구조가 담고있는 갈등과 화해라는 보다 큰 이항대림구조를 지지함으로써 효과적인 의미작용을 도모하고 있었다. 전체적으로 커다란 텍스트의 의미구조는 상생구조에서 상극구조, 다시 상생구조로 가는, 처용과 역신의 갈등이 궁극적인 화합으로 전개되는 변증법적 의미 전개의 발전구조를 보여주었다. 이와 같이 본 연구에서는 무용예술의 의미구조의 틀을 크게 서사구조와 동작, 무용수의 동선과 신체 방향에서 그려지는 공간상의 시각적 디자인들로 제한하였는데 처용무의 기호학적 의미의 대상들을 일부 몇몇의 기호체들만 선별하여 언급한 것은 대립하는 상대 기호체가 존재하여 대립의 관계가 명확히 드러나고 있다고 사료되는 기호체들만을 언급하려 하였기 때문이다. 물론 본 연구자의 접근과 해석이 객관적 근거에 의한 논증의 방식보다는 다소 주관적인 해석에 치우쳐 있음을 부정할 수 없지만 기호학의 주장대로 사회문화적 맥락을 고려한 해석이라는 점에서, 또 예술이 유기적 체제로 수용자에게로의 끊임없는 의미의 변화가능성을 지니고 있다는 점에서 어느 정토 개연성을 얻을 수 있겠다. 연구자의 기호학에 대한 이해가 깊지 못하고 정립되어가고 있는 학문을 새로운 분야에 적용한다는 것이 많은 무리수들을 제공하였지만 본 연구가 무용 예술이 안고 있는 의미의 문제에 대해 또 다른 자극이 되었기를 바라며 보다 깊은 후속연구들을 기대해 본다.;A dance text whose media are movements filled with vague images is an iconic and emblematic symbol, which consists of all the interrelationships of social phenomenons. Therefore, focus of this study is to clarify meaning of a given text by regarding the dance as an aesthetic symbol and revealing semantics immanent in the meaning. Since semiology involves a process of analyzing a text into individual symbols, integrating each meaning of the individual symbols and categorizing of the each meaning, it can be considered that semiology has a structural frame. Therefore, it was considered that such analytical and structural approach of semiology is very useful in understanding a dance text. As existing studies for concluding that all dances are significant subjects for semiotic research are insufficient, this study centered on Choyongmu which is considered as a text with elements equivalent to the subjects of semiotic research. As a result of dividing the text into synchronic view and diachronic view semiology adopts and extracting the immanent several codes such as sense code provided by the theory of Yin-Yang(陰陽) and Wu-Xing(五行) to examine the meanings, binary opposition pairs in the microscopic aspect were found. All the binary opposition pairs seek effective significations by supporting the greater binary opposition of conflict and reconciliation the descriptive structure involves. The whole text shows dialectic developmental structure of the meanings - mutual life-bettering, mutual conflict, mutual life-bettering again, and then ultimate reconciliation of conflicts between Choyong and the spirit of smallpox. Like this, this study limited the frame of semantics in dance to descriptive structure and movement, and visual design in space made by moving line and direction of a dancer. The reason of that the subjects of semiotic meaning in Choyongmu were mentioned by selecting just several semiotic systems is that this study was to mention only symbols considered as that conflict is expressed clearly by existence of the opponent symbols. Although it is an undeniable fact that approach and analysis by the researcher is partial rather toward subjectivity than toward demonstration by objective bases, in the aspect that sociocultural interrelationships were considered in the analysis as the view of semiology and that art has possibility of continuous changes in meanings in an organic system toward acceptors, a little probability with it can be obtained. This study provided many irrationals in that the researcher's understanding of semiology is insufficient and the researcher applies a developing study to a new field, however, the researcher expects that this study can be an another stimulus to the problem of meaning the dance involves, and further studies shall be made of it.
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