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고등학교 문화교육의 수업실태와 바람직한 수업 모형 개발에 관한 연구

Title
고등학교 문화교육의 수업실태와 바람직한 수업 모형 개발에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Instructional Status of Cultural Education and the Development of Desikrable Instruction Model in High school
Authors
홍석영
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
고등학교문화교육수업실태
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
세계화, 국제화, 개방화로 특징지워지는 현대사회를 살아가는 학생들은 사회생활 속에서 일어나는 여러 가지 현상에 대해 자율적으로 판단하고 의사결정을 해야 하며 복잡하고 다원화된 사회에서 올바르고 합리적인 의사결정을 하기 위해서는 사회현상을 정확하게 인식해야 한다. 따라서 미래사회에 대비하기 위해서는 사회과 교육의 중요성이 증대되고 있는 실정이다. 사회과 교육의 목표는 사회변동에 개혁적으로 개입하는 유능한 민주 시민을 육성하는 것이며 사회과 교육의 한 분야인 문화교육 역시 사회과 교육의 목표를 구체적으로 실현하기 위해서 개설된 과목 중의 하나이다. 따라서 본 연구의 목적은 사회과 교육의 한 부분인 문화교육이 어떻게 변천해 왔으며 현재 교육현장에서는 어떻게 이루어지는지 설문지를 통한 실증적 연구를 토대로 교사들이 바람직하다고 생각하는 교수법으로 통합형태의 수업모형을 제시함을 그 목적으로 하고 있다. 서울 시내 약 40여개의 고등학교 사회과 교사 143명을 대상으로 실시한 본 연구의 설문조사 결과 현재 문화교육은 강의식으로만 전개되고 있으며 가장 중요하게 생각하고 있는 주제로는 문화적 상대주의로 조사되었다. 주제에 맞는 교수법으로는 문화의 상대성은 토론기법, 문화의 다양성은 시청각 수업, 자문화 중심주의와 문화적 사대주의는 모의법과 역할법, 한국의 민족문화는 견학수업이 바람직하다고 조사되었다. 연구자가 제시한 문화교육의 보완점 세 가지는 다음과 같다. 1. 고등학교 교육과정에서는 단순 사회의 원시부족간의 문화의 다양성을 학습해야 할 것이다. 역사가 없는 민족의 역사, 국가적 체제가 없는 사회의 정치, 시장이 없는 경제 사회의 경제, 기술적으로 단순한 사회의 사회관계와 언어, 그리고 원시인들의 미학과 같은 단순한 사회의 영역도 포함해야 할 것이다. 2. 분단된 우리나라의 특수한 현실을 고려해야 할 것이다. 즉, 우리가 이루어야 할 통일된 조국의 미래를 생각해 볼 때 시간이 흐름에 따라 더욱 차이가 나타날 남, 북한의 문화 이질화 현상에 대하여 심각하게 고려하여 고등학교 문화교육과정에서 언급되어야 할 것이다. 3. 세계화, 국제화에 대해 지나치게 의식한 나머지 우리 고유의 민족 문화에 대해 소홀히 다루어서는 안될 것이다. 가장 한국적인 것이 가장 세계적이라는 말이 있듯이 한국의 민족 문화에 대한 강조는 계속되어야 할 것이다. 본 연구의 설문조사 결과 가장 중요한 것으로 나타난 문화의 상대성과 기존의 문화교육에서는 다루어 지고 있지 않거나 보완되어야 할 기본개념 세 가지를 첨가하여 4개의 기본개념에 대한 수업모형을 제시하였다. 1. 문화의 다양성에 대한 경우, 원시부족들간의 문화비교를 통해서 문화는 역사적 배경, 물리적 환경, 그리고 사회적 상황에 따라서 각기 상이한 차이를 보이는 원인을 분석할 수 있도록 제시하였으며 교수법으로는 시청각 교수법을 중심으로 하였다. 2. 문화의 상대성은 교사들이 가장 중요하다고 여기는 개념으로 토론식 수업을 이용하였고 자문화 중심주의, 문화적 사대주의를 함께 학습함으로써 문화를 이해하는 태도로 상대주의적인 시각을 가져야 한다는 것을 모의법과 역할법을 통해 전개 하였다. 3. 북한문화는 기존의 문화단원에서는 언급되지 않은 부분으로 학생들이 남북한 문화 이질화 현상을 최소화할 수 있는 방안을 제시할 수 있도록 시청각 도구 또는 관계 인사 초청, 그리고 모의법과 역할법 등을 사용하였다. 4. 한국의 민족문화는 개방화, 국제화 시대를 맞이하여 민족 문화 위기의 상황에서 우리의 문화를 계승, 발전시킬 수 있는 방안을 학생들 스스로가 제안할 수 있도록 시청각 도구, 토론법, 모의법과 역할법 등을 사용하였다. 이제 우리 사회는 훨씬 더 빠르고 복잡 다양하게 변화되어 갈 것이다. 이러한 변화에 발맞추어 교육은 함께 진보해야 하며 사회현상 자체를 다루는 사회과 교육의 임무는 매우 중요하다고 할 수 있다. 최종 목표가 훌륭한 민주 시민으로서의 자질 함양에 있는 사회과 교육은 세계화, 개방화시대를 맞이하여 세계 시민으로서의 자질을 함양시킬 수 있도록 발전되어야 하며 국가적 요구, 사회적 현실을 고려하여 우리나라에 맞는 사회과 교육, 그리고 너무나 중요함에도 불구하고 간과되어 온 문화교육을 확립시켜야 할 것이다.;In the modem society that is characterized as the era of globalization, internationalization and openness, students should judge and decide on many complicated things for themselves and recognize the social phenomenon precisely to make a right and reasonable decision in such a pluralized society. As a result, social studies has become very important to adjust themselves to the future society. The main purpose of social studies is educating democratic civilians who can positively take part in and adjust themselves to the drastic change of the society. Also, social and cultural education, a section of the social studies, is also one of subjects that could realize the purpose of the social studies concretely. Therefore, the ultimate aim of this study lies in presenting the instruction model if an intergrated form that teachers consider desirable as a teaching method on the basis of an actural study supported by surveys questioning how the cultural education, a part of social studies, is conducted in real education places. The recent survey of 143 teachers over 40 high schools in Seoul shows that the current cultural education is just being conducted only by a way of cramming system and the most crucial subject on the scene is culture relativism. This survey also presents that the proper teaching method is discussion for the relativity of culture, audio-visual education for cultural diversity, simulation for ethno-centhism & cultural toadyism, on-the-spot study for Korean culture. The following is three solution suggested by the investigator. 1. High school students should study cultural diversity existed in ethnic minority groups. 2. The specific reality of the Korean peninsula divided into two pieces should be taken. into consideration. 3. The Korean culture of Korean people should not be neglected because of being too conscious of globalization, internationalization. This survey suggestesd the following instruction models of the four basic concepts adding three basic concepts that have not been dealt or need to be sipplemented in the culture relativism and the already-existed cultural education that as the most important factors as a result of the survey. 1. As for the cultural diversity, by comparing cultures among ethic minority groups, this study suggests that culture should analyze the factors that could be differentiated according to history, phisical surroundings and social phenomenon. Also, the teaching method is dealt on the basis of audio-visual education. 2. In this study, discussion is used in order to explain the relativity of culture that is considered most important by teachers and also this study shows that students should have a relative view as an attitude of understanding cultures through simulation by studying it together with ethno centhism and cultural toadyism. 3. The culture of North Korean has never been mentioned in any study so far, however, in this study, audio-visual teachings aids, inviting experts, simulation are widely utilized as tools to minimize students' heterogeneity agaist North Korea. 4. This study also makes efficient use of audio-visual teaching aids, disscussion and simulation, so that students may suggest themselves the method of suceeding to their culture and developing it on the verge of a crisis of losing Korean culture and confronting the era of globalization and internationalization. Our society will be changed faster, more complicated and more diversified than before. Therefore, it is inevitable that the education must be developed further in accordance with this change and the role of social studies handing social phenomenon is regarded quite important. The social studies, of which ultimate goal is cultivating the talent of being a desirable democratic civilian, should be developed to foster the talent for an universal civilian at the time of globalization and internationalization. Furthermore, considering the nation's demand and the social reality, the social studies fitting the social reality and the cultural education system that has been disregarded in spite of the inevitability must firmly established.
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