View : 121 Download: 0

유아체육지도자의 교육신념과 지도실제의 차이

Title
유아체육지도자의 교육신념과 지도실제의 차이
Other Titles
(A) Study on the educational Faith and Teaching Practice of Sport for all leaders for Infants
Authors
황영란
Issue Date
1997
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
유아체육지도자교육신념지도실제사회체육
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 사회체육 관련기관에서 활동하고 있는 유아체육지도자들의 교육신념의 경향을 파악하고, 그 신념이 실제 지도에 어느 정도 적용되는지를 알아보며, 또 만약 신념과 실제 지도행위가 일치하지 않는다면 그 원인에 대한 유아체육지도자의 인식은 어떠한지를 살펴보는데 있다. 이와 같은 연구과제를 위하여 서울 경기지역에 위치한 사회체육 관련기관에서 활동하고 있는 유아체육지도자들에게 설문지를 배부하고, 회수된 187부의 설문지를 연구대상으로 설정하여 본 연구의 연구 내용인 유아체육지도자의 교육신념의 경향과 신념과 실제의 차이 및 원인을 중심으로 분석하였다. 본 연구에서 사용된 자료 분석방법으로는 SAS(Statistical Analysis System) 프로그램을 사용하였으며, 주요 통계 기법으로는 t-검증, X^(2) 검증, GLM(General Linear Models)분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통한 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아체육지도자의 교육신념의 경향은 성숙주의, 행동주의, 상호작용주의 순으로 나타났으며, 지도실제의 경향도 같은 순으로 나타났다. 둘째, 유아체육지도자들의 신념과 실제의 차이에 대해서는 신념이 실제보다 더 높게 나타났으며, 각 유형에 따른 신념과 실제의 차이에 있어서도 성숙주의와 상호작용주의에 대한 신념과 실제의 차이는 유의수준 5%에서 유의하게 신념이 실제 보다 높게 나타났고, 행동주의에서도 성숙주의와 상호작용주의에 비해 그 차이가 크지는 않았지만 결과는 마찬가지로 신념이 실제보다 높게 나타났다. 셋째, 배경 변인에 따른 신념과 실제의 차이를 살펴본 결과, 지도자의 연령과 학력이 높을 수록, 지도자의 경력과 지도자가 담당하고 있는 반의 유아수가 많을 수록, 기관에서의 재교육을 받지 않은 지도자 보다 받은 지도자의 경우에 대하여 그 신념과 실제의 차이가 더 작게 나타났다. 넷째, 신념과 실제의 차이에 대한 갈등정도를 느끼고 있는 지도자가 그렇지 않은 지도자에 비해 높게 나타났으며, 지도자가 인식하고 있는 갈등의 원인으로는 시설, 자재, 보조 지도자 등의 물리적 환경과 재정의 부족으로 지도이념대로 실천하기가 어렵다(33.3%)에 가장 많은 비율을 나타냈으며, 각 반별 유아수가 너무 많다 (15.8%), 업무 및 단순작업의 과중한 부담으로 프로그램 개발 및 이론대로 실천할 여유가 부족하다(15.2%)의 순으로 나타났다.;The purpose of this study is to analyze the educational faith trend of infant physical education Instructors working in social physical education institutes, and examine how the faith is applied to practical teaching, and also what infant physical education instructors' recognition on the reason why the faith and teaching behavior do not agree with each other, if ever so, is like. For a study task as above, l distributed questionnaires to the infant physical education instructors working in social physical education institutes in Seoul and Kyounggi province, and analyzed them by selecting 187 copies of the returned questionnaires. As a material analysis method, I used SAS(Statistical Analysis System), and practiced t-inspection, X^(2) inspection, and GLM(General Linear Models) analysis as a major statistical technique. The results of this study through the study method and process written above are as follows. First, the educational faith trend of infant physical education insructors turned out to be maturity, behaviorism, and interactions, and so were the trend of practical teaching. Second, in case of the difference between the faith and practice of infant physical education instructors, the faith was higher than practice, and also it was higher than reality with 5% of meaniful level in the difference between the faith and practice on maturity and interactions. There was no big difference in behaviorism compared to maturity and interactions, but the results were the same. Third, in result of examining the difference in the faith and practice according to background variables, the less difference of the faith and practice was shown in case of senior instructors, well-educated, much-experience instructors, and when they are in change of many infants, and there is a retraining in the institute. Fouith, more instuctors turned out to feel conflicts on the difference between the faith and practice than those who don't, and the highest-proportioned reasons of conflicts were the lack of physical environment such as facilities, materials, and assistant instructors, and the highest-proportioned answer(33%) was that they felt difficult to practice by their faith. Other reasons were too many infants in each class(15.8%), and the lack of room for practicing program development and theories because of overburdened work and simple tasks.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE