View : 133 Download: 0

학교유형에 따른 여자대학생의 여가태도, 여가만족 비교

Title
학교유형에 따른 여자대학생의 여가태도, 여가만족 비교
Other Titles
(A) Comparison on the Woman College Student Leisure attitude according to the school types (coed, non-coed)
Authors
손희정
Issue Date
1997
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
학교유형여자대학생여대생여가태도여가만족
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
Leisure attitude is one of the important elements to predict leisure activities and is formed through previous factors such as individual character, the characteristics of the group each individual belong to, and the past leisure experience, so we can change leisure attitude desirably by identifying this relationship variable. So this study has a purpose to positively identity the necessity of college leisure education by grasping the change variables of leisure attitude basd on the comparison of leisure satisfaction and the analysis of female college students' leisure attitude according to school types(coed and non-coed). To achieve this goal, I abstracted the sample of total 497 students, selecting some female college students - junior and senior in the capital city area, and using stratified cluster sampling. A measuring tool used to find out the difference of female college students, leisure attitude between school types are Leisure Attitude scale : LAS and Leisure Satisfaction scale : LSS, and the questionaries were completed with respondents, self-evaluation. Statistical technique for the analysis of materials are GLM (General leaner Model), CA(Correlation Analysis), and RA(Regression Analysis). Through the study method and process above, I obtained the results as follows. First, there was a meaningful difference in female college students' leisure attitude according to school types (coed, non-coed), but no meaningful difference in leisure satisfaction, that is if turned out that female students in coed college have more positive leisure attitude than those in non-coed college, and they also had high definitional attitude which is a sub factor of leisure attitude. Second, there was a meaningful difference between female students in coed college according to their socioeconomical variables(parents, income), but no meaningful difference in female students in non-coed college regarding leisure attitude. In case of leisure satisfaction, there were no meaningful difference in both comparison groups. Third, there was a meaningful; difference in the leisure attitude of female students in coed college and those in non-coed, college according to leisure activity types. Fourth, it is proven that female college students' leisure attitude according to school types(coed, non-coed) gives an statical influence on leisure satisfaction.;여가태도는 여가활동을 예측하는데 중요한 요인의 하나로 개인의 성향, 개인이 소속된 집단의 특성, 과거의 여가경험 등의 선행요인들을 통하여 형성되므로 이러한 관계변인을 규명하여 여가태도를 바람직하게 변화시킬 수 있다. 이에 본 연구는 학교유형(남녀공학, 비공학)에 따른 여자대학생의 여가 태도의 분석을 기초로 여가만족을 비교하여 여가태도를 변화시킬 수 있는 변인을 파악하여 대학 여가교육의 필요성을 실증적 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 수도권에 소재하는 4년제대학 3, 4학년 여학생을 모집단으로 선정해 유층집락표집법(stratified cluster sampling)을 활용하여 학교유형(남녀공학, 비공학)에 따라 총 497명의 표본을 추출하였다. 본 연구에서 학교유형(남녀공학, 비공학)에 따른 여자 대학생의 여가태도, 여가만족의 차이를 알아보기 위하여 사용한 측정도구는 "여가태도척도 (Leisure Attitude Scale LAS)"와 "여가만족척도(Leisure Satisfaction Scale : LSS)"를 이용하였고, 설문지는 응답자가 자기평가기입법으로 응답하도록 하였다. 자료분석을 위한 통계기법은 t-검증, GLM(General Lenear Model)분석, 상관 관계분석(Correlation Analysis), 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 학교유형(남녀공학, 비공학)에 따른 여자대학생의 여가태도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나, 여가만족은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 즉, 남녀공학대학 여학생이 비공학 여학생보다 여가태도가 더 긍정적이며, 여가태도 하위요인인 정의적 태도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 사회경제적 변인(부모 수입)에 따른 남녀공학대학 여학생의 여가 태도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 비공학대학 여학생의 여가 태도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여가만족의 경우, 두 비교집단 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 여가활동 유형에 따른 남녀공학대학과 비공학대학 여학생의 여가 태도, 여가만족은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 학교유형(남녀공학, 비공학)에 따른 여자대학생의 여가태도는 여가 만족에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE