View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노영재-
dc.creator노영재-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:35Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000023598-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198927-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023598-
dc.description.abstractDance has been with us in various forms according to human purpose and social function since human history began. Today's dance is a form of art dance which has newly developed since humans aesthetically perceive and enjoy it, the real factors of performance art through the 19th century's romantic ballet, partly escaping the 17th and 18th century's court entertainment. The 19th century's romantic ballet has an important meaning in that it obtained interest and good respondence from the public and mass communication and enjoyed unprecedent popularity in the art flow of that time positively embossed by the critic, The' ophile Gautier. The previous studies on romantic ballet dancers or the development of skills have been actively in progress, but studies on Gautier who observed and recorded the whole period of romantic ballet are not enough, so this study has a purpose to examine the meaning of Gautier's criticism and its influence on romantic ballet, focusing Gautier's ballet criticism. Accordingly, I studied the periodical background of the 19th century's romantic art and each art's characteristics and the flow of the 19th century's French art criticism as a theoretical background about the 19th century when romantic ballet was progressed and Gautier worked as a critic. After that, I treated the fundamental ideology of romantic ballet, artistic character, and its developing situation, and Gautier's overall activities. In the analysis of Gautier's criticism, which is the core of this thesis, I investigated the trend of common statements and the frequency of the comments through descriptive structure selecting the existing the review of dance work, and then abstracted the characteristic elements of describing dancers which are the main point of the review, and examined Gautier's overall criticism point of view and trend. I also rearranged the meaning and influence of Gautier's criticism on romantic ballet. As a result, it turned out that Gautier's dance criticism lacked objectiveness, neutralness, and analyzing ability, which dance criticism should have by minimizing the statements on the dement of dance depreciating its quality caused by his preference to female dancers. However, Gautier is an important critic in that he made the position of ballet independent of society, and did the initial activities of discussing aesthetic value of dance by developing dance criticism, which was none in the 19th century, and through his active criticism work in his whole life.;인류의 역사가 시작된 이래 춤은 인간의 목적과 사회적 기능에 따라 다양한 형태로 함께 하여왔다. 오늘날 무용은 인간이 춤을 미적으로 지각하고 즐기면서부터 새롭게 발전된 예술 무용의 형태로써, 이는 17, 18세기 궁정연예의 일부분에서 벗어나 19세기 낭만발레 시대를 통해 본격적인 공연 예술의 요소를 갖추게 되면서부터 많은 발전을 거듭해왔다. 19세기 낭만발레는 발레로서 테크닉과 기교의 발전은 물론 대중과 매스컴의 관심과 호응을 얻었고, 데오필 고티에라는 비평가에 의해 적극적으로 부각됨으로써 당시 예술의 흐름에서 유래 없는 인기를 누렸기에 이는 무용사에 있어 중요한 의미를 가진다. 낭만발레 시대의 무용수나 기교의 발전에 관련된 선행 연구는 활발히 진행되었으나 당시 비평가로서 낭만발레 전 시기를 관찰, 기록하였던 고티에에 대한 연구는 미흡한 실정으로 이에 본 논문은 고티에의 발레 비평에 초점을 맞추어 고티에의 비평이 지닌 의미가 낭만발레에 미친 영향을 살펴보는데 그 목적을 두었다. 따라서 낭만발레의 발전과 고티에의 활동 시기인 19세기 전반에 관한 이론적 배경으로 19세기 낭만주의 예술의 시대적 배경과 각 예술의 특성, 그리고 19세기 프랑스 예술비평의 흐름을 연구하였다. 그런 다음 낭만주의 사조에 영향을 받은 낭만발레를 중심으로 근본 이념과 예술적 특성, 이에 따른 전개 상황, 당시 고티에의 전반적인 활동을 다루었다. 본 논문의 핵심인 고티에의 비평 분석에 있어서는 현존하는 무용 작품의 평문을 중심으로 선정하여 서술 구조를 통해 공통적으로 언급되어지는 진술의 성향과 언급의 빈도를 조사하였고, 그런 다음 평문 속에서 글의 주안점을 이루는 무용수 묘사의 특징적인 요소를 추출하였으며, 전체적인 고티에의 비평 관점과 경향을 살펴보았다. 이를 통해 고티에의 비평이 낭만 발레에 있어 지니는 의미와 그 영향을 정리하였다. 그 결과 고티에의 무용 비평은 여성 무용수에만 편향된 시각으로 인해 이를 제외한 모든 무용의 요소는 언급을 최소화하거나 자질을 비하시킴으로써 무용 비평이 지녀야 할 객관성이나 중립성, 해석력이 결여되어 있었다. 그러나 고티에는 낭만발레 전 시기에 걸쳐 활발한 비평 작업을 통해 19세기 당시로서는 전무했던 무용 비평 장르를 개척함으로써, 사회 속에서 발레의 위치를 독립시키고 발레의 미적 가치를 논의하고자 한 활동의 시초라는 점에서 그 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 표목차 = ⅴ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구의 방법 = 4 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 19세기 낭만주의 예술의 시대적 배경과 특성 = 7 B. 19세기 프랑스 예술비평의 흐름 = 15 1. 19세기 프랑스 예술비평의 배경 = 15 2. 19세기 비평의 유형 = 20 Ⅲ. 19세기 낭만발레시대 = 25 A. 낭만발레의 근본 이념 및 예술적 특성 = 25 B. 낭만발레의 전개상황 = 35 C. 데오필 고티에의 활동 = 50 Ⅳ. 고티에의 비평 분석 = 58 A. 공연 평문의 서술 구조 = 60 B. 무용수 묘사의 특징 = 71 C. 비평의 관점 및 경향 = 80 Ⅴ. 낭만바레에 있어 고티에의 비평이 지니는 의미 = 87 A. 긍정적인 면 = 87 B. 부정적인 면 = 90 Ⅵ. 결론 및 제언 = 95 참고문헌 = 99 ABSTRACT = 105-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3792446 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject낭만발레-
dc.subjectGautier-
dc.subject비평-
dc.titleGautier의 비평이 낭만발레에 미친 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Influence of Gautier's Criticism on Romantic Ballet-
dc.format.pagevii, 107p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1998. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE