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TV스포츠 프로그램 시청이 스포츠 태도에 미치는 영향

Title
TV스포츠 프로그램 시청이 스포츠 태도에 미치는 영향
Other Titles
(The) Relation between TV Sports Programs and the Viewers' Attitudes toward Sports
Authors
이우정
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 사회체육학과
Keywords
TV스포츠프로그램시청스포츠
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 스포츠에 대한 태도형성에 있어서 지적, 정서적, 행동적 영역에 지대한 영향을 미치는 주관자인 TV 스포츠 프로그램이 일반인들의 스포츠에 대한 태도에 미치는 영향을 조사에 있다. TV 스포츠 프로그램 시청이 지니는 사회·심리적 효과와 관련하여 TV에의 노출이 개개인의 인지과정에 영향을 미쳐 스포츠에 대한 인식을 변화·형성시키는 변인을 규명하고자 하는 것이다. 본 연구의 조사대상은 1997년 현재 서울지역에 거주중인 10세 이상 60세 이하의 남·여로서 체계적 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)을 이용하여 표본을 추출하였다. 본 연구에서 표집한 표본수는 498명(직접참여 110, 간접참여 264, 직·간접참여 124)이였으며, 연구에서 사용한 설문지는 크게 시청량에 관한 영역, 시청태도에 관한 영역, 시청빈도에 관한 영역, 시험동기에 관한 영역, 스포츠태도에 관한 영역, 조사대상의 일반적 속성에 관한 영역으로 구성하였다. 자료분석을 위하여 본 연구에서 사용한 통계기법은 연구대상의 일반적 속성을 알아보기 위하여 기술통계를 실시하고, 연구대상의 개인적 속성에 따라 시청량, 시청유형, 스포츠태도의 차이를 규명하기 위하여 t검정과 일원분산분석을 실시하였으며, TV 스포츠 프로그램 시청과 스포츠태도의 관계를 규명하기 위하여 상관계수검정과 단순회귀분석, 중다회귀분석을 사용하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 연구대상의 일반적 특성 중에서 성별에 따라 남자가 여자보다 TV 스포츠 프로그램 시청량, 시청태도, 시청빈도, 시청동기, 스포츠태도의 평균점수가 높게 나타났으며, TV 스포츠 프로그램 시청량, 시청태도중에서 현실감과 관여도, 시청빈도가 통계적으로 성별에 따른 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 연령, 교육수준, 수입에 따라 전체 TV 시청량만이 차이를 보였으며, 교육수준에 따라 시청태도중에서 관여도의 차이가 있었다. 스포츠 참여 유무에 따른 차이는 참여자가 비참여자보다 TV 스포츠 프로그램 시청량, 시청태도, 시청빈도, 시청동기, 스포츠태도 모든 부분에서 참여자가 더 높게 나타났으며, TV스포츠 프로그램 시청량과 시청빈도가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 스포츠의 참여형태에 따라 시청태도에서 관여도, 시청빈도, 시청동기가 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, TV 스포츠 프로그램의 시청량은 스포츠태도에 영향을 미친다. 즉, TV 스포츠 프로그램을 시험하는 시간이 많을수록 스포츠태도가 더 긍정적이며, 신체적 가치, 정서적 가치, 개인적 가치, 사회적 가치에 대한 태도도 각각 긍정적이다. 셋째, TV 스포츠 프로그램의 시청유형이 스포츠태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 시청태도가 긍정적일수록, 시청동기가 명확할수록 스포츠태도가 긍정적이다. 넷째, TV 스포츠 프로그램 시청유형이 시청량보다 스포츠태도에 더 큰 영향을 미친다.;This research analyzes how viewing sports programs on TV networks (TV sports programs) relates to and affects the viewers' attitudes toward sports. Acknowledging the substantial extent of intellectual, emotional and behavioral influences of TV sports programs on their viewers, I analyze how and to what extent the TV sports programs influence viewers in forming their general attitudes toward sports. Taking into consideration the social and psychological influence of TV sports programs, I examine how the selective and repetitive exposures to TV sports programs, through the cognitive process of individual viewers, affect the viewers in forming their attitudes toward sports. This survey was conducted against people within the age group between 10 and 60 including both male and female who currently reside in the Seoul metropolitan area as of 1997, and selected by using the stratified cluster random sampling method. The survey was initially conducted against 632 people. Discarding 134 of these - for reasons of either incomplete or irresponsible response - 498 responses (1 10 direct, 264 indirect, and 124 direct/indirect) were successfully recovered and used for this research. The questionnaires are composed of the following categories: the total number of hours viewing TV sports programs, preference of sports programs, frequency of viewing, motivation for viewing, general attitude toward sports, and general personal information. The statistical methods employed in analyzing the data are the descriptive statistics for analyzing general information, the t-test and the one-way anova for analyzing personal information, and the product-moment correlation, the simple regression and the multiple regression in analyzing the relation between the viewing of TV sports programs and the general attitude toward sports. Through the above survey and subsequent analysis, the following results were found. First, among those surveyed, males scored higher in the areas of the total number of hours viewing TV sports programs, preference of sports programs, frequency of viewing, motivation for viewing, and general attitude toward sports. Among the areas of the amount and the preference of viewing, the degree of excitement, viewer participation, and the frequency of viewing registered statistic differences between the sexes. The total number of hours of viewing differed according to age, education, and income, and viewer participation varied among different levels of education. Among those surveyed, people who participate in sports activity scored higher than those who do not in the areas of the total number of hours viewing TV sports programs, preference of sports programs, frequency of viewing, motivation for viewing, and general attitude toward sports, with marked statistic differences in the areas of the amount and frequency of viewing. Moreover, viewer participation and frequency of and motivation for viewing varied according to different kinds of sports viewers participate in. Second, the total amount of hours of viewing TV sports programs bear directly on general attitude toward sports. In other words, the more the viewer watches TV sports programs, the more positive are their general attitudes toward sports, as are their physical, emotional, personal and social values. Third, individual preference for different kinds of TV sports programs significantly influence the viewers general attitude toward sports. The more positive the attitude toward viewing TV sports programs, and the more defined the motivation for viewing TV sports programs, the more favorable is the general attitude toward sports. Finally, individual preference for different kinds of TV sports programs, more than the total amount of hours of viewing, influences the genera1 attitude toward sports.
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