View : 36 Download: 0

사회체육지도자의 직전교육과 직업사회학에 관한 연구

Title
사회체육지도자의 직전교육과 직업사회학에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Preservice Education and Occupational Socialization Of Sport For All Leader
Authors
김도연
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 사회체육학과
Keywords
사회체육지도자직전교육직업사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 사회체육지도자의 직전교육과 직업사회화 정도를 파악하고 사회체육지도자의 직업사회화에 영향을 주는 직전교육 내용을 분석하므로써 사회체육지도자 양성교육 내용을 위한 기초자료를 제공하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 서울시에 소재한 스포츠기관에서 실기지도를 담당하고 있는 사회체육 정직 지도자 200명을 연구대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 조사도구는 '직전교육에 대한 인식조사', '역할인지 검사지', '직무만족 척도'에서 발췌하여 새롭게 구성한 자기보고형 설문지이다. 자료분석을 위한 주요 통계분석 기법은 t - 검정, 일원분산분석, 상관관계, 중다회귀분석이다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 제시된 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 1. 사회체육지도자의 직전교육 정도는 가치관, 현장실습, 지도법, 이론 실기 교육 순으로 높게 나타났다. 2. 사회체육지도자의 직업사회화 정도는 역할인지가 가장 높게 나타났고, 지도자들이 지각하고 수행하는 역할 중 운동지도 역할이 가장 중요하게 나타났다. 직무만족 정도는 다소 낮게 나타났는데 특히, 외재적요인에 불만족하고 있는 것으로 나타났다. 3. 배경변인에 따른 직전교육은 학력별로 차이를 보였는데 이론교육과 가치관교육에서 차이를 보였다. 4. 배경변인에 따른 직업사회하는 경력별로 유의한 차이를 보였고 경력이 많을수록 직업사회화가 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 5. 직전교육과 직업사회화 간에는 정적 상관관계가 있었다. 역할인지 및 수행과 직전교육 중 가치관 교육이 높은 정적 상관관계를 보였고, 직무만족과 정적인 상관이 있는 것은 실기교육과 현장실습 경험인 것으로 드러났다. 6. 직업사회화에 영향을 미치는 직전교육 내용은 가치관, 현장실습, 지도법 순으로 나타났는데 역할인지 및 수행에는 가치관과 지도법이 긍정적인 영향을, 직무만족에는 실기교육이 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구를 종합하여 볼 때, 사회체육지도자가 직업세계에 보다 잘 적응하고 전문적인 역할을 수행하기 위해서는 직전교육의 역할이 지대하므로 현재 운영되고 있는 직전교육 내용의 검토가 요구되고, 사회체육지도자의 직무환경 개선이 시급하다고 사료된다.;The purpose of this study was to examine the degree of preservice education and to understand the occupational socialization by analyzing the role perception, role performance and job satisfaction of sport for all leaders. Its purpose was also to examine influence of preservice education program on the occupational socialization. To maintain this purpose, questionnaires for survey were distributed to over 200 sport for all leaders who work at sport center in Seoul. The precedures this survey was conducted by questionnaires containing statesments of sport for all leaders. The statistical methods used in this study were t-test, oneway ANOVA, Pearson's correlation, Multiple Regression analysis which use the subprogram of SPSS. Major findings of this study through above mentioned method and process are as follows: 1. The level of preservice education of sport for all leaders was relatively high, belief in teaching, field experience, teaching method, professional knowledge, sport skill in order. 2. The level of role perception of sport for all leaders was the highest on occupational socialization. Among the eight subordinate section of role perception and performance, role of teaching exercise, role of understanding offer in sport and direction in exercise were high. Also, the level of job satisfaction was relatively low, especially in external satisfaction such as promotion, working condition. 3. There was significant differences in preservice education according to their educational background and organization. 4. There was significant differences in occupational socialization according to their career, that is, the leaders who have more experience had higher role performance. 5. In terms of correlation between preservice education and occupational socialization, there was statistically significant positive relations. It was shown that correlations between role perception, role performance and belief in teaching also, between job satisfaction and sport skill, field experience. 6. Among the five subordinate 'section of preservice education program, it was shown that the belief in teaching, field experience, teaching method in order have influence on occupational socialization.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE