View : 21 Download: 0

自己 表現 訓練이 中學生의 自己 表現과 不安에 미치는 影響

Title
自己 表現 訓練이 中學生의 自己 表現과 不安에 미치는 影響
Other Titles
(A) STUDY OF THE EFFECT OF THE ASSERTIVE TRAINING ON THE ASSERTIVE BEHAVIOR AND ANXIETY OF THE SECOND GRADE PUPILS IN THE BOY'S MIDDLE SCHOOL
Authors
黃壬蘭
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
자기 표현훈련중학생불안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was carried out to investigate the effects of the assertive training on the assertive behavior and the anxiety of the second grade pupils in the boys' middle school. The hypothesis pursued in the study are as follows. First, the assertive training will promote the assertive behavior of the experimental group to a significant degree, as compared with that of the control group. Second, the assertive training will demote the anxiety in the experimental group to a significant degree as compared with that of the control group. All subjects were 40 second grade pupils in the boys' middle school. They were put to the test of the pre-experimental treatment of the present the assertive behavior and the anxiety. In order to equalize the degree of pre-testing the assertive behavior and the anxiety, 20 subjects with low assretive behavioral and high anxious score were assigned to each of the assertive training group and the control group by random sampling, based on their pre-assertive behavior and anxiety test. The assertive training group were divided into two parts, and 10 pupils were assigned to each part. The program were newly made by the researcher, based on the Byeon and Gim's assertive training program. (1980) The subjects of the experimental group participated in the training program, which was led by the researcher with one man assistant's help for nine 70-90 minutes two session in a week through six weeks. The subjects of the control group did not receive any treatment during the same period. After the treatment, all subjects were tested on the assertive behavior and the anxiety. The pre and post-test of the assertive behavior and the anxiety were analysed statistically with t-score. The results of this study are as follows. First, after the training, the assertive training group indicated a significant degree of the increase of the assertive behavior, as compared with that of the control group. Second, after the training, assertive training group indicated a significant degree of decrease of the anxiety, as compared with that of the control group. It was revealed that the assertive training were really effective in increasing the degree of the assertive behavior and decreasing the degree of the anxiety of the second grade pupil in the boys' middle school.;본 연구의 목적은 초기 청소년기인 중학교 2학년 남학생에게 실시한 자기표현 훈련이 자기 표현과 불안에 미치는 효과를 밝히고자 하는 것이다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 자기 표현 훈련을 받은 집단에서는 자기 표현 훈련을 받지 않은 집단에서 보다 자기 표현의 정도가 의미있게 증가할 것이다. 둘째, 자기 표현 훈련을 받은 집단에서는 자기 표현 훈련을 받지 않은 집단에서 보다 불안의 정도가 의미있게 감소할 것이다. 피험자는 모두 중학교 2학년 남학생 40명이었다. 실험 처치 전 모든 피험자의 자기 표현 정도와 불안정도를 측정하기 위하여 사전에 자기 표현 평정 척도 검사와 불안 검사를 실시하였다. 실험 처치 전에 실시한 자기 표현 검사에서 낮은 점수를 얻고 불안 검사에서 높은 점수를 얻은 학생들을 임의로 20명을 실헙집단에, 20명을 통제 집단에 배정하였다. 자기 표현훈련 집단은 각각 10명씩 2 집단으로 나누었다. 자기 표현 훈련에서 사용한 프로그램은 Rakos & Schroeder(1980)의 자기 표현 훈련 프로그램을 우리 나라 실정에 맞게 개발한 변창진, 김성회(1980)의 자기 표현 훈련 프로그램을 기본으로 하였다. 자기 표현 훈련은 훈련자 및 1명의 남자 보조 진행자와 함께 매회 70∼90분간을 1주 2회씩 9회를 각각의 실험 집단에게 실시하였다. 통제 집단은 같은 기간 동안 아무런 처치도 주지 않았다. 자기 표현 훈련이 끝난 후 자기 표현 정도 및 불안 정도를 측정하기 위하여 실험집단과 통제 집단에게 자기 표현 평정 척도 및 불안 검사를 다시 실시하였다. 자기 표현 훈련 전에 실시한 자기 표현 검사와 불안 검사에서 얻은 점수의 평균과 자기 표현 훈련 후에 실시한 자기 표현 검사와 불안 검사에서 얻은 점수의 평균에 대해 실험 집단과 통제 집단에서 t-검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자기 표현 훈련을 받은 실험 집단에서는 통제 집단에서 보다 자기 표현 정도가 의미있게 증가하였다. 2. 자기 표현 훈련을 받은 실험 집단에서는 통제 집단에서 보다 불안의 정도가 의미있게 감소하였다. 따라서 자기 표현 훈련은 중학교 2학년 학생의 자기표현 정도를 증가시키고 불안 정도를 감소시키는데 효과가 있음이 본 연구에서 입증되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE