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지각된 교사-학생관계, 학생의 학업성적, 인성특성간의 상호관계에 관한 연구

Title
지각된 교사-학생관계, 학생의 학업성적, 인성특성간의 상호관계에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on mutual relations of recognized teacher-student relations, students' academic acheivement, and personality
Authors
오정임
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
학생교사-학생관계학업성적인성특성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학생이 지각하는 교사-학생 관계와 학생의 학업성적 그리고 연간특성간의 상호관계를 다룬 것으로서 (1)학생들의 학업성적 상·하에 따라서 교사-학생 관계는 어떠한 차이가 있는가 (2)학생들의 성별에 따라서 교사-학생 관계는 어떠한 차이가 있는가 (3)학생들의 성격에 따라서 교사-학생 관계는 어떠한 차이가 있는가 등을 알아 보려는 것을 목적으로 하고 있다. 대상은 서울시내 인문계 중학교 2학년 남·녀학생 237명으로 교사-학생 관계를 알아보기 위해 행동과학연구소에서 제작한 인간관계 척도 검사지를 사용하였다. 그 척도는 (1)보편-특수 (2)권위-평등 (3)확산-한정 (4)수용-배척 (5)인정-부정 (6)일방-양방의 6영역으로 나누어 진다. 또한 학생들의 인성특성을 알아보기 위해 표준화된 인성 검사지를 사용하고 학업성적은 학급내 석차 순위에 따라서 상·중·하 3등급으로 구분해서 상관지어 보니 결과는 다음과 같았다. (1)학업성적의 상·하에 따른 교사-학생 관계는 전체적으로 유의한 차이를 보이지 않는다. 그러나 여학생의 경우 확산-한정 영역 유의한 차이를 보인다. 즉 성적이 하위집단에서 교사는 학생과 상호 접촉하는 범위를 제한하지 않고 비공식적 영역에까지도 인격적 관계를 맺고 있다고 지각한다. (2) 성별에 따른 교사-학생 관계는 보편-특수 영역과 수용-배척 영역에서 유의한 차이를 보인다. 즉 남학생은 교사가 학생에게 공정을 기하며 감정적 조화를 이룬다고 지각하며 여학생은 교사를 불신하고 무관심하거나 오해를 잘한다고 평가하는 등 남학생이 여학생보다 교사를 더 긍정적으로 지각한다. (3) 학생들의 인성특성과 교사-학생 관계는 여러가지 면에서 유의한 차이를 보인다. 1) 활동성이 높은 남학생은 교사가 학생들을 동등한 위치에서 인격을 존중해 주고 감정적 조화를 이루며 의사소통을 자유롭게 하는 등 활동성이 낮은 남학생보다 교사를 긍정적으로 평가한다. 그러나 여학생의 경우 활동성의 높고 낮음에 따라 교사-학생 관계는 별다른 의미가 없었다. 2) 정서적으로 안정되어 있는 학생이 교사를 보편적이며 학생들의 인격을 존중하며 수용해 주고 양방적인 관계로 지각하는 등 긍정적인 평가를 한다. 3) 사려성이 높은 학생은 교사가 학생의 인격을 존중해 주고 학생에게 자신의 권력을 위임하고 스스로 결정, 수행토록 하는 교사를 긍정적으로 평가한다. 특히 남학생이 높은 유의성을 보였다. 4) 사회성이 높은 학생이 교사를 긍정적으로 지각한다. 즉 교사와 학생이 비공식적인 영역에까지도 인격적 관계를 맺고 서로 협조하고 애정을 나누며 상대방의 의견을 반영한다고 평가 한다. 5) 높은 성취감을 갖고 있는 남학생이 그렇지 않은 학생보다 학생을 인격적으로 대하고 감정적 조화를 이루며 넓은 영역에까지 인격적 관계를 맺고 양방적인 관계를 맺는다는 등 긍정적인 평가를 한다.;This study deals with the correlation of the teacher-student relations recognized by students' academic achievement, and their personality. The principal aim of this study is to find out how the leacher-student relations are affected by the students' academic achievement by their sex, and by their personality. To carry out this survey, the teacher-student human relations inventory and personality test were in the second grade of middle schools in Seoul The subjects were devided into three groups (high, middle, and low Stoups) by the order of academic achievement in their classes The results of the survey are as follows; 1. As a whole, the correlation between the teacher-student relations and the students' academic achievement does not make significant difference. As for the girls, however, the correlation makes significant difference in diffusion-specificity area. In other words, the girls of low group recognize that teachers have unlimited personal contacts with them. 2. The correlation between teacher-student relations and students' sex makes significant difference in universalistic-rejection area. To put it in other words, boys recognize their teachers more positively than girls, in that they think that their teachers treat them fairly, while girls distrust their teachers and think that their teachers are indifferent to them or often misunderstand them. 3. The correlation between the teacher-students relations and student' personality makes significant difference in several areas. (1) The highly active boys recognize their teachers positively. They think that the teachers respect their personality, and they are in emotional harmony with them. And they are willing to have free talks with them. (2) The students who have emotional stability recognize that their teachers deal them without distinction, respect their personality, accept them, and have mutual relations with them. (3) the reflective students recognize that the teachers allow them to determine and carry out everything themselves. Especially, boys recognize their teachers more positively. (4) The students who have high sociability recognize their teachers positively. They think that their teachers have personal contacts with them in nonpublic realm, and respect their opinions. (5) The boys who have achievement recognize their teachers more positively than those who do not, in that they think that the teachers respect their personality, are emotional harmony with them, and have wide personal relations with them.
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