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웨딩드레스 디자인 연구

Title
웨딩드레스 디자인 연구
Other Titles
Research for Wedding Dress Design : Concentration on Traditional Patterned Rice-Cake's Motif
Authors
하승연
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
웨딩드레스디자인전통떡살문양
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 한국 패션산업은 개화기 이후 우리의 복식 생활 자체가 서양화되면서 외국 문물의 무분별한 도입과 함께 단절되었던 전통성을 복원하여 현대의 시점에서 복식 전통을 재창조해야 한다는 당위성을 안고 있다. 이에 현대 복식 디자인에서는 주체의식을 가지고 전통요소를 응용한 디자인 연구가 많이 시도되고 있으나, 현대 복식의 한 분야인 웨딩드레스에서는 이러한 시도가 이제 시작되는 단계로 연구가 미비한 실정이다. 원래 서양의 신부의상인 웨딩드레스는 오늘날의 보편화된 결혼예복임에도 불구하고 한국에 도입된 시기에 비해 그 발달과정은 일반 복식에 비해 뒤떨어져 있으며 특히 디자인과 소재면에서 전적으로 외국의 모방에만 의존하고 있다. 이것은 서구의 문물의 도입과 함께 들어 온 서양의 결혼예복인 웨딩드레스가 한국적인 독창성의 노력 없이 발전되어 왔기 때문으로 이해된다. 따라서 본 연구의 목적은 서구식 웨딩드레스의 도입 과정에서 발생한 전통의 단절과 무비판적인 서구식의 답습이라는 디자인의 문제점을 인식하고 전통의 기반 위에 한 요소로서 문양면에서 보완하여 조선시대 목제(木製) 떡살 문양으로부터 모티브를 표출하였고, 그 독창성과 보편성을 통한 창의적 웨딩드레스 디자인을 제시함으로서 그 해결방안을 모색하는데 있다. 이와 같은 연구에 있어서 전통양식은 하나의 지나간 역사로서 과거에 시종(始終)해서는 안되며 과거와 미래를 잇는 '연속의 원리' 아래 현대라고 하는 시대 감각에 의해 재창조되어야 한다. 따라서 옛날 그대로의 전통적인 개념이 부활 또는 재현되는 것이 아니라 전통 양식이 현대인의 감정과 정서 그리고 시대상에 어울리도록 재정립하였다. 본 연구의 내용과 방법은 첫째, 한국 웨딩드레스의 도입과 변천과정을 살펴보는 가운데 본격적인 서구식 웨딩드레스가 일반화된 1950년대 중반 이후를 '현대'로 보고, 현대 웨딩드레스의 디자인 현황과 문제점을 분석하였다. 둘째, 전통의 모티브로서 문양의 보고(寶庫)이자 우리 나름대로의 독창성을 지니고 토착화한 떡살문양을 택하여 그 종류와 조형적 특징을 분석했다. 셋째, 떡살문양을 응용한 현대 복식과 현대 웨딩드레스 디자인의 사례를 전통 요소인 형태, 소재와 문양, 색상의 측면에서 분석하고 그 중 문양면을 보완하여 본 연구의 디자인의 중점을 두었다. 이와 같은 입장과 연구대상을 전제로 한 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 전통의 현대적 활용이라는 문제를 현대복식의 한 분야인 웨딩드레스 영역에 확대시켜, 서구 지향적이던 웨딩드레스 디자인에 있어서 전통 목제 떡살문양을 응용해 한국적이고 서구의 복식 형태에 전통의 모티브가 부합될 수 있다는 가능성을 제시할 수 있었다. 2. 목제 떡살문양은 우리 민족의 독창적 모티브로서 창안해 왔으며 그 조형성이 반복과 대칭에 의한 율동감을 지니며, 과거와 현대를 연결하는 감각으로 인해 창조적인 디자인을 개발할 수 있는 요소임을 확인할 수 있었다. 3, 현대 복식 디자인에서 많이 활용하고 있는 전통 자수기법, 현대 자수기법, 프린트 기법, 누빔 기법, 비딩 기법 등 다양한 기법을 이용하여 떡살문양의 조형적 특징인 직선과 곡선의 문양을 반복시켜 율동적인 패턴을 연출할 수 있었다. 4. 여러개의 문양이 조합되어 응용의 변화가 무한한 목제 떡살의 여성적이고 곡선적인 식물문과 직선적인 기하학문을 현대적으로 재구성하였다. 따라서 다양한 식물문, 동물문의 도안화된 문양의 응용과 기하학적 문양과의 복합적 시도로 전통문양의 현대적 표현 영역을 넓힐 수 있었다.;Today the fashion industry of Korea, since the development of the country, has become westernized. The traditional aspects of dress have been severed by the indiscreet in flow of foreign culture and objects. As a result, the importance of re-introducing traditional methods and style of dress was realized. Although many attempts are being made independently to apply traditional elements in modern fashion design, such attempts have began only very recently. Therefore this approach is still at an early stage and has not been very effective. The wedding-gown is a western form of dress yet it has become universal. However despite its widespread the development of the wedding gown has been relatively slow. Also in terms of design and materials used, they rely heartly on western methods and design. This is due to the lack of ability to digest the western in fluencies with Korean aesthetics with the above in mind. Therefore, the purpose of this research is to recognize the design problems that the tradition was interrupted when a Western wedding dress was introduced and then Western type has been followed uncritically, supplement and perfect one element in the aspect of motif on the basis of the tradition, express the motif from wooden patterned rice-cake's motif of Lee Dynasty, suggest creative wedding dress design through its originality and universality, and therefore find the settlement. The traditional style of designing should not be a passed-away practice but it should be one which links the past with the present and creations should be made accordingly. Using tradition in a modernized form with new aesthetics fit for the modern time. The first section of this thesis concentrates on the introduction of wedding-dresses and the development of western style of clothing, its relation to the changes in the style of wedding-dresses. Since-mid 1950 that a Western wedding dress was generalized in earnest, it is treated here as the modern era. The present trendsand problems have been analyized. Secondly, the traditional motifs found in rice-cake wood moulds, considered to be a treasury of patterns, have been chosen to analyse the decorative as well as the formative characteristics of the wooden patterns. Thirdly, the research analyzes the design cases of a modern dress applying patterned rice-cake's motif and a modern wedding dress in the aspect of the traditional elements including type, material, motif, color, supplements and perfects motif, and emphasizes on it for the research design. After researching and examing for this study, I have reached the following conclusion: 1) Finding modern aesthetics in traditional patterns and applying this to the modern wedding-gown. Giving the dress a Korean flarour instead of following the westernized methods as well as designs. Also applying traditional motifs as themes for designing patterns. 2) The importance of applying Korean wooden patterned rice-cake's motif by making forms through rhythmic repetition and comparison, linking the aesthetics of the past and the present using the rice-cake wood moulds for the element to develop creative design. 3) The techniques to be utilized in modern dress design using the traditional embroidery, modern embroidery, print, quilt, beading, etc, methods to express the straight and curved formations found in the rice-cake wood moulds, can produce a rhythmical pattern. 4) The research reconstructs as modern type the womanly and curved plant motif and the straight geometrical motif of a wooden rice-cake pattern that can apply unlimitedly with combining various motifs. The combining of floral, and animal patterns to form a design with geometrical forms have opened a field of expression area in modernizing tradition.
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