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어린이 영어듣기 조기교육에 있어서의 VTR과 녹음기의 효과 비교

Title
어린이 영어듣기 조기교육에 있어서의 VTR과 녹음기의 효과 비교
Authors
전희순
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육공학분야
Keywords
어린이영어듣기조기교육VTR
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to compare the effect of a VTR with the effect of a Tape Recorder in children's listening education for Communication in English. For this study, an experiment was conducted between two classes of the fourth grade students in P elementary school which is located in Seoul. The students of two classes were 88 and these subjects were divided into two groups:a VTR group and a Tape Recorder group. The experiment went on for three weeks, from April 15th to May 2nd and two experimental groups were lessoned same learning programs two times a week by the same teacher. The Programs used for the experiment were three lessons of "Let's Learn English." published by SISA English Corporation. To the VTR group programs were shown by VTR and the teacher guided the lesson with developing students' activities: repeating, oral substitution drilling, role playing and so on. On the other hand, the Tape Recorder group listened programs by Tape Recorder. Besides teacher's guide of the lesson, visual materials were shown by the teacher. After the experiment, the experimenter conducted a listening test in order to evaluate the students' achievement in English listening. The result of the post-test was that there was no meaning difference in the learning achievement between two classes. To conclude, when the teacher plans and prepares lessons carefully with the visual materials, a Tape Recorder can be just an effective instructional media as a VTR.;본 연구의 목적은 영어의 의사소통을 위한 어린이 영어 듣기교육에 있어서 VTR과 녹음기의 효과를 비교해보는 것이다. 이 연구를 위하여 연구자는 서울시내 소재 P국민학교 4학년 두 학급을 대상으로 실험을 실시하였다. 두 학급의 학생수는 총 88명이었으며, 이들은 VTR반과 녹음기반의 두 실험집단으로 나뉘어졌다. 실험은 3주간 진행되었으며, 두 실험집단은 똑같은 학습내용을 동일한 교사를 통하여 주 2회씩 학습했다. 실험에 투입된 프로그램은 S사가 발간한 “Let's Learn English.”의 3개과였다. VTR반에게는 프로그램이 VTR을 통해서 보여지고, 교사는 따라하기라든가 대치연습, 역할극 등의 학습자활동을 전개하면서 수업을 안내만 해주었다. 반면 녹음기반은 프로그램을 녹음테입을 통하여 청취하고 교사는 VTR반과 같은 학습자활동을 전개시켜 주었으며 그런 외에도 학습자들이 녹음내용을 듣는 동안 그림, 실물등의 시각보조물을 함께 제공해주었다. 실험후 실습자는 영어듣기에 있어서 학습자들의 학습성취도를 평가하기 위하여 듣기평가를 실시하였다. 평가문항은 15개 문항이었으며 원어민에 의하여 녹음되었다. 평가는 실험 실시 하루 후인 5월 3일에 15분간 실시되었다. 사후평가 결과는 두 집단간 학습성취도에 있어서 의미있는 차이가 없는 것으로 나타났다. 결론적으로, 교사가 시각보조물과 함께 신중하게 수업을 계획하고 준비한다면 녹음기도 VTR에 못지않는 효과를 가져올 수 있는 교수매체가 될 수 있다는 것이다.
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교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
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