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꽃의 生態的 構造에 의한 再構成

Title
꽃의 生態的 構造에 의한 再構成
Other Titles
RECOMPOSITION REFERING TO THE ORGANIC STRUCTURE OF THE FLOWER
Authors
李貞玉
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
구조재구성작품제작
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Practical arts, which began to develope since the dawn of human history, have been developed for the purpose of form, beauty and utility. From the time that color was first applied to texture, dyeing has been recognized as one of the practical arts, satisfying the desire of the human mind for beauty and utility of the texture itself. Also it is valued highly as an art because it is a manifestation of the creative will which forms its own peculiar world out of new and various stuffs and development of techniques. When thinking about the meaning of texture itself as well as the position of dyeing as one the practical arts, fowever, the utility must be considered more than the form. This study tries to illustrate how dyeing can capture the beauty and aliveness of flowers and can be pleasing both to the eye and to the mind. For this I tried to find the suitable form of expression through surveying and comparing the various art forms which use nature as subject matter. Also I investigated the variation and gradual movement of expression, experimented and analized by creating projects. And so I could gain these conclusions. The first, flowers are good for formative works not because of their beauty but also because of their closeness to people. The second, the reforming according to the flower's structure enables newer and stronger images to be produced. The third, it is possible to use white powder for the special effect. The fourth, gradation by the same color band performed fantastic and concrete mood of flower's softness and aliveness. The last, the problem in the process of product is double using of paraffin, which made it troublesome and taking long time. This problem is the biggest obstacle in practicalizing of dyeing. This kind of problem is, however, expected to be solved by pararel using of another dyeing techniques except for the using of paraffin.;인류의 생활과 더불어 시작된 공예활동은 造形的인 審美性과 實用性의 두가지 목적을 위하여 형성되어 왔다. 染色은 천에 彩色용 하면서 시작되어 織物이 갖는 본래의 실용성 위에 인간의 審美的 욕구를 충족시키면서 공예로서 그 위치를 확고히 하고 있다. 또한 造形性을 추구하는 창조의지는 다양하고 새로운 재료의 출현과 표현기법의 개발로 독특한 작품세계를 이루어 미술의 한 분야로서도 그 가치를 높이 인정받고 있다. 그러나 천이 갖는 본래의 의미와 공예로서의 위치를 생각할 때 造形性의 추구와 더불어 實用의 가능성을 위한 摸索도 考慮되어야 할 것이다. 본 연구는 이 점을 염두에 두고 인간에게 가장 사랑을 받는 꽃을 素材로 택하여 自然의 生命感과 아름다움을 畵面에 표현하므로서 우리의 정신생활을 풍요롭게 해주는 조형적인 작품으로서뿐 아니라 생활에 널리 사용될 수 있는 길을 摸索하려 한다. 이를 위하여 이론적 배경으로 自然을 소재로 한 미술의 여러 양식을 비교 관찰하여 표현에 적합한 양식을 찾으려 하였으며 표현을 위한 變形과 漸移에 대해서 알아보고 실제 작품의 제작과 분석을 통해 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 꽃은 그 자체의 아름다움과 생명감으로 조형적 작품의 좋은 소재일뿐 아니라 인간과의 親和力으로 해서 실용의 범위를 넓혀줄수 있는 이상적인 소재였다. 둘째, 꽃의 生態構造에 의한 질서로 再構成함으로써 보다 새롭고 강한 이미지를 浮刻시킬 수 있었다. 셋째. 기법에 있어 湖粉의 사용은 특수한 효과를 얻을 수 있어 그 사용은 매우 긍정적이었다. 넷째, 同一色調에 의한 Gradation은 꽃의 부드러움과 생명감, 구체적이면서도 환상적인 분위기를 연출해 주는 효과적인 표현법이었다. 또한 문제점으로는 제작과정에서 파라핀의 重複使用에서 오는 번거로움과 시간상의 문제는 染色의 實用化에 가장 큰 장애요인이었다. 그러나 이러한 문제점은 파라핀 기법이외의 他 染色技法과의 竝行 使用으로 해결이 가능하리라 생각한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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