View : 391 Download: 0

東洋畵에 있어서 現代的 空間解釋

Title
東洋畵에 있어서 現代的 空間解釋
Other Titles
(THE) MODERN INTERPRETATION OF SPACE IN ORIENTAL PAINTING
Authors
李南姬
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
회화동양화현대공간해석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis takes aim at the study of space on which has been put importance subject in the Oriental-style painting (between the Oriental and the Occidental arts.) Space is an essence in fine arts, combination and composition of color, position and arrengement of the line give birth to space in picture. The great beauty of space lies in the ink painting not in the colorful. Black has the power of color change in so-called light and shade, far and near and thickness. This power creates various arrengements and devision of space including painter's spritual world. Nowadays Korea arts in the Oriental style painting are overwhelmed, obtained and mislead by the Werternization. In the pretext to understand of this circumstance it is important to understand compeletly the unfilled space in traditional Oriental arts. Knowledge of Taoism and Buddhism can contribute to perceive Oriental ink painting's character on the basic of them. The technique of unfilled space in modern Oriental painting should be succeeded and developed. This thesis offers an opportunity to think over the conception of unfilled space. In addition, this thesis covers the elements of Cubism as well as the importance of space in Western Arts. My work has been made up in the aspect of creation for the modern Oriental painting, I'll try to succeed and develop the traditional Oriental art technique, which pouring out modern newly technique on my work.;本考에서는 東·酉洋畵에 있어서 空間의 造形意識의 考察을 通하여 現代 東洋畵의 새로운 空間 表現을 연구하고자 한다. 繪畵에 있어서 空間은 畵面의 本質的인 要素로서 存在한다. 空間은 色彩의 組織과 構成에 의해 創造되고, 線과 面의 배치가 화면空間을 만든다. 空間에 대한 東洋畵의 묘미는 色彩의 世界에서보다 墨의 世界에서 그 심오함을 발견할 수 있다. 한가지의 色이면서도 多樣한 變化를 가지고 있는 墨의 성질은 現代 繪畵에 있어서 새로운 造形的空間을 創造하는 것이다. 그리고 東洋畵에 있어 畵面의 餘白은 寫意的 表現方法으로서 存在하고 있는 것이다. 오늘날 酉歐的 유행에 밀려 우리의 것이 放置되거나 誤導되고 있는 現視點에서 傳統的인 東洋繪畵에 表現된 餘白을 올바로 이해함은 중요한 과제라 생각한다. 따라시 餘白에 표현된 道·佛의 思想的 根據를 把握함으로써 東洋畵에 있어 더욱 더 幽深한 맛을 느낄 수 있을 것이고, 그 傳統的 餘白을 現代 東洋畵에 계승 발전시켜야 할 것이다. 따라서 來考에서는 餘白의 世界를 通하여 現代 東洋畵의 精神的 受容姿勢를 재검토하는 기회를 갖는다. 그리고 西洋畵에 있어 空間의 造形性을 立體主義를 中心으로 알아보고, 本人의 作品制作에 있어서 전통적 東洋畵의 기법을 계승하고 새로운 기법을 받아들여 現代的 東洋畵를 창출하고자 努力하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE