View : 15 Download: 0

行爲의 反復에 의한 造形性 硏究

Title
行爲의 反復에 의한 造形性 硏究
Other Titles
(A) study on the formality by the repetition of action
Authors
李蘭姬
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
행위반복조형성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人間의 創造衝動은 對象의 再現에 중점을 두는 模倣意欲과 내면의 정신성을 추구하는 藝術意欲으로 구분된다. W. Worringer는 이 두 가지 創造衝動을 感情移入衝動(Einfu¨hlungsdrang)과 抽象衝動(Abstraktionsdrang)이라고 하고, 특히 抽象衝動은 인간의 內而世界에 의한 새로운 創作의 摸索過程에서 나타난다고 보았다. 抽象衝動은 원시 예술 형태에서도 볼 수 있으며, 본격적인 예술 운동으로 전개되기 시작한 시기는 1912년 이후, 이론적 자각하에서 창작한 화가 Wassily Kandinsky(1866-1944)부터였다. 그 이후 抽象美術은 의식적이거나 무의식적인 表現方法으로 자신의 주관적인 세계를 추구하는 예술가들에 의해 다양하고 복잡한 양상을 나타낸다. 1950년을 전후로 하여 現代美術은 또 하나의 分岐點을 이루는데, 前半期 現代美術은 18, 9세기를 이은 規範的 價値를 계승한 형태, Fauvisme, Cubisme Abstract art, Expressionism, Surrealisme이 지속되는 시기이고, 그 후반기에는 Abstract expressionism, Art informel, Pop art, Op art, Hard-edge, Colorfield painting, Object art, Earth art, Happening, Kinetic art, Minimal art, Conceptual art, Hyper realism,그리고 Support/Surface에 이르는 동시적이고 산발적인 전개가 이루어졌던 시기이다. 다양한 實驗態度와 表現方式이 공존하는 現代美術의 흐름 속에서 본인의 작품은 이런 양식들의 축적 속에서 나온 요소들의 복합성을 갖는다. 본인은 작품에서 어떤 對象을 image化시키는 것이 아니라 繪畵를 순수한 視覺的·形態的 知覺의 대상으로 삼았다. 본인의 작품에서는 knife의 matie`re에 의해 원래 表面과는 다른 表面이 형성되고, 다시 還元시키는 行爲의 반복을 통해 그 속에 내포되어 있는 物의 實體를 파악하고자 하였다. 본인의 作品製作論文에 있어서 內容的인 面은 1952년 미국을 중심으로 現代美術의 주류를 형성했던 Action Painting의 원리 중 '行爲(action)'의 측면과 회화 표면이라는 관점에서 1967~1968년 사이 프랑스의 前衛運動, Support/Surface에 대하여 논하였다. 그리고 본인의 작품이 갖는 空間의 開放性에 관하여 논하였다. 方法的인 면에서는 無意識的 action 화가 J. Pollock(1912~1956), 평평한 회화의 表面과 직접 밀착시켜 칠하는 작업을 한 R. Ryman(1930~ ), 그려야 할 表面으로서의 support를 문제삼고, '짜여진 表面'을 제작한 F. Rouan(1943- )에 관하여 살펴보았다. 作品製作過程에서 이러한 硏究를 통해 본인의 認識이 심화되었고, 앞으로 보다 깊이 있는 繪畵世界를 追求하고자 한다.;The creative impulse of human being is devided into two kinds, one is an imitative desire which puts emphasis upon the reappearance of an object and the other is art desire pursuing the internal mentality of human being. W. Worringer called these two kinds of creative impulses Einfu¨hlungsdrang and Abstraktionsdrang respectively. Especially he thought that The Abstraktionsdrang is shown in the process of a new creative action by the internal world of human being. The Abstraktionsdrang can be found in the primitive arts and it has developed as an art movement since 1912 by Wassily Kandinsky (1866~1944) who took a creative action under a theoretical self-consciousness. Since then, the Abstraktionsdrang has taken various and complicated aspects by artists pursuing their own subjective worlds in a conscious or unconscious expressional manners. Modern Art faced a turning point at 1950. In the First half century, Modern Art went through such a series of schools succeeding to the normative values of 18th, 19th centuries as Fauvisme, Cubisme, Abstract art, Expressionism, Surrealisme, while in the second half century Abstract expressionism, Art informel, Pop art, Op art, Hard-edge, Colorfield painting, Object art, Earth art, Happening, Kinetic art, Minimal art, Conceptual art, Hyper realism, and Support/surface appeared simultaneously and sporadically. In the current of modern art in which various experimental attitudes and expressional manners coexist, my work has a complexity derived from the accumulation of these moods. I didn't make an object into an image but took painting itself for an object of visual and morphological perception. In my work I intended to grasp the substance of material itself by a knife matie`re which formed another surface different from the original vacant surface on canvas and considered this second surface as an original one through repeating this action. For the contents of this thesis I discussed Support/surface, the avant-garde of France in 1967 and 1968 from a stand point of painting expression and 'action' among the principles of 'Action painting', which played a leading group in the current of modern art around America in 1952. And the openness of space is also dealt with in this thesis. In the methodology, this thesis treated J. Pollock(1912~1956), a painter who had a stress on the unconscious action, R. Ryman(1930~ ) who gave his attention to the action to adhere material to the flat surface of canvas and to make a painting through the action. And also treated F. Rouan(1943~), who took an issue of support as a surface to be painted and produced the 'woven surface'. Through the research in process of making works, my perception became profounded and I would like to pursue more profound world of painting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE