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日常的 素材를 通한 表現 硏究

Title
日常的 素材를 通한 表現 硏究
Other Titles
(A) study on expression through ordinary materials
Authors
李寶順
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
일상적 소재소재표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
作家는 現實속에 산재해 있는 많은 사물들로부터 어떤 意味를 發見하여 素材를 選擇하게 된다. 東洋畵의 素材 選擇에 있어서 예전에는 제한된 범위내에서 선택되었지만 現代에는 素材 選擇에서부터 表現에 이르기까지 무한한 自由가 주어지고 있다. 그것은 文明의 발달로 藝術의 共有가 넓어졌기 때문이며 동시에 문명 자체가 풍부한 物質변화를 표출함으로 인해 素材의 다양함을 형성해 주었기 때문이다. 오늘날 우리의 美術은 서구미술의 지대한 영향을 받아 왔을 뿐 아니라 서구의 독특한 色彩와 形態에서 오는 여러 造形的 要素를 적절하게 受容하게 되었다. 따라서 本人은 本人의 作品을 東洋畵라는 단순한 과거의 전통적 양식의 개념에서 벗어나 現代的 造形으로서의 가치 개념으로 보고자 하였다. 이렇게 本人의 作品을 現代的 造形으로 표현하기 위해 素材의 選擇이나 그 表現方法에 있어서 새로운 方法 즉 지난날의 繪畵 技法의 답습에서 벗어나 새로운 主觀的인 畵面을 形成하고자 하였다. 本 論文은 內容的인 면에 있어서 東洋畵의 限界와 素材變化에 대한 意義, 時代에 反映된 素材의 變化를 알아보고 그에 따라 日常的 素材를 選擇하는데 있어서의 意味를 서술하였다. 이러한 內容的 硏究에 근거하여 本人의 作品에서는 內容에 적합한 형식으로서의 現代的 技法을 도입하고자 하였다. 새로운 表現方法으로 現代的인 構成, 空間, 形態, 直線과 色, 그리고 面을 중심으로 造形的인 分析을 시도해 보았다. 이러한 시도의 축적은 앞으로 本人의 작업의 向方을 새롭게 제시해 줄 것이다.;An artist comes to find certain meaning out of various things scattered in the reality and take it as an artistic material. Previously in selecting materials of oriental paintings he or she could do so only in the restricted compass, but recently endless freedom is allowed to him from material selection to its, expression. It is because sharing of art with others has been expanded due to the development of the civilisation, and at the same time civilisation itself caused abundant material transformation and formed the diversity of the theme. Our art, today, has been influenced upon by the western art tremendously, but also adequately accepted a variety of formative factors derived from characteristic colors and forms in the West. Therefore I intend to see my works not in the aspect of oriental painting that is simply the concept "traditional mode" of the past, but to see it as a modern one in the aspect of the concept "value". Thus, in order to express my works as a modern mode, I tried a new way in selecting materials and expressing it, and try to form a new subjective painting which avoids taking the same trail of an old painting technique. With the regard to it's contents, this dissertation is made to see the limit of oriental paintings and the significance of material change and material change reflected on the epoch, and described the meaning of selecting ordinary materials thereby it. Based on this study of contents, I tried to introduce modern technique as a proper form corresponding to the contents into my works. I tried formative analasis concentrated on modern composition, space, figuor, line, color and facet as a new expressing methods. Hence the accumulation of this attempts would represent a new direction to my works.
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