View : 14 Download: 0

Ballet에 있어서 Movement와 音樂의 相互關係에 대한 硏究

Title
Ballet에 있어서 Movement와 音樂의 相互關係에 대한 硏究
Other Titles
(THE) STUDY ON THE CORRELATION BETWEEN MUSIC AND MOVEMENT IN VALLET : Centering on 'Petrouchka' by Igor Stravinsky
Authors
李惠敬
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 체육학부  무용전공
Keywords
BalletMovement음악상호관계
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study lies in investigating the correlation between music and dance in ballet by analyzing the structure of movement and the musical quality centering on' Petrouchka' by Igor. Stravinsky, one of the ballet music in the important time made the innovative revolution. In order to achieve this purpose, this study described the whole summary of 'Petrouchka' ballet primarily depending on the literature survey and the audio-visual material. In the main text, this study 1) the musical summary 2) the scene establishment of each chapter 3) the suggestion of Orchestra Score and the characteristic rhythm analysis 4) the suggestion of picture and the analysis of main movement in the order named. Also this study explained the origin about the relation of music and dance, the visual recognition of audition, the music quality on the movement, and the cooreporation and self-control in dance and music in the theoretical background aspect. The results in summary gained through every course above mentioned as follow: First: the cotegory of synchronization. (L) The general style and climate such as the beat of movement, the unit of beats, and tempo were achieved by the musical rhythm. (2) The rise and fall of movement followed closely the musical rhythm and use the same accent and role. (3) The musical composition by solo and twin dance and the intensive expression of movement in the climaxes or the finales were scored clearly on the texture. Second : the category of contrast. (1) The slow and continual movement on the fast staccato, the stopped movement and the tempo or the qualities were contrasted and opposed. (2) Rhythm is contrasted in order to help the psychological development of movement or to describe the temporary change. (3) The weak movement by solo can be showed the contrast with the textures carrying the orchestral sound enough. Third : the category of assinilation. (1) Movement and rhythm didn't persist in only one relation, but mixed well the various techniques in the subtle and fluid methods such as the transformation of subject rhythm, the repeat of movement and the Ostinato play. (2) The expression method of movement or rhythm in the contrast and the synchronization consisted of the valuable comination by solving the technical problem of music as the arious rhythmic approach and a dramatic logic. In the three category, as stated above, the movement and the rhythm each other can be said having the their artistic lesson as a potential subject as well as the element of horeography action;本 硏究의 目的은 발레에 있어서 혁신적인 改革을 보게된 중요한 시기의 발레음악 중의 하나인 Igor Stravinsky의 「Petrouchka」를 中心으로 하여 그 음악적 特性과 Movement의 構造등을 비교해 봄으로서, 무용과 음악의 相互關係를 고찰 해 보는데 있다. 이러한 目的을 달성하기 위하여 본 연구는 주로 문헌연구와 시청각자료에 의존하여 발레 「Petrouchka」의 전체적 槪要를 서술하고, 본문에 1) 음악적 개요 2) 각장의 장면설정 3) Orchestra Score의 제시와 특징적 리듬분석 4) 사진의 제시와 주요 Movement 의 분석 순으로 살펴보았다. 理論的背景으로는 무용과 음악의 상호관계에 대하여, 기원. 청각에 대한 시각적 知覺. 움직임에 대한 音樂性. 움직임과 음악의 자율성과 협동성을 서술하였다. 이상의 모든 과정을 通하여 얻은 結論을 要約하면 다음과 같다. 첫째 ; 동시성(Synchronization)의 범주 (1) Movement의 meter, Beats의 단위, Tempo 등 일반적인 Style과 분위기가 음악의 Rhythm에 의해 이루어진다. (2) Movement의 上昇과 下落이 음악의 Rhythm을 밀접하게 따르며 같은 accent와 역할을 사용한다. (3) Solo나 2인무의 음악적 구성과 Climax나 Finales에서의 Movement의 강한 표현등이 Texture에 대해 명확하게 악보화 되어있다. 둘째 ; 대조(Contrast)의 범주 (1) 빠른 Staccato에 대한 느리고, 지속적인 Movement나 정지된 움직임등 temp나 質(qualities)이 반대되거나 대조를 이룬다. (2) Movement의 심리적인 발전을 돕거나 일시적인 변화를 묘사하기 위하여 Rhythm이 대조를 이룬다. (3) Solo에 의한 약한 Movement가 충분히 오케스트라적 소리를 수행하는 Textures와의 대조를 볼 수 있다. 세째 ; 동화작용(Assinilation)의 범주 (1) Movement와 Rhythm이 한 가지 관계로만 계속되어지지 않고, 주제 Rhythm의 변형, Movement의 반복, Ostinato 연주 등의 미묘하고 유동적인 방법으로 여러 기술을 잘 혼합하였다. (2) Movement나 Rhythm의 표현방법이 동시성과 대조의 범주안에서, 다양한 리드믹적 접근과 극적인 논리로서 음악의 기술적 문제를 해결해 줌으로 가치있는 결합을 이루고 있다. 이상에서와 같이 세범주에서의 Movement와 Rhythm은, 서로 안무행위의 요소로써 뿐만 아니라, 잠재적 주체로서 예술적 敎訓을 지니고 있다고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE