View : 603 Download: 0

비디오댄스의 안무적 특성에 관한 연구

Title
비디오댄스의 안무적 특성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Distinctive Quality of Chreography in Videodance
Authors
조양희
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
비디오댄스안무무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In the latter half of the 20th century, as a consolidation of scientific technique and dance, the genre of 'Videodance' has appeared to deepen and enlarge the original essence of dance. This means not only the induction of scientific technique to dance, but also the search for inner desire of expression and imagination through new images and methods of artistic presentation in mental ability of dance, essential structure, and medium In Chapter Ⅱ, by pointing to the fact that various types of dance are emerging from the breaking the convention of attachment to the existing dance in theater through pluralism and technical optimism out of post-modernism, the backgrounds of formation of Videodance are pursued and summarized. Since there has been rapid changes in the development of scientific technique and growth of videodnace, the effort of illustration work of dance, the establishment of videodance, and the recent development of videodance are explained, and delicate and wide consideration on the development of videodance are attempted as well. In Chapter Ⅲ, to find grounds on mutual relationship between dance and videodance, in comparison of the uniqueness of videodance with dance in theater, five aspects, the language of illustrative dance, time structure, space structure, visual diversity, and record, are reviewed. Through diversity and multi-complex structure which appear from the language of illustrative dance, time structure, and space structure, was to overcome limitations in performing in theater can be achieved, and visual diversity in videodance not only break the visual system in theater, but also let spectators to experience new image, and finally the record of videodance, in communication with TV, bring simultaneousness which expands the popularization of dance and the possibility to accept criticism. In Chapter Ⅳ, through three totally different types of works in approaching to videodance, methods of dance composition and uniqueness are reviewed. During the work of creation, more complex structural changes in space are done, and limitations on effective dramatic expression and the development of the story are overcome, and through works that break the common idea about dance, the possibility of new ideas about structure and development of movement are presented which is the main goal and content of this chapter. Thus, this study, by inquiring into the uniqueness of choreography in videodance, presents the possibility of limitless expression of dance composer's creation and inner world, and the ultimate goal lies in assuring the artistic value of videodance and its position as a synthetic art.;20세기 후반 기술매체와 무용이 결합된 무용개념이 형성되어 '비디오댄스'라는 장르가 등장하게 되었다. 이는 사회적·문화적 요인과 시대적 요청에 의해 급속도로 발달하게 되어 비디오댄스의 작품과 그의 영역이 확장되고 있으며 앞으로도 이 새로운 예술영역의 발전가능성이 제기되고 있다. 따라서 이 논문에서는 비디오댄스의 특수성을 파악하여 비디오댄스의 몇가지 안무적 특성을 제시하는 데 그 연구의 목적이 있다. Ⅱ.장에서는 포스트모더니즘에 의한 다원화현상과 기술적 낙관주의로 인한 기존극장무용에의 고수에서 탈피하여 다양한 예술적 형태의 무용개념이 등장하게 된다는 점에 착안하여 비디오댄스의 생성배경을 추적하고 이를 정리하고 있다. 과학기술의 발달 및 비디오댄스예술의 양상에도 급진적인 변화가 초래되었는 바, 이러한 비디오댄스의 발달과정에 대한 무용에 있어서의 영상화작업의 노력과 비디오댄스의 성립과 최근에 이르기까지의 발전모습 등을 설명하였다. 비디오댄스의 안무적 특성을 파악하기 위해서 Ⅲ장에서 비디오댄스가 가지는 특수성을 기존 무대무용과 구별되는 점과 안무형식에 필요한 점을 위주로 파악하여 영상적 무용의 언어성, 시간적 구성, 공간적 구성, 시각적 변화성, 그리고 기록성의 5가지 측면으로 살펴보았다. 영상적 무용의 언어성에서는 비디오댄스만이 가지는 영화적 서술방식을 설명하였고 비디오댄스가 현실성에 의한 객관성및 가소성에 의한 상징성을 내포하고 있다는 점을 주목할 수 있다. 또한 비디오댄스의 시간적 구성 및 공간적 구성에서 나타나는 다중성과 자유성 및 복합적 구조로 인하여 무대공연의 제한에서 해방될 수 있는 방법을 모색하였다. 시각적 변화성에서는 비디오댄스가 무대공연에서의 시각체계를 해체시키고 동시에 관객들에게 새로운 인상을 체험할 수 있도록 한다는 점을 부각시켰다. 마지막으로 비디오 댄스가 가지는 특수성으로서의 기록성은 TV와의 소통방식을 가능하게 하므로 무용의 대중보급화와 비평수용가능성의 확장을 가져올 수 있다는 사실을 지적하였다. Ⅳ장에서는 비디오댄스의 접근방식이 전혀 다른 스타일의 3가지 작품을 통해서 안무방법과 특성을 파악해보았다. 이 작품들에서는 Ⅲ장에서 설명한 비디오댄스의 특수성이 복합적으로 작용하고 있다. 이러한 특수성들은 안무형식에도 반영되어 공간구성에 있어서 방향·초점의 이동과 그룹간의 공간디자인과 장면배치 등에서 다양한 변화를 가지는 구성형식을 발견할 수 있을 뿐만 아니라 비디오기술과 영상을 활용하여 극적 표현을 효과적으로 유도해낸다는 점과 이야기체 줄거리 전개방식의 한계를 극복할 수 있는 안무방법을 파악해낼 수 있었다. 그리고 무용에 있어서의 중력을 초월하는 공간사용의 확대성을 가능케 하는 독특한 구성이 지적될 수 있고, 이는 새로운 개념의 동작개발에 대한 가능성을 제시하므로 상상의 분야에 대한 더욱 개척되어질 비디오댄스만의 독특한 안무영역과 구성방법을 구현하여 무용영역의 확대가능성을 기대할 수 있게 하는 것이다. 이와 같이 비디오댄스만이 가지는 특수성을 기초로 하여 비디오댄스의 안무적 특성을 다각도에서 고찰해봄으로써 안무가의 창작활동에 있어서 보다 폭넓은 표현방법을 제시하며 비디오댄스의 창작작업에 대한 기술적 지식과 안무적 방식을 제공한다는 데에 이 글의 의의가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE