View : 32 Download: 0

복지관내 방과후 아동지도에 대한 부모의 서비스만족도에 관한 연구

Title
복지관내 방과후 아동지도에 대한 부모의 서비스만족도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Parents's Satisfaction of after School Program Provided in Community Welfare Center
Authors
조은희
Issue Date
1998
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Keywords
복지관방과후아동지도부모서비스만족도
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
여성의 사회참여 확대와 가족구조변화에 따라 취업모를 가진 아동이 증가함에 따라 아동의 사회적 보호문제가 커다란 사회문제로 등장하고 있다. 이에 따라 정부는 95년 세계화추진위원회에서 "여성사회참여확대방안"의 하나로 "방과후 아동지도제도 도입"을 수립하였다. 또한 보건복지부에서는 1996년 6월 "방과후 아동보육사업 활성화 대책"을 발표하고 여성의 사회참여를 지원할 수 있는 대책을 모색하였다. 방과후아동지도와 관련된 선행논문들은 서비스의 필요성과 욕구에 관한 것이 대부분으로 현재 이 서비스를 이용하고 있는 부모들이 방과후아동지도 서비스에 얼마나 만족하고 있는지에 관한 논문은 전무한 실정이다. 따라서 본 논문은 변화하는 이용자의 욕구에 부응하여 사회복지관에서 제공하는 방과후아동지도에 대해 부모의 서비스 만족도를 파악하고 이를 통해 방과후아동지도의 실질적 활성화방안을 모색하고자 한다. 구체적 연구 목적으로는 첫째, 방과후 아동지도서비스에 대한 부모의 만족도를 파악한다. 둘째, 방과후 아동지도서비스에 대한 불만족사항을 토대로 문제점을 확인한다. 셋째, 문제점의 확인을 통해 실제적인 방과후 아동지도서비스의 활성화방안을 모색하는 것이다. 본 연구는 서울지역의 방과후아동지도를 제공하는 사회복지관중에서 서비스를 이용하고 있는 아동의 부모를 대상으로 물리적환경만족도, 프로그램 만족도, 인적환경만족도, 부모의 사회참여만족도에 관한 설문지를 배포하고 응답내용을 SPSSWIN으로 통계처리하였다. 서비스만족도는 5점의 리커트(Likert) 척도를 사용하여 "매우 그렇다 " 5점 약간 그렇다" 4점, "보통이다" 3점, "약간 그렇지 않다" 2점 ,"매우 그렇지 않다" 1점으로 계산하였고 만족도는 물리적환경만족도, 프로그램만족도, 인적 환경만족도, 사회참여만족도의 4개 하위영역으로 구분하였다. 통계처리결과 응답자는 물리적환경만족도에서 3.71로 답하였고 프로그램 만족도에서는 4.05, 인적환경 만족도는 4.02, 사회참여 만족도는 4.03으로 응답하여 응답자 모두 방과후아동지도에 대해 물리적환경을 제외한 하위영역에서 "약간 만족한다"로 평가하였다. 따라서 설문결과에 따르면 부모들은 현재 이용하고 있는 방과후아동지도서비스에 대해 대체로 만족한 것으로 나타났다. 그러나 세부항목에서 나타난 결과는 물리적환경만족도 3개 문항중 "학습 및 놀이공간 확보정도"가, 프로그램만족도 5문항중 "아동의 미발달영역개발"이, 인적환경 만족도 4개 문항중 "교사와의 의사소통"이, 사회참여만족도 3개 문항중에서 "부모의 사회참여시간증가"가 상대적으로 가장 불만족스러운 것으로 나타났다. 이와 같은 결론을 바탕으로 연구자는 방과후아동지도를 제공하는 사회복지관이 부모의 만족도를 높이며 이를 통해 방과후아동지도서비스의 활성화와 질높은 서비스를 개발하기 위해 다음과 같은 사항을 제언하고자 한다. 첫째, 본 설문결과 방과후아동지도를 위한 시설을 개선하고 놀이 및 학습공간을 확충하며 학습교재의 확충이 필요하다고 생각한다. 둘째, 교사와 부모사이에 활발한 의사소통이 이루어질 수 있도록 기관측의 노력과 함께 부모와 접촉할 수 있는 효과적인 매체(media)를 개발하여야 한다. 셋째, 단순한 아동보호차원을 벗어난 아동의 잠재능력 향상을 위한 프로그램 개발해야 한다. 넷째, 부모의 다양한 사회참여시간에 따른 시간제 방과후아동지도서비스 개발이 필요하다. 다섯째, 정부의 재정적 지원을 통한 다양하고 접근가능성 높은 서비스를 제공할 수 있는 기관(종교기관, 어린이집, 사회단체 등)을 개발해야 한다.;Social protection issue on children has raised one among social problems as the number of children whose mothers have jobs has been increased by increasing of woman's social participation and the change of family struncture. Government introduced "After school program" as one among "plans to increase woman's social participation" in "Committee for Driving Globalization" in 1995. And. the Ministry of Health and Welfare announced "means to promote after school program" in June 1996. All of studies performed past regarding After school were on necessity and need research of service, but articles on service satisfaction of parents using this service are not performed now. So, the objective of this study are to know parent's satisfaction on after school provided in community welfare center and find special expandsion means on after school. This study is to distribute questionnaire to parents using after school service of community welfare center in Seoul City and to measure the physical and human environmental satisfaction, program satisfaction, and social participation satisraction of parents. The data were processed by SPSSWIN. Statistical result of the study appears as 3.71 in physical environmental satisfaction, 4.05 in program satisfaction, 4.02 in human environmental satisfaction and 4.03 in social participation satisfaction. All of the respondents estimated after school program "a little satisfied" besides physical environment. According to the responds, parents are almost satisfied with after school program service. But in detail, there are the most unsatisfing things comparatively, such as "occupying the room for study and play" among 3 questions about physical environmental satisfaction, "develropment of children's undeveloped area" among 5 questions in program satisfaction, "communication with teachers" among 4 questions in human environmental satisfaction, "increasing time for parent's social participation" among 3 questions in social participation satisfaction. 0n the basis of these result, I suggest the followings; 1. It is necessary to improve equiptment and to occupy playing and studying Place and to fill up the teaching matirial. 2. Organizations must develp effective media to make communications active between parents and teachers. 3. It is necessary to develop programs to improve children's potential ability, not for protection only. 4. It Is necessary to develop the part-time after school program because of parents' varied social participation time. 5. It is necessary to develop the organizations which can provide the various and approachable service (the religious world, day-care center, social organization etc.) through the financial support of government.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE