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방송대학 원격교육학습자의 배경변인과 참여동기가 자기주도학습 준비도에 미치는 영향

Title
방송대학 원격교육학습자의 배경변인과 참여동기가 자기주도학습 준비도에 미치는 영향
Other Titles
Analysis of Relationship Between Patterns of Motivation for Participation to Study and Level of Preparation for Self-Directed Learning at Korea National Open University
Authors
박명자
Issue Date
1998
Department/Major
사회복지대학원 사회교육학과
Keywords
방송대학원격교육학습자자기주도학습참여동기배경변인
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to furnish basic data for encouraging self-directed learning for students through identifying patterns of motivation for participation to study under the presumption that individual students would have difference in terms of /patterns of their motivation for participation to study and level of preparation for self-directed learning. To this end, a survey has been conducted on 309 students of the Korea National Open University through questiononaires and summary of result of this survey is as follows. First, analysis of responses to questions on level of preparation for study showed the following result. Totally 40 questions were made up which contain 5 elements such as acceptance of responsibility for study, curiosity on study, self-perception of being an effective student, openness toward study and enthusiasm for study. The level of reliability showed .90 or high value hence questions for the survey are considered as possessing high degree of reliability. Second, regarding difference in motivation to study there was such difference depending on difference of sex and difference in goal-orientation. However no difference could be found with study-oriented motivation. Between the newly enrolled students and those who transferred from other schools there was difference in terms of patterns of goal-oriented motivation and activity-oriented motivation but no difference was found with patterns for study-oriented motivation. There was no difference in patterns of motivation between students who have jobs or not. Depending on age of the students who responded to this survey there was some difference in study-oriented pattern but no difference in activity-oriented one. Third, as a result of difference in level of preparation for self-directed learning and in sub-factors depending on background variables there was some difference in terms of curiosity on study but no difference with other factors except aforementioned. In terms of difference between newly enrolled students and those who transferred from other schools there was difference in terms of openness toward study but no difference with other factors except aforementioned. As to difference between the students who have jobs and those who have not the former showed higher level of self-perception of being an effective student and openness toward study than the latter. Depending on age of the responding students there was difference in overall level of preparation for study. In the sub-factors there were differences in terms of acceptance of responsibility for study and enthusiasm for study but no difference in terms of curiosity for study, self-perception of being an effective student and openness toward study. Fourth, in terms of interrelationship between patterns of motivation for participation and level of preparation for self-directed study. .471 or highest level of interrelationship was identified between study-oriented motivation and enthusiasm for study. As to influence of patterns of motivation for participation upon level of study preparation it was discovered that motivation of study-oriented participation has highest level of influence and next one was activity oriented motivation. However pattern of goal-oriented motivation showed that it had effect only on self-perception of being an effective student.;정보화시대의 중요한 사회교육의 형태인 원격교육은 다양해진 첨단 미디어를 이용한 교육방법으로 새로운 지식과 기술습득의 필요성을 느끼는 현대인에게 계속교육으로서 기능하고 있으며, 원격교육의 개방성·접근의 용이성·융통성 있는 교육환경과 같은 장점들로 인하여 양적인 성장을 하여왔다. 그러나 기존의 강의식 수업에 익숙해 있는 학습자들의 수동적인 학습태도는 스스로 학습 욕구를 진단하고 학습 계획을 세우고 학습을 실행하며 평가하기까지 학습의 전과정이 자기 주도적이기를 요구하는 원격학습에 어려움을 겪게 된다. 이 점에 착안하여 본 연구에서는 학습자들의 다양한 배경 변인과 학습참여 동기를 알아보고 그 배경 변인과 참여동기에 따른 자기주도학습 준비도 차이를 파악하여 원격교육 학습자의 자기주도 학습 향상과 이에따른 학습의 수월성에 시사점을 제공하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이상의 목적을 달성하기 위하여 원격교육기관인 방송대학 학습자를 연구 대상으로 선정하여 조사 연구를 실시하였으며 최종적으로 분석에 사용된 질문지는 309부이다. 표집된 자료는 요인분석, t검정, 일원분산분석, 단순적률상관계수검증과 중다회귀분석등의 통계방법을 적용하였으며, 이상의 과정을 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 배경변인에 따른 학습참여 동기 유형의 차이를 알아본 결과 성별에 따라 남자가 여자보다 목적지향적 동기가 높았으며, 신입학한 학생과 편입학한 학생들의 동기성향 분석에서는 신입학한 학생들은 활동지향적 동기가, 편입학한 학생들은 목적지향적 참여동기가 높았다. 직업 유무에 따라서는 동기유형의 차이가 없었고, 연령에 따라서 31세이상 학습자는 목적지향적 참여동기가, 25세 이하의 학습자는 학습지향적, 동기가 높게 나타났다. 둘째, 배경변인중 자기주도 학습 준비도와 하위요인에 유의한 차이를 보인 것은 먼저 성별에 따라서 남자가 여자보다 학습에 대한 호기심이 높았고, 신·편입에 따라서는 편입생이 신입생보다 학습에의 개방성 요인이 높았다. 직업 유무에 따라서는 효율적 학습자라는 자아개념과 학습에의 개방성은 직업이 있는 학습자가 높았고 연령에 따라서는 자기주도 학습 준비도 전체에서 31세이상 학습자가 높게 나타났으며, 하위요인에서는 학습에 대한 책임수용과 학습에 대한 열정 요인이 31세 이상 학습자가 가장 높게 나타나 유의적 차이를 보였다. 셋째, 참여동기 유형과 자기주도 학습 준비도와의 상관관계에서는 학습지향동기와 학습에의 열정이 가장 높은 상관을 보였다. 참여동기 유형이 자기주도 학습 준비도에 미치는 영향력에서는 학습지향적 참여 동기가 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 다음은 활동지향적 동기가 영향을 미치고 있었다. 그러나 목적지향적 동기 유형은 효율적 학습자라는 자아개념에만 영향을 미쳤다. 이상의 연구의 결과를 토대로 하여 다음과 같은 점을 제안하고자 한다. 첫째, 원격교육에 참여하는 학습자들의 참여동기가 학습지향적일 경우 자기주도 학습 준비도가 높으므로, 원격교육의 효과를 높이기 위해서 활동지향이나 목적지향적 참여동기를 가진 학습자들을 독려할 수 있어야 한다. 둘째, 본 연구기간 동안 출석수업을 하는 방송대학 학생들과의 면담 결과, 원격교육 학습자로서 필요한 자기주도 학습을 위한 준비가 부족한 학생들이 있었다. 이러한 학생들의 경우 수동적인 경우가 많고, 학습의 효과가 낮게 나타나기 때문에 학생들을 학습의 장으로 유인하기 위해서는 학습자들에게 자기주도 학습의 중요성에 대한 설명이 필요한 것으로 보인다. 셋째, 원격교육 참여자는 목적지향, 활동지향, 학습지향의 세 가지 동기 유형이 복합적으로 형성된 경우가 많으므로 학습자들에게 학습지향적 성향이 되도록 긍정적 강화를 지속한다면 자기주도 학습의 효과를 극대화 할 수 있을 것으로 기대된다.
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사회복지대학원 > 사회교육학과 > Theses_Master
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