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靑少年의 生活樣式 類型分析

Title
靑少年의 生活樣式 類型分析
Other Titles
Some Determinants of Life Styles among Korean High School Students
Authors
姜利珠
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
청소년생활양식유형분석서울 고교생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since our country has been rapidly industrialized for the last 20 years, the over-all consumption pattern is also believed to have been changed. The main causes of such change in consumption pattern arises from the fact that newly established social and cultural values & norms from rapid industrialization affected such reference groups as family, educational and religious institutions, ant1 these groups have influenced forming new life styles among Korean people. Change in life styles has also motivated another consumption behavior. Accordingly, this paper attempts to categorize some unknown types of life style among high school students, and predict what kinds of consumption behavior will appear in the future. This paper consists of two main parts. First part focuses on theoretical back-ground on life style studies and some limitations among scholars concerned. The second one attempts to categorize some type of life styles from sampling survey, based on such theoretical background, and analyze any relationship between these life style family background. The result can be summarized as follows: Firstly, by utilizing factor analysis, the author classified 13 types of life styles among sample students and named after those characteristics appeared on the questionnaire. The dominant types of life styles in terms of variance explained was those of convenience-sought, hedonistic, egoistic and family-oriented ones. The variance explained by such factors as sincere and thoughtful types was small. The reason why such tendencies have been established cannot be easily explained, but the author would like tentatively to conclude that there exists some evidence of absence in cultural and social values in preparation of rapid economic development for the last 20 years. Therefore, as those students enter into society, it can be estimated that instant satisfaction-sought people will dominate in our society as far as consumption behavior is concerned. Secondly, by making use of multiple discriminant analysis, selecting 13 independent variables which represent those factors (life styles), the author could find those life styles which discriminate by age, parent's occupation and level of income. Also, those discriminant functions were proved to be significant and have predictive validity. The limitation of this study is that those sampled students may not represent population because sampling area was limited to Seoul, and comparative study was impossible due to the lack of prior investigations. However, the author wishes this paper to be a basis for further research in life styles in Korea, and believes that through comparative and time-series analysis in future, those hypothied factors in this study can be revised further.;지난 20년간 우리社會가 高度産業社會로 급속히 發展함에 따라 消費樣相도 상당히 크게 變化되고 있음을 볼 수 있다. 이와같은 消費樣相의 變化原因은, 社會의 文化와 價値規範 그리고 準居集團(家族, 學校, 宗敎機關……) 등에 의해서 生活樣式이 바뀌게 되고 그러한 生活樣式이 消費行動의 動機로 作用하였기 때문이라 할 수 있다. 그러므로 本 硏究는 지금까지 알려져 있지않은 靑少年의 生活樣式 類型을 糾明하여 그 類型과 家庭環境 要因과의 相互關聯性을 考察하고, 이들이 向後 어떠한 消費行動을 보일 것인가를 豫測하는데 焦點을 두었다. 本 硏究는, 文獻調査의 理論을 바탕으로 設問調査를 실시하여 얻은 資料를 要因分析하여 靑少年의 生活樣式을 類型化 시킨 후 家庭環境要因과의 관계를 分析한 것이다. 조사의 結果를 要約하면 다음과 같다. 첫째, 106개 項目에 대한 要因分析 結果 우리나라 都市居住 靑少年의 生活樣式이 13개 類型으로 抽出되어 各 類型에 속한 項目들의 性格에 따라 명칭을 附與하였다. 全體 集團가운데 各 類型이 차지하는 分散비율로 볼 때 便宜主義形이 28.9%로 主流를 이루고 있으며, 그 다음으로 獨立的 成就形, 家族主義形 등의 順이었다. 이로 미루어 誠實하고 健全한 思考를 하는 類型은 극히 적은 비율로 분포되어 있음을 알 수 있었다. 이러한 原因을 한 마디로 正確히 말할 수는 없으나 그동안 物量的 經濟膨脹으로 말미암아 精神的 價値觀이 不在하고 있음을 證據하고 있으며 이와같은 現象이 계속된다면 未來의 消費行態가 卽興的 滿足을 追求하는 方向이 될 것으로 보인다. 둘째, 13개 生活樣式 類型을 說明할 수 있는 說明變數 중 要因含有量이 가장 큰 代表變數와 家庭環境 要因을 포함한 人口統計的 特性과 관련하여 多量區別分析을 행한 結果, 性別, 家長의 職業別 所得의 크기別로 有意的인 區別함수를 구하고 豫測上의 妥當性을 立證할 수 있었다. 本 硏究의 限界點으로는 우리나라 靑少年 全體에 대한 正確한 類層標本을 蒐集하지 못한 점과 先行硏究의 不足으로 인하여 結果에 대한 明確한 비교분석을 하지 못한점 등을 들 수 있다. 앞으로 定期的인 硏究가 이루어진다면 변화의 양상을 時系列적으로 分析함과 동시에 結果의 檢證을 통하여 信賴度를 높일 수 있을 것으로 본다.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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