View : 17 Download: 0

陰·陽의 合 표현 연구

Title
陰·陽의 合 표현 연구
Other Titles
Study of Expression of the Unity of Yin and Yang
Authors
유선희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
하늘과 땅이 만나서 온 세계를 열고 남과 여, 정신과 육체, 선과 악, 생과 사 등의 만남으로 온 우주가 합체(合體)를 이루게 되었다. 이들의 끊임없는 상호작용을 통해 반대적 속성을 지닌 다른 두 요소의 결합이 비로소 완전한 하나를 이루게 된다는 개념을 동양 사상에서는 음(陰)과 양(陽)의 합일(合一)이라는 철학적 개념으로 승화하여 발전시켰다. 합일이란 자연의 순환과 더불어 음과 양의 두 기운이 대립적 원리로 작용함과 동시에 균형을 가져다 주고 이중적 성격을 통일된 하나로써 존재하게 하는 것이다. 본 연구의 목적은 음을 상징하는 수평과 직선, 양을 상징하는 수직과 곡선을 사용하여 음, 양의 합을 표현하는 데 있다. 본 연구의 내용은 이론적 배경에서 동양 사상에 나타난 음양 이론을 설명하고, 서양의 신지학과 그 영향을 받은 몬드리안의 작품을 중심으로 미술사에 나타난 수평, 수직의 의미에 대해 기술하였다. 본 연구의 방법은 문헌 조사와 작품 제작 및 분석을 병행하였다. 문헌 조사에서는 연구와 관련된 작품 16점을 목적 표출하여 설명하였고 작품 제작은 대비되는 요소와 재료를 결합시킴으로써 음, 양의 합을 형상화 하였다. 이러한 것을 바탕으로 제작한 작품 7점을 분석한 결과는 다음과 같다. 재료에 있어서는 자연의 생명력을 지닌 따듯한 느낌의 나무를 양으로 상징하고 인공적 화합물로 부터 얻어진 차가운 느낌의 철을 음으로 상징하여 사용하였다. 형태는 음을 상징하는 수평과 직선, 양을 상징하는 수직과 곡선을 사용하여 제작하고 각각의 내재된 의미에 맞게 끼우기, 조이기 등의 방법으로 결합시킴으로써 음, 양의 합은 단일한 기하학적 형태로 나타났다. 수평과 수직, 직선과 곡선의 교차를 통해 형성된 면은 표면을 연마하여 평면으로 표현하였고 표면 처리에 사용된 방법과 작품 전체에 나타난 기하학적 형태의 반복은 결합된 형태를 하나의 단일체로 지각하는 데 효과적이다. 이와 같이 재료와 형태의 요소들을 각각의 기법에 따라 결합시킴으로써 나타난 단일한 기하학적 형태는 음, 양의 합을 나타낸다.;From the meeting of the heaven and earth this world was born, and through meetings of the male and female, mind and body, the good and evil and the life and death the cosmic harmony was made. Through constant interactions of these forces, two opposite element can be united to become a perfect oneness-this concept has been sublimated and developed in the Eastern thought into the philosophical concept of the unity of Yin and Yang. A unity means it makes the confronting two forces, i.e., Yin and Yang, work and gives balance to them with the circulation of nature, and at the same time lets dual characters exist as a united one. The purpose of this study is to express the unity of Yin and Yang by using horizontal, straight lines that symbolize Yin and vertical, curve lines that symbolize Yang. As a theoretical background, theories on Yin and Yang in the Eastern philosophy have been investigated, and mainly around Western theosophy and works of Mondrian, the follower of theosophical thought, meanings of horizontality and verticality in the history of art have been discussed and described. As a methodology, reference to literature, actual making of work and analysis were carried out in parallel. In referring to literature, relevant 16 works to this study were intentionally sampled out to explain, and in making a work contrasting elements and materials combined to make shape of the unity of Yin and Yang. As for material, wood was used for its mood of warmness with natural liveliness to symbolize Yang and somewhat cold metal from artificial compounding was used to symbolize Yin. The shape was made by horizontal, straight lines symbolic of Yin and vertical, curve lines symbolic of Yang which later through inserting, tightening, etc., showed up as a sole geometrical form with the unity of Yin and Yang. The surface of plane formed through intersecting horizontal, vertical, straight and curve lines was grinded to be flat, and this method of processing surface and the general repetition of geometrical forms were effective to make the combination regarded as one unity. Like this, combination of material and formative elements appropriately in accordance with each technique can yield a sole geometrical form with unity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE