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現代 水墨畵에 있어 線을 통한 內的 心象表現 硏究

Title
現代 水墨畵에 있어 線을 통한 內的 心象表現 硏究
Other Titles
(A) Study on the Internet Image Expression through the line in the Modern India Ink Painting
Authors
韓旼炅
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
현대수묵화심상표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 추상회화는 現代美術의 주류를 이루는 思潮라 말할 수 있다. 西洋과의 문화교류에 의해 流入된 추상표현주의의 재질에 대한 다양한 실험과 표현기법은 東洋畵 조형의식에 많은 영향을 주었다. 그러나 現代 東洋畵는 西歐 추상회화의 양식을 그대로 받아들임으로써 西洋美術을 맹목적으로 수용한다는 비난도 또한 적지 않다. 이에 傳統에 대한 근본적인 이해와 바탕아래 시대적 요구에 의한 새로운 가치관의 확립과 창조적 모색이 보다 적극적으로 이루어져야 한다고 본다. 먼저, 現代에와서 西洋文物의 영향으로 인한 급진적인 形式主義는 東洋繪畵史에 상당한 수정을 가하고 있다. 그러나 아직도 그 根幹을 이루고 있는 것은 역시 線중심의 회화라고 할 수 있겠다. 東洋에서는 회화발생 이래로 근대에 이르기까지 線的樣式에서는 본질적인 변화가 없이 一貫해 오고 있다. 이와같이 東洋繪畵가 본질적인 변화없이 線的樣式으로 一貫해올 수 있었다는 점에서 그것은 한 번쯤 고찰되어야 할 필요가 있다고 여겨진다. 또한 現代의 회화는 고전적 예술에서 보여졌던 객관적 實在에 충실한 자연주의적 표현경향과는 달리 主觀的이며, 內面的인 藝術意志의 표현으로 內的주장과 主觀의 감정을 능동적으로 客觀化한 이상주의적 표현이 지배적이라 할 수 있다. 東洋繪畵에 나타난 線의 개념이 직관적이고 종합적인 感受性에 바탕을 둔 內的인 心理 表現이라는 점에서 오늘날 추상회화와 일맥 상통하는 면이 있다고 보여진다. 따라서 본 연구에서는 線이 지닌 造形的 象徵性. 즉 線의 의미와 성격, 東洋畵에서 線이 차지하는 위치 및 정신성, 화면상에 나타나는 다른 회화요소와의 관계를 통해 東洋畵에 나타나는 線에 대해 연구해보고자 한다. 그리고 東洋畵에 있어서의 추상적 요소들을 살펴봄으로써 東洋繪畵의 精神속에서 추상의 의미를 고찰해 보고, 또한 東洋美術의 특성인 氣運生動을 바탕으로한 水墨의 線描를 통해 水墨畵의 現代的 추상표현 방법을 모색하고, 墨이 갖는 재료적 특성과 표현의 다양성을 이용한 실험적 방법으로 水墨의 한계성을 극복해 보고자 한다. 아울러 본인 內面의 感性들이 造形化되어 나타나는 과정들을 살펴보고, 본 연구를 통하여 본인의 작품에 대한 비교·평가와 함께, 발전의 기회로 삼고자 한다.;In these days, the abstract painting is the main stream of the modern art. The formative consciousness of oriental painting is influenced strongly by abstract expressionism's diverse experiments, expression methods and vision on the materials which is spread by the cultural trade. But, the modern oriental painting is blamed for accepting western abstract painting's format without any rejections. Therefore I think it has to be done actively that the basic understand of the tradition and a new survey by the demand of period. Recently the progressive formalism which is made by westernism gives a lot of changes to the history of the oriental paintings, however the base of that is absolutely line-oriented paintings. From the beginning of the paintings until now, line-oriented format has never changed in orient. It should be investigated from the viewpoint of the consistency of line-oriented format without any essential changes. The idealistic expression which objectifies actively the inside insistsance and the subject emotion by revealing the internal artistic will is dominant in the modern painting. This is different to the naturalistic expression which obeys the rule of the objective being shown in the classic painting. The concept of line in the oriental painting is coincient to the abstrct painting in the viewpoint of the internal image expression which is based on the intuitive, united sensibility. Therefore in this paper I will research "line in the oriental painting" through the formative symbolistic nature line holds, that is, the meaning and feature of line, the status and spirituality line possesses in the oriental painting, the relationship between the other painting elements shown on the canvas. and will investigate the meaning of abstrct in the spirit of the oriental painting by looking over the abstractive elements, through the India inked line description based on the elegance survey the modernized abstrct expression methods of India ink painting, overcome the limit of the India ink by experimental methods using the material characteristic and the diverse expression of the china ink. In adition, I would put significance on my paper for the opportunity of the self-development including comparing and criticizing my works.
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