View : 609 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author류제희-
dc.creator류제희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000023756-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198813-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023756-
dc.description.abstractAll phenomena of the universe are expresses in color as long as light exists, and color of matter is perceived through a person's sense of sight. Color allows a person to distinguish between different matters and to know the characteristic of them. Color also has the ability to appeal directly to a person's sensibility and feeling. So color in painting is a fundamental means not only to preproduce the object of nature but also for peopleto express their thoughts directly to other persons. Through these formative means, paintings show perceptions, concerns and visions of the artist him/herself. Additionally paintings not only reflect an artist's point of view but also show his perception of life based on his/her experiences and his/her outlook on the world. Through my painting, I pursued not only the means to express myself to others through artistic originality and pictorial expression, that is color, but also an object that exists in color by combining the external world and reality through my personel vantage point. So in this thesis, the artist's internal image is theoritically very important. The mentality and autonomy of a manifest color is studied through the aspect of substance. In this thesis, I investigated what shoud be an expression of color through historical transition. Through these means, my thesis pursued to overcome former practices in which colored paintings were said to follow japanese paintings. my thesis also strove to unfold a new, more abundant pictorial world by deeper understanding of originality and autonomy of color. In addition, I hope this thesis is useful for making my pictorial sense deeper.;宇宙의 모든 現象은 빛이 있는 한 색채로 나타나며 사물의 색채는 우리의 視覺을 통해 감지된다. 이러한 색채는 사물을 구별하게 하고 그 特徵을 알게하는 구실을 하지만, 한편 인간의 感覺과 感情에 가장 직접적으로 호소하는 성질 또한 가지고 있다. 따라서 회화에 있어서 색채는 자연대상을 재현하는데 있어서 뿐만 아니라, 그로부터 받은 주관적 감정을 표현하고, 혹은 어떤 생각을 직접 또는 간접으로 나타내고 전달함에 있어 기본적인 수단이 되었다. 이러한 造形 수단을 통하여 그림은 작가 자신의 삶에 대한 인식과 관심, 시각의 표현이고 작가의 입장을 반영하는, 한 작가의 인생관과 세계관의 산물이라고 볼 수 있다. 본인은 작품을 제작하는 과정에 있어 작가적인 독창성과 色이라는 회화적 표현방법을 통해 자신을 외부로 번역하는 수단을 찾고자 하였으며, 內在的 이미지에 의해 외부세계와 현실과의 공감을 결합시킴으로써 色, 그 자체안에 있는 목적을 추구하였다. 따라서 본 論文의 이론적 기반으로는 내재적 이미지를 중시하며 나타난 색채의 精神性과 自律性을 내용적인 면에서 연구 하였으며, 한국의 채색화가 극복하여야 할 색채표현의 당위성을 역사적 변천과정을 통해 살펴 보았다. 이러한 연구를 통하여 그동안 채색화가 일본화의 잔재로 도외시되어왔던 차원을 넘어 색채의 獨創性과 自律性을 깊이 인식하고 구사함으로써 더욱 새롭고 풍부한 회화세계를 전개하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 1 Ⅱ. 本論 = 3 A. 색채의 의미 = 3 B. 色彩의 실재성과 자율성 = 6 C. 東.西洋의 色彩表現 비교 = 9 1. 東洋의 色彩表現 (한국화를 중심으로) = 9 2. 西洋의 色彩表現 = 12 3. 색채표현 비교 = 16 D. 韓國畵에 있어 色彩의 變遷과 回復 = 18 1. 韓國의 色彩 = 18 2. 韓國畵에 있어 色彩의 回復과 當面課題 = 19 Ⅲ. 作品分析 = 22 A. 作業의 方向과 表現方法 = 22 B. 작품 제작 방법 = 25 C. 작품분석 = 26 Ⅳ. 결론 = 36 참고문헌 = 37 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2226820 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject색채-
dc.subject이미지-
dc.subject자율성-
dc.title이미지에 대한 색채의 자율성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAutomy of Color about Image-
dc.format.pagevi, 40 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE