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홍정희 작품세계에 나타난 안무 성향에 관한 연구

Title
홍정희 작품세계에 나타난 안무 성향에 관한 연구
Other Titles
(A) study on Tendency of Korean National Ballet in Hong
Authors
정경미
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
홍정희작품세계안무한국민족발레무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ballet of our country was introduced by influence of new cultures at civilized time of modern dance. And then in spite of adversity of the times some dancers made steady efforts for settlement of ballet, hance ballet of today freed itself from form of beginning and accomplished a full-scale public performance with aspect of artistic activity. Through war of 6.25 and time of liberation from 1940's to 1950's the community of dance took a growing interest in ours, after 1970's experimental works for realization of national ballet began to show. What Realization of national ballet means is not following and conservation of western dance but efforts for recognization of value of ours with these and connection value of ours with these. Realization of national ballet began to rise its head with a full-scale creative works after 1980's and its representative was Hong Jung-Hee who was a pioneer of ballet of university and worked for settlement of Korean ballet. Hong Jung-Hee performed creative works from the end of 1950's and established "Ballet Blanc" with fifteen times personal performance and "The Society for the Research of Korean Ballet". She tried to strive for diversity with the triangular position of ballet through performances of the inside and outside of the country and the provincial performance. Also she got rid of differance of communities and made effors for popularization through performances for development of community. Also she actively partipated in activity of social service with performance for neglected person for example an old people's home, an orphan's home, a crippled child and a mentally handicapped child. She choreographed about ninty works. "Korea Fantasy", "Chai-Young", "Won-Wha", "The Elegy", "Deep Inside", "Drowing of the Longevity" and "Flame of the Green" of them all were choreographed by basis on tendency of national ballet, and they were introduced at inside of country, USA, France and Russia. Hance they cotributed to internationalization of Korean ballet. Therefore, the purpose of this syudy examines tendency of Korean national Ballet and then suggests tendency and character for activity of Korean national creative ballet. For this research first, researcher understands background of emergence and general character of national ballet through history of Korean ballet. Second, researcher tried to understand her choreographic tendency through examination of Hong Jung-Hee's life and contribution and third, researcher educes tendency of Korean national ballet through analization in aspect of thema, music, movement and costume of "Korea Fantasy" and "Drowing of the Longevity", representative works of Hong Jung-Hi's main works. As a result, the tendency and the character of national ballet are following. First, in aspect of thema, she selected our traditional tale and folktale or national history and social background as a material, hence the thema in national ballet could be easy to approach audiance's emotion and could adress content of works effectively. Second, in aspectof music, she used music representing Korean music, not a stringed instrument but percussion instrument and oral sound, and music composed by basis on our country's rhythm, Gokgeri Rhythem and rhythm of Korean music mode, hence the music in national ballet embodied Korean thing. Third, in aspect movement, she applied movement of Korean dance on motion of arm and leg, hance she pursued variety with development of characteristic motion. Forth, in aspect costumn, she depicted Korean flavor with Buddist costumn and image of Wha-Rang, also she showed Korean traditional beautiful speciality by application of curved line in Korean dress's jacket and fold of Korean dress's skirt. Like above, Hong Jung-hee's trial of creative works settleed our special ballet, influenced Korean material, varified development of movement, and made establishment of artistic view about ours, Korean ballet in world and foundation of Korean ballet.;우리 나라에서의 발레는 20세기초 근대무용의 개화기에 신문화들의 영향으로 소개된 후 시대적인 역경에도 불구하고 발레의 정착을 위해 꾸준히 노력해 온 몇몇의 무용인들에 의해 발전되었다. 이로 인해 오늘날의 발레는 초기적 형태에서 벗어나 예술적 활동으로서의 면모를 갖추고 본격적인 공연활동을 이루고 있다. 40년대와 50년대의 해방과 함께 6.25를 거치면서 무용계에서는 우리 것에 대한 관심을 보이기 시작했고, 60년대 이후에서야 민족발레의 구현을 위한 실험작들이 선보이기 시작했다. 민족발레의 구현은 단지 서구 발레의 답습, 보전만 할 것이 아니라 이를 토대로 우리 것에 대한 가치를 인정하고 그것과 접목시켜 수용하려는 노력의 자세로서 나타난 것이다. 이것은 80년대 이후부터 본격적인 창작작업으로 발레에 대두되기 시작하였으며, 그 대표적인 인물로는 대학발레의 선구자이며 한국 발레의 정착에 뜻을 두고 작품활동을 해온 홍정희를 들 수 있다. 50년대 말부터 창작작업을 지속적으로 해온 홍정희는 15회의 개인공연을 비롯해「발레블랑」과 「한국발레연구회」를 창설하여 수많은 국내외 공연을 함으로써 발레의 정립과 함께 창작의 다양화를 추구하였으며, 특히 지역사회개발을 위한 지방공연을 통해 지역간의 낙차 해소 및 발레의 대중화를 위해 노력하였다. 또한 일찍이 사회로부터 소외당하고 있는 사람들 즉 양로원, 고아원 그리고 신체장애자들을 위해 자선 공연을 가지는 등 사회봉사활동에도 적극적으로 참여하였다. 이러한 그녀는 90여편에 가까운 창작작품을 안무하였고, 그 중에서도「코리아 환상곡」, 「처용」, 「원화」, 「아가」, 「심저」, 「장생도」, 「녹색의 불길」 등과 같은 작품은 민족발레의 성향을 토대로 안무된 작품으로 국내에서뿐만 아니라 프랑스와 미국, 소련 등에도 성공적으로 소개됨으로써 한국 발레의 위상을 국제화시키는데 크게 기여하였다. 따라서 본 연구는 홍정희의 작품활동을 통해 나타난 한국민족발레의 성향을 살펴봄으로써 한국 민족적 창작 발레의 활성화를 위한 안무적 성향 및 그 특성을 고찰, 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해서는 먼저 한국 발레의 발전사를 살펴봄으로써 민족발레가 나타나게 된 배경과 일반적인 특성을 파악하고자 하였고, 홍정희의 생애와 업적을 통한 작품활동을 살펴봄으로써 그녀의 안무 성향을 고찰해 보았다. 그리고 홍정희의 대표작「코리아 환상곡」과 「장생도」를 주제, 음악, 움직임, 의상 측면에서 분석함으로써 한국민족발레의 성향을 추출하였다 그 결과 한국민족발레의 성향 및 그 특성은 다음과 같다. 첫째, 주제면에서는 우리의 전통적인 설화나 민화 또는 우리 민족이 겪어온 역사와 사회적 배경을 소재로 택함으로써 관객의 정서에 쉽게 접근하고 더 효과적으로 작품 내용을 전달할 수 있다는 점. 둘째, 음악면에서는 우리 문화를 대변할 수 있는 곡, 즉 현악기의 사용을 억제하고 사물의 주조를 이룬 타악기와 구음, 국악가요풍의 음율과 굿거리 장단 등의 우리 가락을 기초로 한 음악을 사용하여 보다 한국적인 것을 구체화 할 수 있었다는 점. 셋째, 움직임면에서는 팔과 다리, 어깨 등의 동작에 독특한 한국적 춤사위를 적용하고, 탈춤 등 우리나라 고유의 민속무용 동작을 응용함으로써 캐릭터적인 동작의 개발 및 다양화를 추구할 수 있었다는 점. 넷째, 의상면에서는 한국 고유의 평상복, 궁정복, 승무복 또는 화랑복 등의 개성적 이미지를 살려 한복의 저고리의 곡선과 밑동 그리고 치마의 겹침을 응용함으로써 한국 고유의 미적 특수성을 효과적으로 작품 주제에 맞게 표현하였다는 점으로 나타났다. 이상과 같이 홍정희의 다각적 창작작업을 통한 민족발레의 구현은 우리의 것을 찾고, 만들고자 하는 그녀의 선구자적 또는 개척자적인 노력과 사명감으로써 이는 우리의 독창적인 발레를 정착시켰으며 한국적 소재 및 동작 개발의 다양화에 지대한 영향을 주었다. 또한 한국 특유의 예술관 확립과 더불어 세계 속에서의 한국 발레의 위치를 구축하고 그 토대를 만들어 놓음으로써 그녀가 한국 발레에 미친 영향 및 그 예술적 가치는 높다고 할 수 있겠다.
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