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한국창작춤의 발전방향에 관한 연구

Title
한국창작춤의 발전방향에 관한 연구
Other Titles
(A) study on development directions of korean creative dance : centered om the 1980's
Authors
김영란
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
한국창작춤연구발전방향
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리 춤의 발전 과정에서 오늘날의 관점에서 볼 때 두 번의 큰 역사적 계기가 있었다. 그 하나는 일본을 통하여 새로운 문물과 예술 형태의 소개로 인하여 근대적 '신무용기'라 지칭하던 시기와 두 번째는 경제사회·문화에 있어서 급진적인 현대화로 새로운 예술 운동이 일어났던 소위 '한국창작춤의 시대'라 볼 수 있다. 정확한 시기로는 1926년 석정막의 '일본식 신무용'을 소개하면서부터 이에 영향을 받고, 이를 수학하고 돌아온 최승희, 조택원에 의해 한국에 뿌리를 내림으로 인해서 26년부터 근 50년간 이 땅에 꽃을 피웠고, 60년대 한국학이 대두하면서 우리 것에 대한 관심이 싹트기 시작하여 70년대의 '전통의 재조명'이라는 흐름을 타고, 무용계에서도 일본에서 유입되었다고 보는 신무용식 창작의 형식적 기교와 유미적 몸놀림, 기방무적 교태미에 한계를 느끼고 이를 극복하고 새로운 창작의 시도가 이루어지기 시작하면서 '한국창작춤'이 도래하였다고 보고 지금까지 근 18년간 계속되어지고 있다. 이에 본 논문의 목적은 신무용기 연구에서 벗어나 '전환기' 라고 보는 1980년대의 10년간의 변화상을 세세하게 다룸으로서 '현대한국창작춤' 의 성과와 문제점을 지적하여 '한국창작춤의 발전 방향'을 제시함으로서 '한국창작춤'이 하나의 장르로서 인정받을 수 있도록 하는 것이다. 결과적으로 신무용과 한국창작무용이 구분되어 질 수 있었고, 80년대에는 양적으로나 질적으로 기존의 발전폭과는 비교도 안 될 만큼의 획기적인 성장이 이루어졌다. 양적으로는 무용과의 증가, 무용 인구 증가, 무용단의 증가, 공연 공간의 증가, 공연 횟수의 증가, 전달 매체의 증가, 비평 활동의 활성화, 무용제의 증가 등의 눈에 띨 만한 급격한 성장을 가져왔으며, 질적으로는 신무용의 유미적 몸놀림에서는 찾아볼 수 없었던 그로레스크하고 강하고 격정적인 무용 어휘가 등장하기 시작하고, 대한민국무용제로 인하여 극장춤이 정착하게 되었고, 삼분법으로 통용되던 한국무용, 현대무용, 발레의 벽이 점점 허물어지면서 협의의 한국무용이 광의의 한국무용으로 변모되어지는 경향이 나타나는 등의 많은 변화가 있었다. 그러나 이러한 성과 이면에 문제점으로 첫째, '한국창작춤'의 고유의 기법을 가지지 못하였고 둘째, 새로운 춤기법을 교육시킬 수 있는 체계화 과정이 미흡하였으며, 셋째, 10년밖에 안된 창작무용이 타성에 젖어있어 독창성이 결여되고 넷째, 사회적, 역사적 요망에 부흥하지 못하였다는 점이 지적되고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 첫째, 객관적인 춤의 양식을 확립하여 이를 체계적으로 교육하는 춤의 과학화 작업에 힘쓰고 둘째, 무대예술로서 적합한 공연형식을 개발하여 세계적으로 보편성을 지닌 공연, 예술로의 한국무용을 만들고 넷째, 자유로운 실험정신이 허용되는 풍토가 마련되어지도록 하며 넷째, 오늘의 이 땅의 문제에 관심을 가지고 주제화 시켜 춤의 사회성과 역사성을 되살려 한국적이고, 예술적인 진정한 춤을 만들고, 이를 생활화, 현실화(김채현 1986)하는 토대를 마련함으로서 진정한 한국창작춤이 자리잡게 될 것이며 더욱 발전하게 될 것이다.;During the course of development in Korean dancing, there were two significant historical moments in today's point of view. First is the newly civilized form of art introduced by Japan, the time so-called the modern 'new dance period'. The second moment was when economic, society and culture were in rapid progress towards present age where new kinetic form of art rose up and was so-called the 'period of Korean creative dance' Exact time would be 1926 when Suk Jung-mak influenced as he introduced the 'Japanese style new dance' and Choi seung hee and Cho taek-won who studied abroad and came back, planting its root deeply in Korea since the 1930's for nearly half decade developing into fruits, Koreanology was on the rise as our country began to develop its concern in dancing in the 60's as to in the 70's where 're-lighting of hoary tradition' was the currency and formal creation and esthetic action, coquettishly entertaining in new dance style creation had felt the limits and to overcome started attempting new creations continuously for the last 18 years and had arrived 'Korean creation dance' The purpose of this study is to let "Korean creative dance' recognized as a genre by pointing out the achievement and problem of 'Korean modern creative dance' through close examination on the 1980's changing image which is called 'a turning point' escaping neo dance period study and suggesting 'the developing directions of korean creative dance' Consequently, new dance and korean creative dance are divided, 1980's had remarkable epochal growth compared to the existing development quantitatively and qualitatively. Quantitatively the increase in dance departments in college, gain in dancing population, addition to dance companies, increment in performing spaces, variation in the number of performance, growth on mass media, active criticism and increase in dance festivals brought rapid growth Qualitatively grotesque, stiff and passionate dance vocabulary had appeared which were not recognized in the esthetic action in new dance, theater dance settled due to R·O·K dance festival, the wall of Korean dance, modern dance and ballet which were divided into three collapsed and the conference narrow Korean Dance to wide Korean dance had the tendency to transfiguration. However, the other aspect of this achievement has a few problems. First, it doesn't have the original technique of "Korean creative dance", Second, it lacks a systematic cource which can educate new dance skills, Third, ten-year-long creative dance lacks originality, and Fourth, it doesn't correspond to historical demand. To solve these problem, first, we should make scientific dance by establishing objective dance, second, we should make korean dance as a performing art which has universality, third, we should make the climate which allows liberal experimental spirit, and fourth, we should make korean artistic dance by receiving social and historical character of dance, and true korean creative dance by receiving social and historical character of dance, and true korean creative dance will find its place and develop more and more.
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