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TV 뉴스캐스터의 好意的인 類型에 관한 硏究

Title
TV 뉴스캐스터의 好意的인 類型에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Favorite Type of TV Newscaster
Authors
손혜경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
TV 뉴스캐스터뉴스캐스터호의적 유형신문방송학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The newscaster's role and importance is becoming more and more prominent as an aid to the audience in their effort to make accurate judgements about the enormous amount of information that floods them everyday. Because the news programs of different television channels are essentially similar in content and format, the newscaster's personality, appearance and voice qualities have come to be the deciding factors in many news program selections and thus the success of the particular news program. This research attempts to discover the audience's ideal newscaster type for each different time band. Underlying this effort is the assumption that type of newscaster which appeals to the audience will differ according to the characteristics of that particular audience. The affect that particular characteristics of the audience has on the degree of interest for news programs and the audience's difference in perception caused by the gender of the newscaster were also analyzed. The first basic concept that forms the theoretical background of this research is the newscaster's appeal as a deciding factor in the channel selection of a news program and the second basic concept is the television viewing pattern of the audience, who is the referent for all programming and policy decisions. Four central hypotheses have been formulated from the above theoretical background and other existing researches concerned with similar issues. A survey was conducted to test these hypotheses using male and female subjects over age 20 living in Seoul. The survey was carried out for ten days from Sept. 28 through Oct. 7 by 5 surveyers with a returning rate of 90.8% (445 questionnaires were returned out of 490 distributed). Of these 438 questionnaires were actually used for analysis. The result analyzed from the above theoretical framework can be summarized as follows : 1. The results of the survey on the differences of viewing patterns of television news according to socio-demographic characteristics in the context of total viewing hours and viewing time bands show that sex, age, vocational factors affect news viewing patterns. 2. There were significant differences in the evaluation and preference for some favorite type of male and female newscaster according to different audiences of different time bands however, no significant differences were found for the preferred number of newscasters. 3. The audience's socio-demographic characteristics showed perceptible affect on the degree of interest for news programs. Only the socio-economic status showed a significant effect. 4. Upon measuring the differences in the audience's perception of male and female newscaster, the ability to summarize and explain the news content, credibility, experiences, confidence, knowledge, fairness, humor were evaluated as important attributes of a male newscaster while appearance, voice qualities, apparel, delivery attitude and personality were considered as more important attributes in female newscasters. These results point out the necessity for the development of more professionally oriented and capable women newscasters. In conclusion, there were significant differences in news viewing patterns according to socio-demographic characteristics and audiences of different viewing time bands showed different evaluations of the favorite types of the newscaster. The results of this research propose that programming policies must consider the audience composition for each time band and there must be a serious endeavor to escalate the news programs appeal to the audiences as well as effective management of the news program.;정보의 홍수 속에서 사는 현대인들에게 개성적인 외모와 목소리를 통해 중요한 뉴스와 정보에 대한 정확한 판단을 내리도록 도움을 주는 뉴스캐스터의 위치와 역할은 매우 중요하다. 더우기 현대의 뉴스 방송은 각 채널간에 내용이나 제시 형태가 유사하므로 뉴스캐스터는 채널을 선택하는 하나의 요인으로서 뉴스쇼의 성패를 좌우하게 되었다. 이러한 견지에서 본 연구는 수용자 속성에 따라 원하는 뉴스캐스터 유형이 다를 것이라는 전제하에 우리나라 시청자들이 가장 바람직한 것으로 평가한 뉴스캐스터의 호의적인 유형을 뉴스 시간대를 중심으로 고찰하였다. 또한 수용자 속성에 따른 텔리비젼 뉴스의 관심도와 남녀 뉴스캐스터에 대한 수용자 인식의 차이도 살펴보았다. 본 연구의 이론적 배경은 두개의 개념에 기초를 두고 있는데 하나는 뉴스 방송 채널을 선택하는 요인으로서의 뉴스캐스터에 대한 소구이고, 다른 하나는 프로그램 편성 및 정책 결정의 주체가 되는 수용자들의 텔리비젼 시청 패턴에 관한 것이다. 이러한 이론적 배경과 이 분야에 관련된 선행 연구들을 토대로 4개의 주가설을 설정하였고, 이를 검증하기 위해 서울에 거주하는 20세 이상의 성인 남녀를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본조사는 9월 28일부터 10월 7일까지 10일간에 걸쳐 5명의 조사원에 의해 진행되었고, 배포한 설문지 490부중 445부가 회수되어 90.8%의 회수율을 보였다. 이중 실제로 통계 분석에 사용된 자료는 총 438부였다. 앞서 제시된 이론적 구조에 따라 본연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 텔리비젼 뉴스 시청 패턴을 시청량과 시청 시간대로 구분하여 수용자의 사회인구학적 속성에 따른 차이를 조사한 결과, 성·연령·직종이 뉴스 시청 패턴에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2. 뉴스 시간대별 수용자 구성에 따라서 남녀 뉴스캐스터의 호의적인 유형에 대한 평가와 선호도에는 차이가 있으나 뉴스캐스터 수에 대해서는 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 3. 수용자의 사회인구학적 속성은 뉴스 관심도에 거의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 단지 수용자의 생활수준만이 영향을 미쳤다. 4. 남녀 뉴스캐스터에 대한 수용자 인식의 차이를 측정한 결과, 뉴스 내용의 요약·설명 능력과 신뢰감, 경험, 일에 대한 확신, 지식, 공정성, 유우머 등은 남자 뉴스캐스터에게 더욱 중요한 요건으로 평가된 반면 외모, 목소리, 옷차림, 전달 태도와 사교적인 성격등은 여성 뉴스캐스터에게 더욱 중요하게 인지되어 좀더 전문적이고 능력있는 여성 뉴스캐스터 개발의 필요성이 제시되었다 즉 수용자의 사회인구학적 속성에 따라서 뉴스 시청 패턴에 차이가 있고, 각 뉴스 시간대별 수용자 구성에 따라서 남녀 뉴스캐스터의 호의적인 유형에 대한 평가도 달라진다는 본 연구의 이론적 구조는 입증되었다. 이상의 연구 결과를 통해 편성 시간대에 따른 수용자 구성을 고려한 프로그램 편성 정책이 결정되어야 하고, 뉴스 방송에 대한 수용자 소구를 증가시켜 지속적인 뉴스 시청자를 확보함으로써 뉴스 프로그램을 효과적으로 운영할 수 있는 방안을 제시하였다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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