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색채의 자율적 효과에 의한 내면 세계의 표현

Title
색채의 자율적 효과에 의한 내면 세계의 표현
Other Titles
Expression of Internal World through self-ruling Effect of Color
Authors
신승연
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
색채내면 세계효과서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기에 들어오면서부터 추상미술이라는 다른 종류의 예술이 등장하게 되면서, 대상을 정확하게 재현하는 것이 예술 작품을 평가하는데 있어서 더 이상 유일한 가치 기준으로 작용하지 않게 되었다. 눈에 보이는 실제적인 대상을 화면에서 추방하고자 하는 의식이 대두되고 내면 세계에 대한 예술가들의 관심이 증가하면서, 주관적인 관점에 의한 새롭고 다양한 표현 양식이 나타나게 된 것이다. 이렇게 미술사가 변천되면서 현대의 예술가들에게는 어떤 특정한 표현 방식에 구애됨이 없이 자신의 표현적 요구에 가장 적합한 양식을 선택할 수 있는 자유가 주어졌다. 비대상 미술이라고도 불리는 추상미술에 있어서 색채는 물체에 종속된 수단으로서의 의미만이 아니라 그 자체로 자율성을 지닌 조형 요소로서의 의미를 지니게 되었다. 이에 본인은 순수한 내적인 체험을 통하여 보다 심오한 정신적인 실체를 표현함으로써 작품에서 색채 사용을 중시하게 되었다. 본인의 작품 분석에 도움을 주고자, 새로운 색채 해방을 완성시킨 앙리 마티스(Henri Matisse : 1869∼1954)와 회화의 구성 원리로서 내적 필연성의 문제를 주장하며 색채와 형태를 통한 추상미술에 이르렀던 바실리 칸딘스키(Wassily Kandinsky : 1866∼1944), 그리고 천에 스며드는 색채 효과에 의해 확장된 공간감과 심리적 감흥을 추구한 헬렌 프랑켄텔러(Helen Frankenthaler : 1928∼)와 모리스 루이스(Morris Louis : 1912∼1962)를 참고 작가로 선정하였다. Ⅱ장에서는 색채가 지니는 두가지 요소, 즉 내면 세계를 표현하는 전달위주의 요소와 화면 그 자체가 중시되는 형식적인 요소에 대해 언급하면서 주로 내용적인 면을 다루고자 하며, Ⅲ장에서는 분석의 방법적인 면을 찾고자 의도된 색면의 중첩과 그에 의해 생겨나는 투명성의 문제와 공간 효과에 대해 연구하고자 한다. 끝으로 본인의 작품을 제시하여 분석함으로써, 작품이 가지고 있는 문제점과 앞으로 남아있는 과제에 대하여 살펴보았다.;Since the beginning of the 20th century, as a different genre of art so called as abstract art emerged, the accuracy in the realistic portrayal no longer served as the basis for evaluating the value of an art work. As the consciousness of purging realistic object from the screen emerged and artists' interest to internal world increased, new and variable expressive means by artist's subjective point of view appeared. As the history of art changed in due manner, contemporary artists did not have to adhere to certain methods in expression and were granted the freedom to select the most appropriate manner in expressing their desire. In abstract art, also called as non-object art, color contains not only the meaning as subordinative means to a substance but itself also encompasses the meaning as a formative factor which has properties of self-ruling. Accordingly, by expressing deep spiritual reality through pure internal experience, I came to put more value in using color. As a way to help analyze my art works, I have selected four artists for reference. They are : Henri Matisse(1869-1954), who managed to complete new liberalization of color ; Wassily Kandinsky (1866-1944), who asserted the issue of internal inevitability as the component principle of painting, thereby reachig to the abstract art through color and form ; and Helen Frankenthaler(1928- ) and Morris Louis(I912~1962), who pursued the expanded space and psychological inspiration through color effect permeating into the fabric. In chapter Ⅱ, by mentioning the two factors of color, which are the delivering factor expressing internal world and the formal factor that emphasizes the importance of the picture plane itself, I tried to manage mainly on the aspect of contents. In chapter Ⅲ, as a way to find methodological aspect of analysis, I tried to make a research on intentional overlap of color and outbreak of transparency and space effect as a result of this overlap. Lastly, through presenting and analyzing my works, I have overviewed problems they contain as well as future tasks.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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