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언어지식 영역의 교육적 의의와 개선 방향에 관한 연구

Title
언어지식 영역의 교육적 의의와 개선 방향에 관한 연구
Other Titles
(a) study of the significance and the improving direction of the language section
Authors
유향숙
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
언어지식교육개선방향
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The general aim of Korean Education is to educate native speakers who have correct and effective commands in mother tongue. Accordingly, Korean Education constitutes and performs the six sections of speaking, listening, reading, writing, "the language section" and literature with an eye to improve language abilities. This thesis is designed to focus on "the language section". Generally, the language section is regarded as grammars. It is not acknowledged for its proper rule despite the tradition of over 100-year-education of grammars. It includes the compulsory subject "Korean" and the advanced subject "Grammar". However, it has been neglected in the classrooms at school since the fifth educational process as a result of optional subjects system. This thesis thinks the skeptical reaction at present is due to the incomplete goal, which can cause its teaching and learning not to stimulate the motivation of teachers and learners, Consequently, educational materials, teaching-learning methods, and appreciation methods were not formed in a correct way. The most necessary thing in to make a reasonable educational worth clear in a right position of "the language section" This thesis sets up the educational significance of "the language section" and suggests several questions and solutions based on education process and textbooks in order to search for the educational direction of "the language section" The Chapter 2 shares with the educational meaning of "the language section." It is part of a necessary language to make the proper motivation of teaching-learning. It checks to have the facts in mind to learn "the language section" and inspect its opinions of the academic world in a criticizing way. The Chapter 3 suggests several problems and solutions after the analysis based on high school educational courses, Korean, and Grammar textbooks to search for the educational meaning of The Chapter 2. Although the discussion is an elementary level, I concentrate on inquiring several questions, which I experienced at school, before the amendment of the seventh educational process. On the basis of the elementary research, the specific study should follow teaching-learning methods, appreciation methods towards the direction of the educational significance in the future.;국어과 교육의 궁극적 목적은 모국어를 바르고 효과적으로 구사하는 언어 사용자의 양성에 있다. 이에 따라 국어과 교육은 '언어 사용 능력의 신장'을 목표로 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기, 언어, 문학의 여섯 영역으로 교육 내용이 구성되어 시행되고 있다. 본고가 주목하는 연구 대상은 '언어'영역이다. (본고에서는 '언어' 영역이라는 명칭이 불러일으키는 혼란을 감안하여 '언어지식'영역으로 지칭하기로 한다.) 흔히 문법을 다루는 영역으로 인식되면서 100여 년이 넘는 교육의 전통에도 불구하고 그 정당한 가치를 제대로 인정받지 못하는 실정이다. 공통 필수 과목인 '국어'와 심화학습 과목으로 규정된 '문법'교과를 통해 다루어지고 있는데 제 5차 교육과정 이후부터는 과목선택제에 따라 점점 교육현장에서 소외되고 있는 실정이다. 본고는 언어지식 영역에 대한 현재의 회의적 반응은 교수자나 학습자로부터 충분히 교수·학습동기를 불러일으킬 만한 목표가 정립되지 못하였고, 이에서 교육내용 구성이나 교수·학습방법, 평가방법이 올바르게 마련되지 못한데서 비롯되었다고 판단한다. 언어지식 영역의 올바른 자리매김을 위하여 무엇보다 필요한 일은 언어지식 영역의 타당한 교육적 가치를 밝히는 일이다. 본고에서는 언어지식 영역의 교육적 의의를 세워나간데 이어 언어지식 영역의 교육방향을 모색하기 위하여 교육과정 및 교과서를 분석 대상으로 삼아 문제점과 극복방안을 제시해 보았다. Ⅱ장은 언어지식 영역의 교육적 의의를 밝히는 데 할애되었다. 언어지식 영역을 교수·학습할 충분한 동기 마련을 위해 필요한 부분으로서 언어지식 영역을 교육하는 데 있어 염두해 두어야 할 사실을 점검하고, 언어지식 영역 교육에 대한 학계의 입장을 비판적으로 검토해 보았다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 정립한 언어지식의 교육적 의의를 구현하기 위한 방향을 모색하기 위하여 고등학교 교육과정 및 국어 및 문법 교과서를 중심으로 한 분석을 통해 문제점과 극복 방안을 제시해 보았다. 논의는 일천(日淺)한 수준을 넘어서지는 못했지만 제 7차 교육과정의 개정을 앞두고 교육현장에서 직접 느꼈던 언어지식 영역에 대한 문제의식이 소박하게나마 밝혀졌다는 데 연구의 의의를 두고자 한다. 앞으로 언어지식 영역에 대한 이러한 기초적 연구를 바탕으로 교수·학습방법이나 평가방법, 교과 운영 지침 등을 언어지식 영역의 교육적 의의를 살려나가는 방향으로 구체적으로 제시하는 연구가 뒤따라야 할 것이다.
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교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
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