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뮤지컬 무용의 극적 기능에 관한 연구

Title
뮤지컬 무용의 극적 기능에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Dramatical Function of Musical Dance Centered on "West Side Story"
Authors
김선아
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
뮤지컬무용스토리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1735년 발라드 오페라 「플로라 (Flora)」를 시작으로 현재까지 꾸준히 발전하고 있는 뮤지컬 형식은 이 장르의 메카라고 할 수 있는 유럽과 미국을 중심으로 발전되어 있으며 우리 나라도 근래에 들어 원작에 입각한 대규모 뮤지컬 상연 및 활성화를 위한 노력의 시도를 꾸준히 하고 있다. 뮤지컬은 대본, 음악, 무용이라는 요소가 효율적으로 조화를 이루며 극을 진행시키므로 제작 관계자들은 그 각각의 요소에 대한 이해를 필요로 한다. 특히 무용은 독특한 표현성을 지닌 보편적 신체 언어로서 극 전달에 있어 뮤지컬의 다른 어떤 요소보다 강력한 전달 매체가 될 수 있으므로 뮤지컬에서 무용의 위치와 안무자의 역할에 대한 인식은 매우 중요하다 할 수 있다. 그러나 국내의 상황은 공연적인 측면에서는 양적인 증대와 질적인 향상을 보이는데 반해 이론적 연구 및 이에 따른 체계 정립에 있어서는 매우 부진하다. 따라서 본 연구는 뮤지컬 무용의 이해를 도모하고 특히 안무자들을 위한 이론적 근거로서 무용이 어떻게 뮤지컬 극에 기여하는지를 고찰하고 그 중요성을 입증하는 데 목적이 있다. 이를 위해서는 먼저 뮤지컬 무용의 극적 기능에 관한 여러 주장들 중에서 리사 조 사골라(Lisa Jo Sagolla)의 분류에 따른 4가지 극적 기능 즉, 플롯 전개, 성격묘사, 분위기 조성, 극적 주제의 구체화를 고찰하였는데 그것은 1) 플롯 전개 기능으로서 뮤지컬 무용은 보편적이며 서술적인 무용을 사용하여 극의 내용을 이해하는데 도움을 준다는 점 2)성격묘사 기능으로서 뮤지컬 무용은 언어 이상의 표현력으로 등장 인물의 내면을 감각적으로 표현하는데 도움을 준다는 점 3) 분위기 조성으로서의 뮤지컬 무용은 짧은 시간에 특정 장면에 필요한 분위기를 인상적으로 정착시키는데 도움을 준다는 점 4) 극적 주제를 구체화하는 기능으로서의 뮤지컬 무용은 시각적 효과를 통해 극의 주제를 예술적으로 전달하는데 도움을 준다는 점을 알 수 있었다. 위와 같은 극적 기능의 분류체계를 이론적 토대로 하여 제롬 로빈스(Jerome Robbins)의 「웨스트 사이드 스토리(West Side Story)」를 분석해 본 결과, 무용을 위한 음악 총 17곡 가운데 플롯 전개는 8개, 성격 묘사는 2개, 분위기 조성은 3개, 극의 주제의 구체화는 3개, 그리고 분위기 조성과 플롯 전개를 동시에 하는 곡이 1개로, 4가지 극적 기능이 작품의 전개에 따라 그 성향을 달리하며 효과를 적절히 더 해주는 것을 볼 수 있었으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용은 특히 플롯을 전개하는데 비중을 크게 두었다. 둘째, 주제에 있어 그 당시 뮤지컬 무대가 금기시 했던 사회적 문제를 다루어 뮤지컬이 더 이상 가벼운 예술 장르가 아님을 인식시켰다. 셋째, 구성에 있어 다른 요소들과의 이상적인 조화를 보여 주었다. 넷째, 무용을 통한 극의 서술이라는 새로운 방향을 제시하였다. 이상에서 본 바와 같이 뮤지컬 무용의 4가지 기능은 뮤지컬을 안무하는데 있어 안무자들에 의해 반드시 고려되어야 할 것으로 타예술 장르 속에서 무용의 가치를 제시 확인시켜 주었다.;With the starting of 'FLORA', a ballad opera in 1735, the musical type has been continuously developing around chicfly centered on Europe and America which is called the Mecca of this genre, and the continuous efforts to perform large scale musical based on the originals and activate its practical performance have been done so far in recent years. As a musical proceeds with the harmonizing of the elements of script, music and dance, the relevant persons need to understand each elements of them. Especially as dance is universal physical language with unique expressions and it can be a stronger medium than any other element in dramatic transmissions, the acknowledgement of dance phase and choreographer's role is thought to be very important. But the Korean domestic situation on this is that while the expansion in quantity and improvement in quality are shown in the view of the performance, the theoretical study and the following systematical establishment is very slow. Therefore, the purpose of this study is to prove the importance of musical dances by the understanding of musical dance and the consideration of dance's contribution to modern musical drama as the theoretical base for the choreographers. For this purpose I have studied and considered the four dramatic functions, advancing the plot, developing character, creating mood and atmosphere, and embodying the dramatic theme, according to the classification of Lisa Jo Sagolla among the various assertion related with the dramatic function of musical dance. And I have recognized the following four items. 1) As the function of advancing the plot, musical dances help to understand the contents of drama by the means of using universal and descriptive dances. 2) As the function of developing character, musical dances help to express the inner part of characters sensuously in a better expression ability. 3) Musical dances in the view of creating mood and atmosphere, helps to settle impressively the environments necessary for special scenes in a short time. 4) As the function of embodying the dramatic theme, musical dances help to convey the dramatic theme artistically. The results of the analysis of 'WEST SIDE STORY' of Jerome Robbins, according to the theoretical basis of dramatic functional classification system is that among the total 17 musical pieces for the dances, 8 pieces were for advancing the plot, 2 pieces were for developing character, 3 pieces were for creating mood and atmosphere, 3 pieces were for embodying the dramatic theme, and 1 piece was for both advancing the plot, and creating atmosphere simultaneously. And it was observed that the four dramatic functions improved the effects of the drama properly with the different aptitude according to the process of the dramatic works, and the results are as follows. First, dance was centered on the process of the plot. Second, on the theme, a social issue which was prohibited for the musical stage in the time was dealt, and it was recognized that a musical was no more a light art genre. Third, in plot, ideal harmony with other elements was showed. Fourth, a new direction that a drama can be described through dances was represented. As is seen in the above, the four functions of musical dances are the points which should be certainly and seriously considered by choreographers, and the value of dances even among the other artistic genres has been confirmed.
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