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dc.contributor.author김동연-
dc.creator김동연-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000023835-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198766-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023835-
dc.description.abstractToday, the web site is one of the best tasks to find our needs, because it is convenient and fast. Therefore, web design is a really important and a difficult job, because web design should seek how to obtain convenience functions, useful functions, and rationalities in use through technology to satisfy the users psychologically. Precisely, the web design should be able to make an emotional approach to the users on the basis of varied knowledge in information-oriented society with new science and technology. Although studies so for have focused on use and function through cognitive-technological and cognitive-psychological studies, this study sees that Web Design is an effective communication and its aesthetic originality is needed with high level science and technology. The contents of this study describe the overall classification of illusion and following psychological effectiveness through the concepts of Visual Illusion and understanding of visual sense in the first chapter, and grope for the possibility of using Visual Illusion in Web Design. The second chapter suggests a possibility of effectively using Visual Illusion in designer's thought and method by examining the concept and direction of Web design in information society to show the possibilities of Visual Illusion as an emotional expression in Web and emphasizing the effect of Visual Illusion in web through the examples of Illusion used in web as well as insisting new proposals. The third chapter suggests that illusion through moving image in web, not static one in printed materials such as posters, books and magazines. By using the web site, it gives the new emotional expression of information which accompanies spiritual pleasure and imagination by giving mysterious and fantastic image through Visual Illusion the 63 building's aquarium site which is chosen as a subject in developing work based on the study as above. As a result, seeing that Visual Illusion not only gives us unique visual experience, but also makes possible to have effective understanding suasion with its psychological satisfaction which an experience human emotion world. Also, it makes people have more positive and active attitude in accepting what is to deliver, and it enriches our emotion and helps us with new understanding and feeling of web in the web where these characteristics can be strengthened with sound effects and animations. Therefore, realizing that using Visual Illusion in Web Design brings satisfaction of expanding experience to the users, and it can strongly appeal in the high competition of web as well. The purpose of this project is to show a new direction of web design. In conclusion, web design needs to be improved as the information-oriented society keeps on changing. How can the web design gives convenience and makes an emotional approach to modern people using various of new sciences and technologies? This kind of thoughts and expressions are desperately needed most of all when design the web. As an effective way of this kind of expression, Visual Illusion will expand the expressing area of Web design in the future.;본 논문은 Web Design의 심리적 만족감 충족에 관한 것으로 Visual Illusion을 활용한 감성적 표현에 중점을 둔 연구이다. Web Design은 과학기술을 통한 사용의 편리성, 기능성, 합리성 등을 도모할 수 있을 뿐만 아니라 사용자에게 만족감을 줄 수 있어야 한다. 즉, 정보사회의 다방면에 걸친 지식과 새로운 과학기술을 바탕으로 사용자에게 감성적 접근을 할 수 있어야 하는 것이다. 아직까지의 연구가 인지공학적, 인지심리학적 연구를 통한 사용성, 기능성에 대한 것에만 치중해 온 데에 비해 본 연구는 Web Design이 정보사회에서의 효율적 커뮤니케이션으로 고도의 과학기술과 맞물린 미학적 독특함이 요구되는 것으로 보고 이에 목적을 둔다. 연구방법으로는 Visual Illusion에 대한 이해를 통한 Web에서의 Visual Illusion의 여러 가지 가능성을 모색하고 새로운 접근 방법에 대한 연구를 하였다. 이에 따라 Visual Illusion의 활용으로 심미적인 시각상의 순수기능 이상의 환상 및 함축성 등을 효과적으로 창조해 내고, 이를 통한 인간정신의 상상적 활동이 지각할 수 있는 창의적이며 감각적인 만족을 갖게 하고자 하였다. Visual Illusion은 우리에게 독특한 시지각적 체험을 줄뿐만이 아니라 환상, 상상의 인간의 내재된 감성의 세계를 경험할 수 있는 심리적 만족감을 동반하여 효과적 이해와 설득을 가능하게 하고, 보는 이로 하여금 전달하고자 하는 것을 보다 긍정적이고 적극적인 자세로 받아들이게 한다. 이러한 표현이 음향이나, 애니매이션등과 더불어 더욱 강하게 나타날 수 있는 Web에서는 보다 우리의 감성을 풍요롭게 하며 Web을 새롭게 보고, 느끼게 해줄 수 있을 것이다. 그러므로 Visual Illusion을 Web Design에 활용함으로써 사용자의 새로운 경험 확장으로의 만족감을 가져다 줄 것이며, Visual Illusion 자체가 갖고 있는 강한 설득의 힘으로 Web의 치열한 경쟁 속에서 강한 어필을 할 수 있음을 깨닫고 Web Design에 있어 새로운 방향을 제시하는 계기를 마련하고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 방법 및 내용 = 2 Ⅱ. Visual Illusion의 이해 = 3 A. 시지각과 Illusion = 3 B. Visual Illusion의 개념 = 3 C. Visual Illusion의 분류 = 4 1. Illusion의 표현적 분류 = 4 2. Illusion의 조형적 분류 = 9 D. Visual Illusion의 심리적 효과 = 12 1. 흥미성과 해학성 = 12 2. 모호성과 혼란감 = 12 3. 초현실성과 환상 = 13 4. 연상성과 상상력 = 13 Ⅲ. Web Design과 Visual Illusion = 24 A. Web Design의 이해와 새로운 접근 방법 = 24 1. 정보화 시대의 도래 = 24 2. 정보화사회에서의 Web Design = 25 3. Web Design의 새로운 접근 = 28 B. Web에 나타난 Visual Illusion = 32 Ⅳ. 작품전개 = 37 A. 작품의 주제 분석 = 37 B. 작품의 전개 방법 = 39 1. 작품 표현 방법 = 39 2. 작품 설명 = 45 Ⅴ. 결론 = 65 참고문헌 = 67 ABSTRACT = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8919356 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectVISUAL-
dc.subjectILLUSION-
dc.subjectWEB-
dc.subjectDESIGN-
dc.titleVISUAL ILLUSION을 활용한 WEB DESIGN 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Web Design Study using Visual Illusion-
dc.format.pageviii, 72p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정보디자인과-
dc.date.awarded1998. 8-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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