View : 24 Download: 0

무용즉흥작업의 내적 표현력발달을 위한 연구

Title
무용즉흥작업의 내적 표현력발달을 위한 연구
Other Titles
(A) study for improvement of intrinsic expression of dance improvisation work
Authors
윤병주
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용표현력발달스타니슬라브스키연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
무용은 신체의 발달과 함께 인간의 내면세계를 표출하는 자아실현으로 자기의 사상과 감정을 신체 움직임에 따라 표현하는 종합예술이다. 논자가 연구의 기초로 제시한 스타니슬라브스키의 연기방법은 추상적이기보다는 행동적이고 실제적인 것으로, 실제로 작업하는 배우들을 위한 훈련방법론이다. 논자는 무용과 연극이 밀접하게 관련된 종합예술인 점과 신체를 사용해 표현한다는 공통점을 수반하여, 스타니슬라브스키의 즉흥연기에 활용한 연기방법과 무용즉흥을 연관지어 연구하였다. 무용창작에 있어 내적 움직임은 창작의 시작이며 무용수의 즉각적이고 주관적인 내적 움직임은 자발성에 의해 행해진다. 창작의 발현인 즉흥은 더할 나위도 없다. 즉흥은 무용에서의 창의력을 높여 주며 자극에 대한 즉각적인 반응으로서 반사적으로 신체 움직임을 통한 내적 움직임의 표현이라는데 그 가치가 연극의 즉흥연기는 배우의 문자에 대한 종속을 깨뜨리는 자유로운 방법으로 실제 대본을 사용하지 않고 가상적으로 정한 소재를 이용하여 자발적인 자기표현을 유도한다. 이에 무용즉흥에서도 융통성 있고 자발적인 즉흥연기훈련을 통해 자기표현을 극대화시킬 수 있다. 따라서 무용즉흥의 감각적 자극과, 상상적 접근에 의한 즉흥작업, 그리고 즉흥 움직임의 활용적 접근을 살펴보았다. 본 본문에서 논자는 움직임 개발이나 응용과 같은 기술적인 측면보다는 표현적 측면을 부각시킬 수 있는 즉흥작업속에서 내적 표현을 발달시키기 위한 방법으로 스타니슬라브스키의 이론을 제시하였다. 이에 그의 연기이론인 신체행동방법론 8가지 ('만약에 내가', '주어진 상황','주의집중', '상상력', '진실과 신뢰, '교감', '리듬과 템포', '정서의 기억')를 기초하여 무용즉흥의 내적 표현발달을 위한 유용한 방법을 찾아내고자 한다. 위의 연기방법은 서로간의 연관성을 가지고 있어서 어느 하나만을 활용하기보다는 종합적인 연기훈련이 필요하다. 본 연구의 핵심인 제 5장에서는 Ⅳ장에서 언급한 신체행동방법론을 5가지로 정리하여 피나 바우쉬의 작업과정과 작품속에서 나타나는 내적 표현을 살펴보았다. 무용즉흥작업과 신체행동방법론을 관련지어 얻어낸 결과로 '신체의 긴장완화'와 '정신집중'을 기본적인 방법으로 언급하고, 문학적 자극이나 촉각, 청각적 자극, 감정적 상태에서 '창의적 가정'과 '감정의 기억'을 통해 무용수의 무의식에서 상상력과 감정을 의식적으로 끌어내도록 하였다. 그리고 무용수간과 관객과의 '내적 소통'으로 진정한 움직임의 의미를 전달하게 하였다. 또한 이러한 방법은 스타니슬라브스키의 영향을 받은 독일무용가 피나바우쉬의 작업 과정과 작품 속에서 내적 표현력방법을 예술화하고 있다. 이러한 피나 바우쉬 작품은 연기방법와 즉흥이 함께 조화된 결과이다. 따라서 본 연구는 스타니슬라브스키의 연기이론을 무용즉흥과 연관지어 5가지 내적 표현력방법을 제시하고 작품 속에서 살펴봄으로써 무용창작이나 즉흥작업에서 내적 표현의 발달과 인식의 중요성을 부각시키는데 그 의의가 있다.;As self-realization expressing intrinsic world of human with physical development, dance is an art which express one's thought and feeling in accordance with movement of body. The way of act that writer present the stanislaviski as a basis of study is active and real than abstract and is training method theory for the actors who perform in real. Therefore the writer studied in connection of his method of a play and a dance improvisation, intrinsic movement is the start of creation such intrinsic and subjective intrinsic movement of a dancer is performed by the spontaneity the improvisation which is manifestation of creation is the highest. The improvisation is higher some part of ingenuity of a dance and there is worth in the expression of intrinsic movement through improvisative and reflex body movement. The improvisative act of a play is a free method of a actor breaking a dependency from ordinary. Practically they express themselves spontaneously with using imaginary subject matter and without a play book. Also in dance improvisation it could make being maximum of self expression through flexibility and spontaneous improvisation act practice. Thus, I examined sensuous stimulus, improvisation work through imaginary approach, and applicable approach of improvisation movement. In the body of this thesis, I presented Theory of Stanislavsi as a method to develop internal expression in the improvisation work which can emphasize the expressive aspect than the technical aspect such as movement development of application. It is looking for the useful mesthod for development of intrinsic expression of dance improvisation on the basis of his act theory, theory 8(eight) body act method(The magic if 'given circumstancel' 'concentration of attention' 'imagination', 'truth and belief', communion', 'rhythm and tempo', 'memory of emotion'). The above act method is needed overall act training owing to possess the relation each other rather than use only certain one. In chapter 5 which is the core of this study, I synthesized physical behavior methodology mentioned in chapter Ⅳ, adjusted to five points, and looked into internal expression which is shown through working process and works of art of Pina Baushe. With the result from connection process of dance improvisation work and physical behavior methodology, I mentioned "physical tension alleviation" and "mental concentration" as basic methods, and derived imagination and emotion from a dancer's unconsciousness through "creative assumption" and "emotional memory" in literary stimulus, sensory, auditory stimulus, or emotional status. And, I made it to deliver real meaning of movement through "internal communication" between dancer and the audience. Also, this method makes internal expression ability method in the work process and works of art of Pina Baushe, who is a German dancer influenced by Stanislavski, into a form of art. These works of art of Pina Baushe are the outcome combination of performance method and improvisation. Therefore, this study has a significance in terms of relating performance theory of Stanislavski into dance improvisation, presenting 5 internal expression ability methods, examining these in the works of art, and put emphasis on the development of internal expression as well as recognition from dance creation or improvisation process.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE