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모리스 베자르의 작품에 나타난 네오바르크 양식에 관한 연구

Title
모리스 베자르의 작품에 나타난 네오바르크 양식에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the neo-baroque style of maurice bejart
Authors
송승민
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
모리스 베자르네오바르크양식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Modern ballet is just one of jangres of art familiar with todays cultural life. At beginning of 20th century when modern ballet was emerging, however, it was a shocking accident not only in Europe but also worldwidely, having made remarkable debut as a new form of artistic expression. Modern ballet was tried, free from strict and formal restrictions of classical ballet, to express the emotion of contemporary mankind with emphasis more on body movements itself; it was a movement aiming at the pure art focusing more on dance than on spectacular cotumes and decorations. Entering into 20C, the realm of music has been expanded by means of electric sound, mixing techniques, atonal music and music of 12 tones, which greatly helped modern ballet grow and eventually stimulated it, on the hand, to get rid of stereotypes of ballet forms and classical techniques and, on the other hand, to adopt actively the factors of other related jangres. During the time when music and ballet was changing, Neo-Baroque style was appeared in drama. It was based on minimalism and surrealism and accentuate the essence of art through minimizing the effect of external factors. This Neo-Baroque style can be traced in many works of Bajart such as "Bolero", "Le sacre du printemps", and "Dionysos", etc. This study is to understand and characterize the Neo-Baroque style as a trend of modern ballet in Maurice Bajart's works. For this Purpose the author tried; a. to understand the trends of modern ballet by discussing the development of modern ballet and its influence on modern music, b. to understand the basis of Neo-baroque style in Bajart's works by investigating development of Neo-baroque style and its characteristics, c. to study Bajart's choreographic tendency as shown in his works, d. finally, to sort out the characteristics of Neo-baroque style by analyzing Bejart's works. The results of studies are summarized as follows; Concerns for eroticism and orient, recognition of the importance of music, and total spectacle are key words for the overall tendency of Bajart's works in which Neo-baroque style should be rooted. Bajart attempted to create erotic atmosphere symbolizing youth by using dynamic movements of male dancers in the style of Neo-baroque. Meanwhile h adopted movements and compositions widely from oriental falk dances, gymnastic, and falk dances with balanced application of music and ballet. To put emphasis on movement, costumes and decorations were simplified and symolized, through which dynamic movements and untypical compositions on open stage might lead audiences to be seized These new trials by Maurice Bajart resulted in expanded range of choreographic for making ballet and his efforts to identify ballet with dance rather than to restrict ballet in dance be evaluated.;현대발레는 오늘날에는 친숙한 예술의 한 장르이지만 20세기 초에는 대단히 혁신적인 것으로서 유럽뿐만 아니라 전 세계적으로 파문을 일으키며 또 하나의 새로운 예술적 제시로 등장하였다. 그것은 클라식 발레의 엄격하고 형식적인 제약에서 벗어나 자유롭게 현대인의 정서를 표현하려는 것으로서 신체의 움직임 그 자체를 강조하며 그 위치를 구축해 나아갔다. 그리고 현대발레는 클라식 발레에서의 화려한 의상과 장치 등에 집중시켰던 관심을 무용으로 돌리려는 순수예술을 지향하는 운동이었다. 20세기에 들어 전자음의 개발, 새로운 믹스기술, 무조음악과 12음기법등으로 인해 음악 영역이 크게 확대되었고, 이를 토대로 한층 성장한 현대발레는 여러 타 장르를 적극적으로 수용하면서 이전의 발레 형식과 고전적인 테크닉의 고정관념에서 탈피하려 하였다. 음악과 무용이 변화하던 이 시기에 연극에서는 현대의 미니멀리즘(Minimalism)과 초현실주의를 바탕으로 예술의 본질을 부각시키기 위해 외부요소의 효과를 최소하하려는 네오바르크 양식이 등장하였다. 무용에서의 이러한 네오바로크 양식은 특히 모리스 베자르(Maurice Bejart, 1927-)^(1)의 '볼레로(Bolero, 1960)','봄의 제전(La sacre du Printemps, 1959)','디오니소스(Dionysos, 1984)'등의 작품 다수에서도 나타나고 있다. 따라서 본 논문은 이러한 현대발레의 한 조류로 나타난 베자르의 네오바로크 양식을 이해하고 그 특징을 정립하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 첫째, 현대발레의 형성과정과 그에 자극이 되었던 현대음악에 대해 고찰함으로써 현대발레의 흐름을 파악하고자 하였으며 둘째, 무용과 연극에서의 네오바로크 양식의 발생과 그 특징을 살펴봄으로써 베자르의 네오바로크적 발레양식의 기반을 이해하고자 하였으며 셋째, 베자르의 작품활동을 중심으로 그의 안무 성향에 대해 살펴보고, 마지막으로 작품분석을 통해 네오바로크적 특징을 추출하였다. 그 결과 베자르의 일반적인 작품성향은 관능미와 동양에 대한 관심, 음악의 중요성 인식, 토탈 스펙타클(total spectacle)로 일축할 수 있으며 이런 성향에 공통적으로 나타나는 것이 바로 네오바로크 양식임을 알 수 있었다. 이러한 네오바로크 양식의 특징은 다양한 음악과 무용을 동일하게 전개시키며 역동적인 남성무용수를 중심으로 젊음을 상징하는 관능적인 분위기를 나타내고자 하였으며 동양민속무용, 체조, 포크댄스의 움직임과 구성을 폭넓게 수용하였다. 또한 움직임을 강조하기 위해서 의상과 장치를 단순하고 상징적으로 표현하였으며 개방 구조와 상징적인 장치를 통해 관객들이 작품에 몰입할 수 있도록 유도하였다. 이러한 베자르의 새로운 시도는 발레창작을 위한 안무범위의 확장을 가져왔고, 그의 이러한 노력은 발레를 무용안에 구속시키기 보다 동일화하려는 것으로 그 가치를 평가할 수 있다.
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