View : 632 Download: 0

學生의 價値觀 및 人性과 敎師에 對한 役割期待의 關係硏究

Title
學生의 價値觀 및 人性과 敎師에 對한 役割期待의 關係硏究
Other Titles
(A) Study on the values and personality of students by the types of role-expectation for the teacher in the secondary school
Authors
金健淑
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
학생가치관인성교사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study deals with the corelation of fhe role-expectation for the teacher identified by the values and personality of students. The principal aim of this study is to find out 1) the differences between the types of role-expectation, 2) the major characteristics of the values and personaIity. According to Getzels-Guba, a social system contains insti-rution, role, and expectation; nomothetic dimension, and indivtdual, personality, and need-disposition; idlographic dimension. And it also contains culrural system that ts custom, value orientation, and norms. Therefore the social behavior can be observed and interpreted to the interactions existing between three dimensions. In considering the school as a social system, the values and personality of students will be identified by their role-expectation for the teacher. The role-expectations for the teacher which are classfied into pattern form A and B.(Halpin, A.W.) The major findings of this study are as follows; 1. As for the values of students, Conformity and Benevolence are related to the high task and human relation expectation. Recognition and Independence are more highly related to task expectation for the teacher. 2. The student who has recognized the norms and orders as a important thing had higher task expectation than others. But Independence is related to low human relation expectation for the teacher 3. In the personality traits of students, General activity, Impulsiveness, Reflectiveness, Sociability showed a signif-icant difference according to role-expectation pattern form A. The student who was of Impulsiveness wanted a powerful leader Reflecfiveness and Sociablity showed a high expectation of human relation expectation and task expectation . 4.General activity, Dominance, ImpuLsiveness, Sociability are related to high task expectation for the teacher. Objectivity, RefLeetiveness showed human relation expectation but they did not show significant differences on task expectation. Reflectiveness was related to both sides of the task and human relation expectation for the teacher.;本 硏究는 학생의 價値觀 및 人性特性과 교사에 대한 役割期待類型間의 관계를 다룬 것으로서 교사 역할기대유형 A에 따른 학생의 ①가치관과 그 차 ②인성특성과 그 차를 밝혀보고, 교사 역할 기대유형 B에 따른 ③가치관 ④ 인성특성의 특징과 그 차를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이것은 사회적행동은 제도, 역할, 기대를 나타내는 조직적측면과 개인, 인성, 욕구를 나타내는 인간적 측면과 관습, 가치관, 규범을 나타내는 문화적 측면의 상호작용으로 이루어지고 특히 학교사희의 제도적 목적을 달성하려는 역할행동은 개인의 인성, 가치관의 차이에 따라 달라진다고 한 Getzels-Guba의 이론에 의한 것으로, 敎師에 對한 역할기대는 과업기대와 대인관계기대로 분류한 Halpin A.W.의 분류를 따른 것이다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 가치관 6요인 중에서 동조성과 호의성은 교사에게 과업과 대인관계면을 모두 높게 기대하고, 인정성과 독립성은 과업면에 더 높게 기대하고 있다. 2. 역할기대유형 B에서 동조성은 과업·대인관계면 모두 높게 기대하고 있지만 과업면이 더 강하고, 독립성은 대인관계 기대가 낮은 것으로 나타났다. 3. 인성특성 8요인 중에서 활동성, 충동성, 사려성, 사회성은 역할기대유형 사이에 차이를 나타내고 있는데, 활동적인 학생들은 선생님들이 활동적이기를 기대하고 충동적인 학생들은 활발하며 강력한 지도자로서 선생님의 역할을 기대한다. 사려성과 사회성은 교사에 대한 과업·대인관계기대를 함께 높게 기대 한다. 4. 역할기대유형 B에서 활동성. 지배성, 충동성, 사회성은 과업기대만 높게 하고, 객관성은 높은 대인관계기대를 하고 있고, 사려성은 과업·대인관계면을 모두 높게 기대하고 있다. 학생들의 교사에 대한 역할기대는 그들의 가치관과 인성특성에 따라 과업만을 강조하거나 대인관계만을 강조하기도 하지만 일반적으로 교사에 대한 기대는 학습뿐만 아니라 가치지도자이며 인생 안내자로서의 역할까지도 기대하고 있음을 알 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE