View : 835 Download: 0

중학교 가정과 교사의 가정과교육에 대한 견해와 역할수행 및 전문성 수행에 관한 연구

Title
중학교 가정과 교사의 가정과교육에 대한 견해와 역할수행 및 전문성 수행에 관한 연구
Authors
기순임
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
중학교가정과교사가정과교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate views of home economics education and degrees of role and professionality performance as middle school home economics teacher. The target population of the study was middle school home economics teachers. A booklet of questionnaire was sent to home economics teachers in 499 middle school by mail throughout the whole country. 224 data(respondent rate was 45%) was analyzed into frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, and ANOVA using SPSS program. The results were as follows : 1. Most home economics teachers more agreed to the progressive view of home economics education than to the traditional one. The majority of home economics teachers had best performed role as task performer and the second as counselor. The role as instructor was worst performed. They were in lack of trying to improve their professionality. 2. Regarding to views of home economics education according to personal and professional characteristics, only the traditional views of home economics education was statistically meaningful on teaching experience and types of school. 3. Regarding to degrees of role performance according to personal and professional characteristics of home economics teachers, teaching experience, types of school, plan to study in graduate school were statistically meaningful. 4. The group for traditional views had performed the role as home economics teacher better than the group against the view.;본 연구의 목적은 중학교 가정과 교사의 가정과 교육에 대한 견해와 역할 및 전문성 향상을 위한 수행 정도를 밝혀 가정교과에 대한 전문성 향상과 바람직한 역할수행 방향설정을 위한 기초자료를 제시하기 위함이다. 연구 대상은 전국의 중학교 가정과 교사이며 체계적 무선 표집으로 499개교의 가정과 교사에게 우편으로 설문지를 보내어 224명으로부터 회수된 자료(응답회수율 45%)를 통계에 이용하였다. 수집된 자료분석에는 SPSS 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA-test를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정과 교사들은 전체적으로 전통적인 견해보다는 진보적인 견해에 더욱 동의하고 있었다. 가정과 교사는 가정과 교사의 역할 중에서 업무수행의 역할을 가장 잘 수행하고 있으며, 다음으로는 생활지도 및 상담자로서의 역할을 잘 수행하였다. 그러나 학습지도의 역할은 가장 낮은 수행정도를 보였다. 가정과 교사의 전문성 향상에 대한 수행 정도를 보면 전체적으로 노력을 별로 하지 않는 것으로 나타났다. 특히 전문적인 단체활동, 계속적인 현직연수를 통한 자기연수 순으로 전문성 향상에 대한 활동이 저조하였다. 둘째, 가정과 교사의 사회인구학적인 특성에 따른 가정과 교육에 대한 견해를 보면 가정과 교육에 대한 전통적인 견해만이 교직경력, 근무학교 유형에 따라 통계적으로 의미있는 결과를 보여주었는데 교직 경력이 많을수록, 그리고 여자 중학교에 근무하는 교사집단이 가정과 교육에 대한 전통적인 견해에 더욱 동의하였다. 사회인구학적 특성에 따른 가정과 교사의 역할수행 정도는 학습지도자로서의 역할과 근무학교 유형, 생활지도 및 상담자로서의 역할과 교직경력, 그리고 업무수행의 역할과 대학원 수학계획 사이에 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 가정과 교사의 전문성 향상을 위한 수행정도에 통계적으로 유의한 차이를 보인 것은 근무학교 유형과 대학원 수학계획 여부인데, 남자중학교에 근무하는 교사집단, 대학원 수학계획이 없는 교사집단이 전문성 향상을 위한 수행 수준이 낮게 나타났다. 셋째, 가정과 교육의 전통적 견해에 동의하는 교사집단과 동의하지 않는 교사 집단의 역할수행 및 전문성 향상을 위한 수행정도를 보면 가정과 교육의 전통적인 견해에 동의하는 집단이 전통적인 견해에 동의하지 않는 집단보다 가정과 교사로서의 전체적인 역할수행과 전문성 수행을 더 잘하는 것으로 나타났다. 넷째, 가정과 교사로서 전문성 수행정도가 높은 교사집단과 수행정도가 낮은 교사집단의 가정과 교사로서의 역할수행 정도를 보면 전문성 수행정도가 높은 교사집단이 전문성 수행정도가 낮은 교사 집단보다 전체적으로 역할수행을 잘 하고 있는 것으로 나타났다. 특히 업무수행의 역할을 가장 잘 수행하고 있었고, 생활지도자 및 상담자로서의 역할, 학습지도자로서의 역할 순으로 역할수행을 잘 하고 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE