View : 574 Download: 0

기능다원화의 관점에서 본 전문대학의 실태와 요구 분석 연구

Title
기능다원화의 관점에서 본 전문대학의 실태와 요구 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ANALYSIS OF CURRENT STATUS AND NEEDS OF JUNIOR COLLEGE IN TERMS OF DIVERSIFICATION OF ITS FUNCTION
Authors
李信子
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
기능다원화전문대학실태와 요구교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
고등교육에 대한 사회적 요구와 수요자의 교육적 욕구가 다양화됨에 따라 단기·고등학교 기관으로서의 전문대학의 기능 다원화가 절실히 요청되고 있다. 이러한 필요에 따라 본 연구에서는 전문대학의 발전과정을 개관하고 전문대학의 성격과 기능 그리고 기능다원화의 배경과 전망을 분석·논의하며 이러한 이론적 논의에 기초하여 현행 우리나라 전문대학의 실태와 요구를 기능 다원화의 관점에 비추어 분석·제시하는데 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설립된 연구문제는 단기 고등교육으로서의 전문대학의 성격과 기능, 체제와 운영실태상의 특성, 관련집단들의 기능 다원화에 관한 연구를 분석·제시하는 것이었다. 이러한 연구문제를 규명하기 위해 활용된 연구방법은 문헌연구와 실증적인 조사연구였다. 전문대학의 실태와 요구분석을 위한 조사연구는 전국 120개 전문대학의 교무처(과)장 120명, 교수 750명, 그리고 학생 1,250명을 조사대상으로 하여 전문대학의 실태와 요구를 조사하였으며, 조사결과는 각 문항에 대해 단순빈도 분석과 유관분석 (χ^(2)분석)을 하였다. 본 연구를 통해 얻어진 실태분석 결과는 다음과 같다. 전문대학의 학생집단은 인문계열, 학령 집단에 속하는 빈도가 크게 높았으며, 성적부진이 중요 입학결정 요인으로서 적성이 맞지 않아 전편입을 원하는 학생들이 많았다. 한편 교수들은 교직경력이 10년 미만인 사람의 빈도가 높았으며, 주당 강의 부담이 큰 것으로 나타났다. 그리고 현재 전문대학은 순수 교양 교육기능, 연구개발기능, 사회 교육기능, 재교육기능을 제대로 수행하고 있지 못하다고 교수·학생들이 평가하고 있었으며 다양한 기능을 수행하기에는 시설여건 또한 좋지 못한 것으로 나타났다. 한편 이러한 실태와 관련하여 전문대학의 기능다원화에 대한 요구 분석 결과는 다음과 같이 나타났다. 학생들은 교수들과는 달리 전문대학별로 독자적인 입학시험을 통하여 학생을 선발해야 한다고 반응하였으며, 교과목 구성에 있어서 현행보다 교양과목의 구성비율을 높이기를 희망하고 있었다. 특히 전문대학은 앞으로는 중견직업인 양성을 위하고 직업교육 기능과 순수학문 지향의 교육제공 및 연구개발기능 증대에의 요구가 높은 것으로 나타났으며 전문대학 졸업자를 위한 4년제 대학원 신설을 희망하고 있었다. 이러한 이론적 논의와 연구결과들에 기초하여 본 연구는 다음과 같은 결론을 내리고 있다. 첫째, 고도 산업사회에서의 교육에 대한 사회수요와 인력수요의 다양화·이질화에 따라 단기 고등교육기관으로서의 전문대학 기능 수행에 있어서도 당위론적으로 기능다양화가 요청된다. 둘째, 지금까지 우리나라 전문대학의 발전과정과 현상을 보면 기능수행이 매우 제한·획일 편중되어 있었으며 이는 기능다원화의 관점에서 볼 때 매우 취약한 위상으로 부각된다. 세째, 실태분석 결과에 기초해보면 우리나라 현행 전문대학 체제의 특성은 그 성격, 기능, 체제와 여건 전반에 걸쳐 기능다원화에 부합하지 못하고 있으며 중견직업인 양성이라는 제한된 1차 교육 기능만을 제한적으로 수행하고 있다. 네째, 실태와는 상반적으로 교수, 학생, 학교행정가 등 관련집단 등은 기능다원화를 강력하게 요청하고 있다. 따라서 전문대학의 기능다원화와 관련하여 그 실태와 요구간에는 상당한 차이가 있음을 알 수 있다. 다섯째, 향후 전문대학이 기능다원화의 방향으로 성장·발전해 나가기 위해서는 전문대학의 특성과 요구에 부합되는 유기적이고 총체적인 다원화 개혁 전략이 특히 취약기능 강화를 중심으로 수립 추구되어야 한다.;Ⅰ. Statement of the purposses and problems A diversity of social and students' demands for higher education requires a diversification of junior colleges' functions as post-secondary educational institutions. On the basis of this requirement perceived, this study attempts to analyze and present the current status and needs of junior colleges in terms of the functional diversification. Accordingly the paper presented here is tailored to analyze and present the nature and function, system and operational characteristics, and needs for functional diversification of the groups concerned. Ⅱ. Methods Literature review with investigational survey was taken to deal with the selected problems. In order to analyze the status and the needs of junior colleges, 120 academic department chiefs 750 Professors and 1.250 students belonging to 120 junior colleges in the contry, were sampled and surveyed and the findings were treated by simple frequency analysis and χ^(2) analysis. Finally, day curriculums for the full-time students take the mainstream and 17 of 41 junior colleges provide adult and informal programs. Coupled with the current status of junior colleges, the results of the analysis of needs for functional diversification of junior colleges are as follows; First, students and professors want to prolong the educational duration of junior colleges according to their studies on areas. Second, as to the provision of curriculum, they prefer the credit-unit system and hope to enhance the composition ratio of the liberal-arts subjects. Third, with respect to the functions of junior colleges, they highly of six main functions of junior colleges thus strongly expressing the needs for functional diversification of junior colleges. In particular, they highly want the vocational education function, academic function and R & D function. Fourth, as to educational outcomes, most students want to move to four year colleges or universities. Finally. as to recommendations for junior college development, professors hope to enlarge and augment the educational facillities and prolong educational duration, whereas students want more priorities to be given on imporving social Climate emphasizing meritocracy rather than educational credentialism. It is imperative to diversify the functions of junior colleges in order to meet diverse needs of the parties concerned. Ⅲ. Results In terms of the functional diversification of junior colleges, it is found that the characteristics of students and professors group, the function of junior colleges, the educational conditions, the provision of curriculum and the educational outcomes are as follows; First, as to students group, most of them(77.6%) are graduated from general high schools. It is revealed that they are compelled to enter the junior colleges because of their low learning achievement and some of them(35.5%) hope to change or transfer their current areas of study or their specialities on ac-count of their inappropriate aptitude. Second, as to professors employed at junior colleges ,half of them account for the educational career group less than 10 years and vast majority of them hold degrees below master's degree. It is also revealed that 38% of them take 15 hours for the lecture per week. Third. with respect to the functions of junior colleges. It may be said that junior colleges are faithful to training mid-level technicians but low priorities are placed on the functions for liberal-arts education, research and development, nonformal and informal, and re-education. Fourth, educational conditions of junior colleges are directed toward the provision of instructions and far underprepared to provide diverse educational functions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE