View : 743 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이강수-
dc.creator이강수-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:59Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000023258-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198718-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023258-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the relationship between academic achievement score and test anxiety of the 3rd and 5th grade students in an elementary school. The detailed Issues in this study are as fellows: 1. Interrelationship between achievement score and test anxiety. 2. Differences between the groups (devided by school grades and the sexes of the students) in the inter-relationship between achievement score and test anxiety. 3. Degree of differences in the correlation (achievement-test anxiety) between the groups (grade and sex). 4. Difference between mean marks of each subject by the degree 13f test anxiety. The study is carried out to total 303 boys and girls students in the third and fifth grade at an elementary school by using the TAI-K test which was translated and developed by Kim Moonjoo (1990) based on Spilberger's TAI. The score is standard marks of those of Korean, Society, Mathematics and Science, and their total amount for the 1st semester of 1990. The questionnaire with the purpose to measure the degree of test anxiety, is made up to take out each mark of four subfactors. The data were processed with Pearson relate-calculation for mutua1 relationship of each subject mark and the degree of test anxiety, and with t-verification for the degree of significance of relate-calculation by school degree and sex. And one-way ANOVA is used to examine of test anxiety by school grades and sexes of the students and one-way TUKEY(.05) used to examine whether there exist remarkable differences in achievement score by the degree of test anxiety (high, middle, and low). The test results of this study are as follows. 1. On the whole, achievement score and test anxiety show so high inverse relationship, that is students with lower score have more serious anxiety in the test. 2. There isn't very remarkable difference in the inter-relationship between achievement score and test anxiety by school grades (the third and fifth grade). 3. In the interrelationship between achievement score and test anxiety by the sexes of the students, that of girls is higher than that of the opposite, and the remarkable difference is found especially in the factors of test anxiety and the subjects. The most remarkable difference (P<.01) is in of science and anxiety about the relationship with others. 4. Among the factors of test anxiety, the third grade students feel 'physical symptom' more keenly that the fifth grade students and the girls have more 'anxiety about the relationship with others' that the boys. 5. Mean marks achieved in each subject show differences within 4 to 5 points by the degree of test anxiety (high, middle, and low), so the higher test anxiety is, the lower the marks of each subject. while in all the marks of Korean, Society, and Science there exist significant differences between each group with high middle and low test anxiety, but in the mark of mathematics the record difference between both groups with high and low test anxiety is smallest, and therefore there is significance only between the groups with middle and low test anxiety, and the groups with high and low anxiety.;본 硏究는 學業成績과 試驗不安이 서로 어떤 관계를 맺고 있는지 알아 보는데 目的이 있다. 따라서 본 연구에서 다루려는 구체적인 硏究問題는 다음과 같다. 1. 시험불안과 학업성적의 相互關係 2. 시험불안과 학업성적의 相關에 있어 집단간 (學年間, 男女間 )의 차이 3. 시험불안요인들의 學年, 性別에 따른 영향 4. 시험불안수준에 따른 과목평균점수들간의 차이이다. 연구대상은 국민학교 3학년과 5학년 남,녀 총303명으로, 김문주(1990)가 Spielberger의 TAI를 기초로 개발하여 作成한 TAI-K를 사용하여 이루어진 조사연구이다. 학업성적은 1990학년도 1학기 국어, 사회, 산수, 자연 및 총점의 표준점수로, 검사지는 시험불안정도를 평가하기 위한 것으로 시험불안전체점수와 4개의 하위요인별 점수를 내도록 構成하였다. 자료처리는 시험불안도와 학업성적의 상호관계를 Pearson상관계수로, 학년간, 성별간 상관계수의 차이에 대한 유의도는 t검증을 하였다. 또 학년 간 성별간에 따라서 시험 불안요인이 有意한 差異가 나는지 one-way ANOVA로, 시험불안수준( 上 , 中 ,下)에 따른 과목점수 유의한 차이는 one-way Tukey(.05)로, 통계처리하였다. 硏究結果는 다음과 같다. 1. 全體的으로 학업성적과 시험불안은 서로 높은 負的相關을 나타내어, 학업성적이 낮은 아동은 시험에 대해 더 심한 불안감을 갖고 있다. 2. 학년간 ( 3학년과 5학년 )에는 학업성적과 시험불안의 상관이 意味있는 큰 차이는 보이지 않았다. 3. 남녀간의 학업성적과 시험불안의 상관은 여자아동들이 남자아동들보다 높았는데, 시험불안요인과 과목에 따라서 有意한 差異가 달리 나타났다. 특히, 자연과점수와 '타인과의 관계에 대한 걱정 '이 가장 의미있는 차이가 (P< .01) 크게 났다. 4. 시험불안요인 중 특히 '신체적인 증상'은 3학년이 5학년보다 더 심하게 느끼고 있으며, '타인과의 관계에 대한 걱정'은 여자아동들이 남자아동들보다 훨씬 더 하고 있다. 5. 시험불안수준(上·中·下)에 따라 각 과목평균점수들이 4∼5점씩 차이를 보여, 시험불안이 높을수록 각 과목점수들은 현저히 낮아졌다. 국어, 사회, 자연과점수 및 총점은 시험불안이 높은 집단, 중간인집단, 낮은 집단간에 모두 意味있는 점수차를 보였으나, 산수과 점수는 시험불안이 높은 집단과 중간인 집단간에 가장 점수차가 작아서, 시험불안이 중간인 집단과 낮은 집단, 시험불안이 높은 집단과 낮은집단에서만 意味가 있었다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = Ⅵ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 必要性 및 目的 = 1 B. 硏究의 制限點 = 3 Ⅱ. 理論約 背景 = 4 A. 先行硏究 = 4 B. 試驗不安의 槪念 및 構成要因 = 11 Ⅲ. 硏究方法 = 18 A. 硏究의 對象 = 18 B. 測定道具 = 18 C. 檢査의 實施方法 = 19 D. 資料處理 = 19 Ⅳ. 結果 및 解釋 = 21 A. 試驗不安과 學業成積間의 相互關係 = 21 B. 集團間 差異에 대한 有意度 = 29 C. 試驗不安要因의 學年, 性別에 따른 影響 = 32 D. 試驗不安水準에 따른 科目平均點數間의 差異 = 34 Ⅴ. 要約 및 結論 = 37 A. 要約 = 37 B. 結論 = 40 參考文獻 = 43 시험불안 진단검사 = 46 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2002242 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject시험불안-
dc.subject학업성적-
dc.subject국민학교-
dc.subject아동-
dc.title시험불안과 학업성적의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle국민학교 아동을 중심으로-
dc.title.translated(THE) RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC ACHIEVEMENT AND THEIR ANXIETY OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN-
dc.format.pagevii, 52 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육과정분야-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE